Алкохолен гигант пълни пенсионен фонд с... уиски

Алкохолен гигант пълни пенсионен фонд с... уиски

Компанията "Диаджео", производител на популярната марка уиски "Джони Уокър", е открила оригинален начин да запълни дефицита в пенсионния план на своите служители – да задели 2 милиона бъчви с уиски от предприятията си в Шотландия.
В четвъртък компанията обяви, че ще прехвърли собствеността върху уиски на стойност 430 млн. паунда (645 млн. долара) на пенсионния си фонд. Целта е да се гарантира, че пенсиониращите се служители няма да останат с празни ръце, обяснява в. "Ню Йорк таймс".
Алкохолният гигант, произвеждащ такива прочути брандове като бирата "Гинес" и водката "Смирноф", обяви, че се създава партньорство, което ще използва отлежало уиски като актив. Като част от сделката "Диаджео" ще плаща по 25 милиона паунда годишно, като продава току-що отлежало 3-годишно уиски и го заменя с нова реколта. Споразумението е за 15 години, след което компанията може да изкупи обратно уискито и фондът да спечели от повишението на цената му.
Все повече фирми изобретяват оригинални начини за справяне с недостига на средства, особено за задълженията си по пенсионните плащания. "Файненшъл таймс" посочва, че наскоро подобни сделки със собствени активи са направили супермаркетите "Сейнсбъри" и веригата за дрехи "Маркс енд Спенсър".
"Наблюдаваме голям ръст на непаричното финансиране. Има значителен дефицит в пенсионните фондове, а тези, които ги пълнят, нямат пари. С подобни схеми се гарантира сигурност за пенсионните схеми в замяна на по-малко пари в брой", обяснява Марк Ормъл от PricewaterhouseCoopers в Лондон.
Преди 3 месеца дефицитът в пенсионния фонд на "Диаджео" е бил 862 млн. паунда.