КЗК се обяви срещу регулиране на цените на таксиметровите услуги

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се обяви против въвеждането на максимални или минимални цени на таксиметровите услуги, показва решение на институцията. Повод за проверката на антимонополния орган са предлаганите от транспортното министерство промени в закона за автомобилните превози. От КЗК подчертават в своето становище по проекта, че подобно регулиране на цените ще създаде условия за картелни споразумения между водачите.
"Налагането на максимален размер на цената на таксиметровите услуги е от естество да доведе до мълчаливо съгласуване на всички участници на пазара за прилагане на цена, която е много близка или съвпадаща по размер с пределната", пише в решението на антимонополния орган. Транспортното министерство е поискало мнението на комисията за бъдещите промени в закона. От КЗК признават, че разбират социалната страна на въвеждането на пределни цени за таксиметровите услуги, но въпреки това смятат, че подобна поправка в закона би нарушила европейските практики.
"Това би отнело стимула на превозвачите и таксиметровите водачи да подобряват качеството и да разнообразяват услугите", пише в решението на антимонополната комисия. През март 2008 г. КЗК почти откри картел при таксиметровите услуги, но не можа да го докаже, след като Софийският градски съд забрани на ведомството да използва принудително събрани доказателства.
Друга забележка, която е отправила КЗК към новият проект за промени в закона за автомобилните превози, е свързана с въвеждането на професията "автомобилен превозвач". Според заложените изменения в нормативния акт трябва фирмата, която ще занимава с това, да е действително и трайно установена на територията на България. От антимонополното ведомство считат, че е допуснат пропуск в текста и липсва информация какво всъщност означава "действително" и "трайно".
Освен избронените поправки в подготвяния закон от министерството на транспорта предвиждат да бъде въведена допълнителна предпоставка за отнемане на лиценз за превоз на пътници и товари. Това ще става, ако дружеството изпълнител не е предоставило в срок доказателства за своята финансова стабилност. Друга поправка, предвидена в проекта, е кметовете на всяка една община да определят точен маршрут на движение на превозните средства с атракционна цел.