Големи търговски вериги бавят плащанията си към производители

Търговски вериги бавят плащанията към производители, твърди Светла Чамова, изпълнителен директор на Асоциацията на месопреработвателите в България. Изказването й стана повод за проверка на "Дневник", а резултатите от запитването показаха, че това се среща по-често при малките вериги, но големи компании също не се разплащат в срок.
Проблемът се наблюдава по-отчетливо при една определена верига, но тя не е единствената с некоректно отношение, каза Чамова. Средната продължителност на просрочието е 2 месеца след изтичане на посочените в договорите срокове.
Затова и асоциацията на месопреработвателите планира от следващия месец да оповести списък с некоректните платци и фирмите, които бавят разплащанията по своите задължения.
Частните съдебни изпълнители Веселка Любенова и Мариян Петков пък посочиха, че некоректните предприемачи са станали изключително изобретателни в това да източват дружествата си, когато натрупат критично ниво на дългове.
Преди обаче задълженията да се осчетоводят, така че дружеството да изпадне в неплатежоспособност, те го продават и излизат от органите за управление. На тяхно място застават подставени лица или хора без имоти и образование.
Така въпреки лошото управление те продължават да осъществяват дейност в други юридически лица и прилагат същите практики. "Пълно решение не може да се намери, но определено има много неща, които държавата да предприеме, за да се ограничи този проблем", смята Петков.
Любенова пък коментира, че кризата е само удобно основание, но като цяло фирмите, които бавят разплащания с партньорите си, са правили това и в миналото, когато икономиката нарастваше.
Частният кредитен регистър "Дебтнет" пък представи свое проучване, според което просрочените задължения между компаниите се увеличават най-драстично при големите фирми.
Общо 75% от компаниите с годишен оборот над 500 хил. лв. имат просрочени вземания от свои клиенти. Още по-сериозно е положението при компании с оборот над 750 хил. лв. и над 1 млн. лв. При тях делът на компаниите, които имат клиенти с просрочени задължения, е съответно 80.6% и 85.4% .
Едва половината фирми проверяват партньорите си Едва 52% от българските фирми проверяват своите партньори за коректност. Това показва изследване, представено от "Дебтнет", създател на първия български частен публичен регистър за длъжници с просрочия по време на кръгла маса за междуфирмената задлъжнялост. Възможностите за проверка в момента не са големи, тъй като публични и достъпни за всеки са само регистърът на НАП и "Дебтнет". В същото време банките разполагат с кредитен регистър, а частните компании за събиране на вземания имат свои бази с данни, но достъпът до тях е ограничен. Според повечето участници в дискусията наличието на такива регистри може да помогне за решаване на проблема, тъй като страхът от попадането в "черен списък" може да накара компаниите да се разплащат редовно със своите доставчици. "Дори и 5% от междуфирмената задлъжнялост да бъде обхваната от един публичен регистър това ще окаже сериозен дисциплиниращ ефект", смята изпълнителният директор на "Дебтнет" Владими Георгиев. Събирачи на вземания и частни съдебни изпълнители коментираха, че събирането на сериозен обем от информация в частните регистри може да се окаже полезно и с факта, че в тях ще се правят справки от лизингови и други финансови компании, а това неминуемо ще накара компаниите да станат редовни платци. |