Business Monitor International: Пазарът на потребителска електроника ще нарасне по-малко от очакваното

1.2 млрд. долара оборот ще генерира секторът |
Българският пазар на черна техника, компютри и мобилни телефони ще генерира оборот от около 1.2 млрд. долара тази година, посочва изследователската агенция Business Monitor International (BMI), което е малко под направените от нея преди няколко месеца прогнози. Въпреки това секторът ще отчете ръст спрямо 2009 г. Компанията публикува периодично очакванията си за този пазар и последната прогноза е занижена спрямо предходните две.
В края на миналата година BMI прогнозира, че пазарът на потребителска електроника в България ще стигне 1.4 млрд. долара до края на 2010 г., а през март оценката беше свита до 1.3 млрд. долара, така че това е второто понижение на очакванията на BMI за продажбите за тази година. Агенцията оценява на 1.1 млрд. долара същия този пазар в края на 2009 г.
"През първата половина на годината обстановката на пазара остава трудна, тъй като растящата безработица и по-ниските доходи притискат потребителите", се казва в доклада. Пред "Дневник" представители на водещи вериги за техника посочиха, че през първото полугодие действително е имало спад в продажбите, известно раздвижване имаше покрай световното по футбол - основно при телевизорите.
Прогнозите им за цялата година обаче бяха разнопосочни. "През първото полугодие имаше спад. Не виждам как второто полугодие ще компенсира нещата", коментира Николай Китов, управител на "Техномаркет". "При черната техника има значително понижение. По-слабо осезаемо е то при телевизорите, защото хората подменят аналоговия стандарт с дигитален", посочи още Китов.
По-оптимистичен е изпълнителният директор на "Технополис" Божидар Колев. "Като цяло има стабилизация и първи признаци за излизане от кризата. Според мен възстановяването през второто полугодие ще компенсира лекия спад от първото. На годишна база очаквам ръст или поне да няма спад", каза той. Управителят на "Техномаркет" пък оправдава по-резервираната си прогноза с разходите за IT на бизнеса. "Причина са лошото състояние на фирмите и на икономиката. Индивидуалното потребление не може да поддържа целия пазар", смята Китов.
Според BMI половината от годишния оборот на пазара за потребителска електроника се генерира от продажбите на персонални компютри (включително нетбуци) и необходимите за тях аксесоари. Анализаторите прогнозират, че до края на годината стойността им ще стигне 636 млн. долара, което е повишение от 1.6% спрямо миналата година.
От BMI посочват още, че близо една трета от продажбите през 2009 г. са били на аудио- и видеоустройства - телевизори, камери и т.н., а 17% от целия пазар представляват продажбите на мобилни телефони. "Тази година при продажбите на черна и офис техника се забелязва ръст. Трябва да се има предвид и по-ниската база от миналата година", коментира Божидар Колев, според него не се забелязва тенденция потребителите да мигрират към по-евтина електроника.
"Икономическата криза имаше забелeжим ефект върху продажбите на компютри и черна техника през 2009 г. Продажбите на персонални компютри паднаха, а потребителите се насочиха към по-евтини модели телевизори", смятат анализаторите на BMI. Агенцията очаква, че в средносрочен план продажбите на черна техника ще нараснат заради дигитализацията и предпочитанията на потребителите към LCD телевизори и Blu-ray плеъри. От "Техномаркет" посочват, че върху продажбите на лаптопи у над негативен ефект може да има и поскъпването на долара.
BMI прогнозира, че до 2014 г. този сегмент от пазара ще продължи да расте и ще стигне 293 млн. долара. Агенцията се аргументира с факта, че дотогава се очаква мобилното проникване в България да стигне 167%. В момента този показател се движи под 140% по данни на мобилните оператори.
В друг доклад, който разглежда състоянието на пазара за мобилни комуникации, BMI прогнозира, че тази година броят на мобилните абонати в България ще намалее. Причината е задължителната регистрация на SIM карти, която беше въведена от началото на 2010 г.