Бизнесът пита, Борисов отговаря и се кара
Чуждите инвеститори да не се побългаряват, а да работят така, както в техните държави. Компаниите да не правят доставки на държавата, които не са обезпечени финансово. Тези и още няколко препоръки отправи Бойко Борисов към представителите на бизнеса пред кръглата маса, организирана от Германско-българската индустриално-търговска камара. Срещата на премиера с чуждите инвеститори продължи час и половина.
Основният патос на Борисов за побългаряването на инвеститорите беше по повод на дейността на електроразпределителните дружества. А вметката за доставките беше в отговор на въпрос от вносители на медицинска техника и консумативи кога ще получат парите си.
"Само лихвите по тези плащания са 10 млн. лв., а те достигат 100 млн. лв.", каза Атанас Пемов от асоциацията на производителите и вносителите на медицински консумативи и изделия. В отговор Борисов отново му обясни за сключването на договори без реално финансово обезпечение.
"През август 2009 г. знаехме, че има бюджетни излишъци. Защо са подписвали договори, които не са финансово обезпечени? Защо вие и сега продължавате да доставяте апаратура, която не е финансово обезпечена?", се скара на фирмите Борисов.
От компаниите поставиха и въпрос защо правителството е изтеглило от парламента поправката в закона, която премахва категоризацията на автобусите, превозващи деца. "Около 50% от бранша работи с германски автобуси и затова сме засегнати.
Трябва да се създаде отделен правилник, който да регламентира детските пътувания, защото категоризацията няма аналог никъде по света", каза Георги Милушев от фирма "Ваканция". "Вие тогава си замълчахте и аз го реших по своя си начин", беше отговорът на премиера.
Той обясни, че няма "да седне за всяко нещо да обяснява как е в Германия, как е във Франция, а в същото време да остави хората с впечатление, че едва ли не правителството иска да остави децата да се возят в стари автобуси и да се повтори трагедията от Лим".
Премиерът заяви още, че вместо да му задават въпроси, транспортните компании е трябвало да проведат информационна кампания, да разяснят защо са необходими поправките в закона, каква е практиката в останалия свят и да убедят обществото в мотивите си. "Най-лесно е да ми кажеш - справи се", отговори на питането Борисов.
На въпроса от германската компания "Сомат" защо не получават обратно платения акциз за горива, когато осъществяват износ, вместо Борисов от транспортното министерство обещаха, че са постигнали договореност, ако горивото е запечатано, да не се дължи акциз.
За пълно възстановяване на косвения данък обаче в тази икономическа обстановка не можело да става въпрос. Премиерът допълни, че условията за превози в страната ще се подобряват. "Много от проблемите ще се решат, работим с голяма германска компания, с която ще разработим система за електронно отчитане на изминатите километри и в рамките на две години винетките ще отпаднат", каза премиерът.
Представителят на германската "Сименс" пък получи порой от упреци заради проблемите със системата за изработка на новите документи за самоличност. "С нищо не съм заслужил нито аз, нито вътрешният министър за това, че сме платили, стотици хора да се редят по опашки", каза Борисов. Той посъветва инвеститорите: "Не бива да се дърпате, да подскачате и да реагирате само защото е немска фирма, точно обратното, ние искаме, като дойде в България немска фирма, да я дадем за пример."
"Сименс" не се е почувствал по никакъв начин обиден от правителство... Критиките бяха напълно основателни, екипите ни заедно с екипите на МВР работиха денонощно и се извиняваме за причиненото неудобство", каза в отговор Боряна Манолова, управител на "Сименс", и допълни, че компанията още не е получила никакво заплащане за услугата. Думите й обаче не успяха да потушат напрежението.
"Гледах в репортаж как стотици хора стоят на опашка, бият се за една тетрадка и най-мекото, което казват, е да псуват правителството, а не "Сименс", без да имам грам вина", каза в отговор Борисов. Той препоръча на Манолова да отиде да се извинява на хората, а не на него: "Отидете и кажете: Добър ден, аз съм тази от "Сименс", която донесе тази техника и затова няма днес да ви станат документите, а след 15 дена, да чуеш какво ще ти кажат."
В отговор на въпрос Борисов обеща и промяна в Търговския закон заради несъстоятелността със задна дата. Казусът беше поставен от Асоциацията на банките още преди месеци, а вчера бе повдигнат отново от Маргарита Кариди от банка "Пиреос". Става дума за определяне от съда на несъстоятелност с много по-ранна дата, което ощетява кредитори и контрагенти. "Ще проведем много бърза среща, за да се промени Търговският закон, само там може да бъде направена поправка", каза в отговор Борисов.