BMI: Пазарът на потребителска електроника в България расте по-малко от очакваното

BMI: Пазарът на потребителска електроника в България расте по-малко от очакваното

BMI: Пазарът на потребителска електроника в България расте по-малко от очакваното
Българският пазар на черна техника, компютри и мобилни телефони ще генерира оборот от около 1.2 млрд. долара тази година, посочва изследователската агенция Business Monitor International (BMI). Компанията публикува периодично очакванията си за този пазар и последната прогноза е занижена спрямо предходните две.
В края на миналата година BMI прогнозира, че пазарът на потребителска електроника в България ще стигне 1.4 млрд. долара до края на 2010г., а през март прогнозата беше понижена до 1.3 млрд. долара, така че това е второто понижение на очакванията на BMI за продажбите за тази година. Агенцията оценява на 1.1 млрд. долара същият този пазар в края на 2009 г.
"През първата половина на годината обстановката на пазара остава трудна, тъй като растящата безработица и по-ниските доходи притискат потребителите", се казва в доклада.
Според BMI половината от годишния оборот на пазара за потребителска електроника се генерира от продажбите на персонални компютри (включително нетбуци) и необходимите за тях аксесоари.
Анализаторите прогнозират, че до края на годината продажбите ще стигнат 636 млн. долара, което е повишение от 1.6% спрямо миналата година.От BMI посочват още, че близо една трета от продажбите през 2009 г. са били на аудио- и видеоустройства - телевизори, камери и т.н., а 17% от целия пазар представляват продажбите на мобилни телефони.
"Икономическата криза имаше забелeжим ефект върху продажбите на компютри и черна техника през 2009 г. Продажбите на персонални компютри паднаха, а потребителите се насочиха към по-евтини модели телевизори", смятат анализаторите на BMI. Агенцията очаква, че в средносрочен план продажбите на черна техника ще нараснат заради дигитализацията и предпочитанията на потребителите към LCD телевизори и Blu-ray плеъри.
BMI прогнозира, че до 2014 г. този сегмент от пазара ще продължи да расте и ще стигне 293 млн. долара. Агенцията се аргументира с факта, че дотогава се очаква мобилното проникване в България да стигне 167%. В момента този показател се движи под 140% по данни на мобилните оператори.
В друг доклад, който разглежда състоянието на пазара за мобилни комуникации, BMI прогнозира, че тази година броят на мобилните абонати в България ще намалее. Причината е задължителната регистрация на SIM карти, която беше въведена от началото на 2010 г.