"Цената" на скъпия газ в Радомир и Перник
"Разбираме, че не може нищо да се направи с цените на газа, не сме държава като САЩ и не може да разчитаме на подкрепа" Пламен Бонев, собственик на "Радомир метал индъстрийз" "Липсва прозрачност на пазара, нямаме същите условия както чуждестранните ни конкуренти и сме много уязвими от поскъпването на газа" Емил Живков, изпълнителен директор на "Стомана индъстри" |
Знаете ли какво става с отпуските, дали ще трябва да ги вземем до края на годината. Това е въпросът, който интересуваше работниците от "Радомир метал индъстрийз" край радомирското село Червена могила. Заводът е част от обиколката на икономическия министър Трайчо Трайков, който в края на миналата седмица посети предприятия в Северна България.
"Поизчистиха леярския цех, за да мине да го види министърът, дано нещо добро излезе от срещата", коментира възрастен работник от "Радомир метал индъстрийз". Целта на министъра първоначално беше обявена като лично запознаване на Трайков с проблемите на дружествата след поскъпването на газа от 1 юли с 24.63%, но после се оказа, че е предварително планирана.
Двете посетени в понеделник предприятия - "Радомир метал индъстрийз" и "Стомана индъстри", се различаваха доста както по настроение, така и по своето състояние. Докато в Радомир основен въпрос бяха работните места и ниските заплати, в Перник говориха за бъдещето на дружеството и неговото участие при формирането на цените на синьото гориво.
В Червена могила министърът дойде навреме, посрещнаха го с погача и мед и започна "съвещанието" между екипа му, синдикатите и шефовете на предприятието. Срещата продължи час и половина. "Предприятието работи в сектор, който така или иначе е цикличен, освен пряка държавна помощ държавата не може да направи много неща", обобщи резултатите след срещата икономическият министър.
Той обясни, че ръководството на всяко предприятие носи отговорност за неговото бъдеще и е въпрос на междуфирмени отношения то да бъде изведено от кризата, в която се намира. "Добре е да научаваме какви ще бъдат цените на газа по-отрано, за да може да сключваме дългосрочни договори", поиска собственикът на "Радомир метал индъстрийз" Пламен Бонев.
Той не скри, че съществува възможност предприятието да сключи преки договори с Националната електрическа компания (НЕК), така че да спести пари и да компенсира поскъпването на газа. "Досега работихме с посредници, които допълнително оскъпяваха продукцията ни", допълни Бонев. Той припомни на министъра, че преди години предприятието е изпълнявало множество държавни поръчки за българските енергийни предприятия, а сега работи само инцидентно за различни ТЕЦ-ове.
"Като има работа, работим събота и неделя на три смени, единия ден леем, на другия - ковем, но като няма - няма", обясни млад работник. Обиколката на министъра мина през два цеха на компанията - в леярския имаше само двама души, за които външен човек не можеше да прецени с какво точно се занимават.
"Личи си, че нямат поръчки", коментираха от местната власт, чиито представители също бяха на срещата. "Имаме нова машина за шлифоване на валовете, много е модерна - "Херкулес" се казва", коментира приповдигнато бригадирка от цеха за готова продукция. "Но не я използваме, защото нямаме поръчки", продължи със съжаление тя. В цеха за готова продукция върху приблизително 1000 кв. метра имаше повече хора - пет-шест работници.
Новата машина беше пусната, а по земята бяха наредени огромни валове, повечето от които ръждясали. "Това са елементи на големи машини и дори може да изработваме части за корабостроенето, но няма пазар", допълни жената. "Абе лошо е положението, заплатата ми е 250 лв., за толкова работя", допълни възрастен работник. В предприятието в момента работят 510 души, като най-вероятно до края на месеца ще бъдат съкратени 100 от тях, обясниха от ръководството.
"Ще направим всичко възможно да задържим работниците, но не знам дали ще успеем", каза Бонев. "Сега, като приемат за изчистването на отпуските, всичките ще ни пуснат в неплатен и така", обобщи ситуацията работник, когото срещнахме в лавката на завода. Единственият обяд, който може да се купи оттам, е сандвич за 85 ст. с шпеков салам и кашкавал.
"Няма друго, така че поръчвайте", съветва продавачката. Въпросът с отпуските е и основната грижа на синдикатите в завода, които не спряха да го обсъждат по коридорите на предприятието. В момента работниците на компанията работят на по четиричасови смени и минимално заплащане, обясни Бонев. В началото на годината предприятието е постигнало дъното на своето производство, като не е работило. В момента са натоварени около 20% от мощностите му, макар че това не си личеше по време на обиколката.
"Не всичко може да се планира, така че промяната на цените на "Булгаргаз" е нормална", коментира високото поскъпване на газа икономическият министър Трайчо Трайков. Той посъветва ръководството на "Радомир метали индъстрийз" да се опита да постигне конкретни отстъпки при покупката на ток и да се стреми да участва в повече държавни поръчки.
Друго решение, за да спестят електрическа енергия, прилагат в "Стомана индъстри", които при възможност работят през нощта, за да използват по-ниската нощна тарифа. "Имаме сключен договор за доставка на ток за шест месеца, а през септември трябва да дадем прогнозните количества на газа, който ще използваме през 2011 г., без дори да знаем какви ще бъдат цените", каза изпълнителният директор на "Стомана индъстри" Емил Живков.
Той обясни, че в момента предприятието има поръчки, но разходите за основните енергоресурси - ток и газ, са около 60% заедно от общата стойност на различните производства. Ръководството на предприятието показа на икономическия министър последния си изграден цех, открит преди две години. Докато траеше обиколката на министъра, камионите и минивлакчетата, които изнасят готовата продукция, спряха, но веднага след неговото отпътуване продължиха работата си.
"Мога да обещая, че няма да допуснем хранилището в Чирен да остане празно и да настъпи газова криза", каза министърът. В същото време от "Булгаргаз" съобщиха, че в момента са изчерпали голяма част от запасите на газ в находището и ще започнат да го пълнят постепенно, защото цените, по които купуват синьото гориво, са по-високи от тези, на които го продават.