Изследване на "Нилсен": Пазарът на бързооборотни стоки в Европа расте
- В България продажбите се свиват с над 2% през първото тримесечие |
Приходите от продажби на бързооборотни стоки в Европа нараства за второ поредно тримесечие, като по-голямо е увеличението в Западна за сметка на Източна Европа. През януари-март ръстът спрямо същия период на миналата година е с 4.1% и с 1.2 процентни пункта спрямо октомври-декември 2009 г.
Въпреки положителната тенденция в някои държави се регистрира свиване на пазара, като най-голямо е от в Унгария (-3.5%) и Чехия (-3.2%). Това показва изследване на компанията "Нилсен", включващо продажбите на хранителните магазини, хипер- и супермаркетите, дискаунтърите и кварталните магазини сред 18 страни, между които не е България.
България е сред групата страни, в които спадът на продажбите е най-голям - над 2%. В нея са още съседните Сърбия и Румъния, Унгария и Чехия. В страните от Западна Европа се отчитат по-добри резултати. Ванденхееде обяснява разделението с това, че икономическата криза засегна източноевропейските държави по-късно.
"В края на 2009 г. положението на източните пазари рязко се влоши, като се забелязва намаляване на продажбите в Латвия, Литва, Русия и Сърбия. Изключение от тенденцията са Украйна, Албания, Босна и Македония. За прекъсване на негативната тенденция в Източна Европа ще е нужен бърз обрат за излизане от кризата", коментира старши анализаторът на компанията Жан-Жак Ванденхееде.
Той добавя, че в повечето изследвани страни се увеличава обемът на продажбите. По другия показател, по който "Нилсен" измерва промените на пазара обаче - стойността на стоките, има ясно разделение между държавите. В девет от тях се отчита нарастване на цените, а в останалите девет - спад. При четири няма промяна.
Турският пазар отбелязва най-голям скок на цените заради инфлацията - 21%, сравнено със същия период на миналата година. "Това естествено е довело до намаляване на продажбите с 1%", пише анализаторът на "Нилсен". Сред страните с двуцифрен процент увеличение на цените е и Русия (11.4%), но спадът в потреблението е над 7 на сто.
На другия полюс са скандинавските страни, където се регистрира най-голямото увеличение на обема на продажбите. В Норвегия то е със 7%, а във Финландия - с 5 на сто. Ванденхееде коментира, че показателите се дължат на дефлацията във Финландия и на сравнително ниската инфлация в Норвегия.