Бизнесът пита, премиерът отговаря и критикува

Германските компании трябва да са бдителни когато избират контрагентите си в България, за да не бъдат измамени, предупреди премиерът Бойко Борисов. Освен това той каза, че е необходимо чуждите инвеститори у нас да работят в страната така, както работят в големи западни Държави като Германия например, а не да се побългаряват. Това са част от основните заключения, които направи премиерът по време на среща с представители на германските инвеститори в България. Събитието беше организирано от Германо-българската търговско-промишлена камара и се проведе под формата на дискусия, при която бизнесът питаше, а премиерът отговаряше.
Превозите на деца - със звезди или без
Един от въпросите, които беше обсъден на срещата е защо правителството е изтеглило от парламента поправката в закона, която премахва категоризацията на автобусите, които превозват деца. "Около 50% от бранша работи с германски автобуси и затова сме засегнати. Трябва да бъде създаден отделен превилник, който да регламентира детските пътувания, защото категоризацията няма аналог никъде по света", каза Георги Милушев от фирма "Ваканция".
"Вие тогава си замълчахте и аз го реших по своя си начин", беше отговорът на премиерът. Той обясни, че няма "да седне за всяко нещо да обяснява как е в Германия, как е във Франция, а в същото време да остави хората с впечатление, че едва ли не правителство иска да остави децата да се возят в стари автобуси и да се повтори трагедията от Лим". Премиерът обясни, че вместо да бъде зададен този въпрос към него, е трябвало транспортните компании да проведат информационна кампания. В нея да разяснят защо е необходимо да се правят тези поправки в закона, каква е практиката в останалия свят и по да убедят обществото в мотивите си. "Най-лесно е да ми кажеш, справи се", заключи Борисов.
Винетките отпадат след две години
Германската компания "Сомат" постави въпроса защо компаниите не получават обратно платения акциз за горива, когато осъществяват износ. "Не е нормално като влизаме в Сърбия от Русия с повече от 200 литра гориво да ни санкционират затова, че сме превишили зареждането на автомобила, а когато изнасяме от България да не ни се възстановява акциза. Не може когато има внос - санкция , а когато изнасяме да няма възмездяване", категорични бяха от "Сомат".
От транспортното министерство отговориха на компанията вместо премиера. Оттам увериха, че са постигнати договорености с бранша и ако горивото е запечатано, няма да се дължи акциз. За пълно възстановяване на косвеният данък обаче в тази икономическа обстановка не може да става въпрос.
Премиерът допълни, че условията за превози в страната ще се подобряват. "Много от проблемите ще се решат, работим с голяма германска компания, с която ще разработим система за електронно отчитане на изминатите километри и в рамките на две години, винетките ще отпаднат", увери Борисов.
Проблемът с ЕРП-тата
Сред най-обсъжданите теми на кръглата маса беше присъединяването на нови индустриални абонати към националната електрическа мрежа и техните взаимоотношения с доставчиците на ток - ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН.
"Големите инвеститори, които трябва да ползват ток, по някакви причини, са поставени в ситуация, в която трябва да инвестират в инфраструктура. Впоследствие трябва да я прехвърлят на ЕРП-та и това им се зачита като такса присъединяване. Това е бартер, а той почти никога не е справедлив начин за решаване на търговски взаимоотношения. По подобен подход се събира такса смет, той не е издържан икономически.", обясни проблемът пред инвеститорите Пламен Йончев от "АБС Проект мениджмънт".
"Такива, като господинът за трафопост, жица чакат с месеци, тормозят ги, бавят ги има и по-точни думи, които заради уважението към вас няма да използвам, но в края завършват с взимане на пари",отговори в крайна сметка премиерът. Първоначално той се обърна с въпроса защо дружествата се присъединяват по този начин към представители на германската компания Е.ОН. От дружеството бяха лаконични.
"Нашата позиция в момента е да изчакаме окончателно да приключат всички проверки свързани с нашето дружество, които са стартирани от правителството и едва след това можем да дадем становище по всички въпроси, които са отправени към нас", каза Орлин Димитров от "Е.ОН България".
"Отговорът беше изчерпателен, задълбочен и точен. За две от компаниите, ще им спестя имената, имаше голямо напрежение в държавата, сред българското общество, не случайно направих уточнението, с тях бях по-рязък. Целта ми е да работят така, както работят в Германия", отговори Борисов.
С какво обидихме многоуважаемите електроразпределителни дружества
"Какво направихме ние, с какво обидихме многоуважаемите електроразпределителни дружества, помолихме ги да работят така, както работят в собствените си страни", допълни премиерът. Той разгледа възможността в подобна ситуация да бъдат поставени берлинските граждани от българска фирма. Запита дали, каква би била тогава позицията на германския канлер. "Ще ни похвалите ли, и ще кажете понеже сте ни много добри приятели това може да продължи така", запита Борисов.
Виновникът е ДКЕВР
Той увери, че на ЕРП-тата е пратена проверка, която е приключила. "Не е виновен, който яде баницата, а който му я дава" Виновникът за това е ДКЕВР, каза премиерът като допълни, че именно ДКЕВР е структурата, която контролира тези дружества. " Разбира се, те също така много хитро, много умно са използвали, за мене умишлено оставена в закона врата, аутсорстваната дейност - да не е под контрола на държавния регулатор", обясни Борисов. Според него схемата е половината от разходите на ЕРП-тата да отиват към аусорстваните дейности към фирмите майки, "и затова колега ще чакаш дълго и тягосно да ти вържат завода".
Премиерът увери, че "ще докажем тези нарушения и ще ги помолим с много учтив тон, защото са чужди инвеститори или да спазват правилата или да отидат да работят там, където ще ги търпя, защото аз няма да ги търпя". По думите му не само българските граждани, но и чуждите инвеститори се сблъскват с подобни проблеми. Сред компаниите, които също се присъединиха към дружествата с проблеми с присъединяването е и веригата "Техномаркет".
"Няма новини, по които вечер хората да не се жалват от електромер, надписана сметка или каквото и да е било", описа ситуацията с ЕРП-тата премиерът Борисов. Той постави въпроса, какво биха направили в Берлин ако на гражданите им горят телевизорите и техниката и единственият отговор, който получават е да си купят купят нови. "Българската поговорка за баницата и зелникът беше научена много бързо от чуждите инвеститори, не е виновен който го яде, а който му го дава", каза премиерът.
Хаосът с паспортите
На кръглата маса беше засегнат и въпросът с изработка на новите документи за самоличност. Поръчката за това беше спечелена от германската компания "Сименс", но предлаганата от тях система предизвика само хаус пред гишетата в районите управления на МВР.
"С нищо не съм заслужил нито аз, нито вътрешния министър затова, че сме платили, стотици хора да се редят по опашки", коментира премиерът. Той посъветва инвеститорите - "Не бива да се дърпате, да подскачате, и да реагирате само защото е немска фирма, точно обратното ние искаме като дойде в България немска фирма да я дадем за пример".
"Сименс" не се е почуствал по никакъв начин обиден от правителство....Критиките бяха напълно основателни, екипите ни заедно с екипите на МВР работиха денонощно и се извиняваме за причиненото неудобство", извини се Боряна Манолова, управител на "Сименс". Премиерът отговори - "Вярвате ли ми госпожо, че всяка вечер, вътрешният министър ми пускаше всяка вечер смс колко хиляди документи за самоличност са обработени".
Според последната информация на "Сименс", обработените документи достигат вече над 12 хил. "Гледах в репортаж, как стотици хора стоят на опашка, бият се за една тетрадка и най-мекото, което казват е да псуват правителството, а не "Сименс", без да имам грам вина", допълни премиерът. Той препоръча на Манолова да отиде да се извинява на хората, а не на него. "Отидете и кажете, Добър ден, аз съм тази от "Сименс", която донесе тази техника и затова няма днес да ви станат документи, а след 15 дена, да чуеш какво ще ти кажат", посъветва я Борисов.
Несъстоятелност в миналото
"Въпросът ми е свързан с бума на т.нар несъстоятелност през последната година и то най-вече с възможността, датата на несъстоятелността да бъде откривана преди две-три- пет години и то базирано на документи, които по никакъв начин не са в счетоводството и не са официално представени. Нито една трета страна не може да знае, че компанията е имала такива задължения и в повечето случаи става дума за огромни измами, от които потърпевши са не само банките, но и много от партньорите на тези компании. Има отправено предложение от асоциацията на търговските банки", постави своя проблем Маргарита Кариди от банка "Пиреос". Премиерът предложи разрешение и на този казус, по думите му ще бъде иницирана поправка в търговския закон."Ще проведем много бърза среща, за да се промени търговския закон, само там може да бъде направена поправка", обясни Борисов.
Защо продължавате да доставяте медицински консумативи
Според Бойко Борисов вина за натрупаните към тях задължения от държавата носят вносителите на медицински изделия и консумативи, които попитаха кога ще получат парите си. "Само лихвите по тези плащания са 10 млн. лв., а те достигат 100 млн. лв", каза Атанас Пемов от асоциацията на производителите и вносителите на медицински консумативи и изделия. Борисов му обясни, че една от причините да се получи подобно нещо е, че са сключвани договори без да са реално обезпечени.
"През август 2009 г. знаехме, че има бюджетни излишъци, защо са подписвали договори, които не са финансово обезпечени, защото вие и сега продължавате да доставяте апаратура, която не е финансово обезпечена", каза Борисов. Той даде пример с доставена включително апаратура за медицински хиликоптери, въпреки че хиликоптерите дори не са на държавата.