"Софийска вода" официално става собственост на френската "Веолия"

"Софийска вода" официално става собственост на френската "Веолия"

"Софийска вода" официално става собственост на френската "Веолия"
ВиК операторът се продава с акции от още три дружества за 199 млн. евро
Френската компания "Веолия вода" (Veolia Water) подписа споразумение с "Юнайтед ютилитис" (United Utilities) за придобиване на 58% от оператора на ВиК мрежата в столицата - "Софийска вода", съобщиха от компанията. "Веолия вода" купува и акциите на британското дружество в естонската фирма "Талина Веси", както и в "Акуа", която обслужва около 300 хил. души в Полша. Общата цена на сделката е 199 млн. евро.
От "Веолия" не уточниха колко струват само акциите на "Софийска вода". Цялата сделка ще увеличи дълга на Veolia Environnement със 159 млн. евро, пише в прессъобщението, без да се уточнява кой ще е кредиторът. От френското дружество гледат на купуването на "Софийска вода" като възможност за растеж "чрез придобиване на ключови обекти в страни, които са стратегически важни за "Веолия вода".
Преди сделката между френската и британската компания да влезе в сила, тя трябва да бъде одобрена от антимонополните органи в страните, в които оперират трите ВиК дружества. В съобщението на "Веолия" пише още, че трябва да получи и одобрение от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), която е партньор на френската фирма. ЕБВР и в момента има дял в столичния ВиК оператор като партньор на "Юнайтед ютилитис", акции притежава и общинското дружество "Водоснабдяване и канализация".
След официалното съобщение за сделката от "Софийска вода" заявиха само, че "цялата информация, която имат, е в съобщението на "Веолия вода".
Преговорите за българския оператор вървят от няколко месеца, а до тях се стигна, след като от миналата година британският ВиК оператор започна да продава и други свои активи по света.
В България френската компания ще наследи концесионен договор с общината с действие до 2024 г., по който няма такса, за сметка на това има ангажимент за сериозни инвестиции.
През годините споразумението беше давано като лош пример за публично-частно партньорство и беше подлагано на критики. Основните проблеми на ВиК оператора са малкото инвестиции, направени досега в мрежата, както и големите загуби на вода, които остават над 50%.
Преди години бившият вече кмет на града и настоящ премиер Бойко Борисов имаше намерение да развали концесията, но впоследствие се отказа от идеята и дори определи договора като добър. Според клаузите в него "Софийска вода" ползва каналите и водопроводите, собственост на общината, и събира близо 150 млн. лв. годишни приходи от абонати.
Новият собственик ще поеме и задължението да изпълнява петгодишния бизнес план на оператора, който действа от миналата година. Според него до 2013 г. компанията трябва да инвестира 240 млн. лв. във ВиК мрежата. Миналата година бяха вложени около 50 млн. лв., а още толкова трябва да се инвестират до края на 2010 г.
Средствата са от приходите от абонати и са обвързани с цената на услугата (в момента тя е 1.53 лв. на куб.м), която се определя от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. В бизнес плана на "Софийска вода" е заложено постоянно увеличаване на цената и през 2013 г. тя трябва да стане 2.38 лв. Одобрението на по-високата стойност зависи от изпълнението на инвестиционния план.
"Концесионният договор между Столичната община и "Софийска вода" е добър и ще продължи да се изпълнява и след смяната на собствеността", коментира председателят на Столичния общински съвет Андрей Иванов (ГЕРБ) пред "Дневник". Той добави, че общата цена на сделката между "Веолия" и "Юнайтед ютилитис" е много висока и това е оценка за водната концесия на София. Кметът Йорданка Фандъкова не беше открита за коментар.
Кой е купувачът

"Веолия вода" е част от Veolia Environnement. Компанията е световен лидер в областта на ВиК услугите. Доставя вода на 78 млн. души и осигурява отвеждането и пречистването на отпадните води на 53 млн. абонати. Приходите на компанията за 2009 г. са 12.5 млрд. евро. Veolia Environnement предоставя и услуги по управление на отпадъци, енергиен мениджмънт и превозване на пътници. Приходите й за 2009 г. са 34.5 млрд. евро.