Възстановяването в автомобилния сектор губи инерция
Глобалното възстановяване в автомобилния сектор от началото на годината започва постепенно да се забавя от САЩ до Китай, пише "Файненшъл таймс". Една от основните причини е, че въздействието на правителствените схеми за стимулиране на сектора, в голяма степен прекратени в края на 2009 г., се усеща все по-слабо.
Продажбите на коли в САЩ се възстановиха от рекордно ниските си нива от миналата година, но започнаха да отново да се понижават през последните няколко месеца.
Прекратяването на стимулите се отразява негативно и на продажбите в Европа. Освен това се появяват все повече опасения, че орязването на публичните разходи ще забави икономиката на континента, още повече влошавайки ситуацията в сектора. Спад през миналия месец беше отчетен дори в Китай, считан за новия двигател на сектора в глобален мащаб.
Забавянето на пазара може да доведе допълнителни проблеми на индустрията, която през миналата година беше спасена с милиарди долари от правителствата по света.
Продажбите в Германия, чието правителство поде една от най-големите стимулиращи кампании, се понижиха с цели 32% на годишна база през юни. Спадът за Франция се равнява на 1.2%, но страната все още поддържа част от стимулиращите програми.
"Фолксваген" продължава да е най-предпочитаната от европейците марка с 663 312 продажби за първите 5 месеца на 2010 г. на годишна база. "Форд" са втори с 520 346 сделки, а "Рено" остават трети.
Автомобилните компании продължават да предлагат солидни отстъпки, но те се отразяват негативно на маржовете им на печалба.
През миналия месец в САЩ са продадени 11.1 млн. автомобила. Това е повече в сравнение със същия период на миналата година, но по-малко от май и април. Анализатори коментират, че забавянето на пазара ще засегне най-силно "Дженерал мотърс", който премина през процедура на контролиран банкрут през миналата година. Сега целта на компанията е да привлече инвеститори, за да се листне на борсата.
Очакванията са развиващите се пазари да продължат да са водещи за ръста в продажбите в глобален мащаб. В Китай обаче беше отчетено повишение от 10.9% през юни при цели 25 на сто за предишния месец. "Дженерал мотърс" заяви през миналата седмица, че наличностите на повечето от конкурентите й в страната се увеличават.
"Търговците се чувстват малко притеснени относно перспективите за втората половина на годината", каза Йеил Занг, анализатор от IHS Automotive.