Големи строители готови да ремонтират пътища в аванс

Големи строители готови да ремонтират пътища в аванс

Божидар Йотов
"Спирането на ремонтите ще струва двойно на държавата"
Строителни компании са заявили готовност да продължат с основните ремонти на пътищата по двете спрени програми "Транзитни пътища V" и по заема от Световната банка, при условие че държавата им се издължи през април 2011 г. Това съобщи Божидар Йотов, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Строителството беше спряно, защото държавата не може да осигури съфинансирането на обектите. "Адмирирам фирмите, които могат да си позволят това нещо. Подкрепяме бранша, но не можга да гарантирам, че до април 2011 г. ще може да им платим, защото не знаем какъв ще ни е бюджетът през следващата година", каза Йотов.
Около десетина компании са готови да финансират държавата авансово и да продължат работа, казаха от Браншова камара "Пътища". Сред тях са "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" (фирма от холдинг "Пътна компания"), "Трейс груп", "Холдинг Пътища", "Пътинженеринг - Т" (които спечелиха лот 4 на магистрала "Тракия" в консорциум с "Холдинг Пътища") и други.
Повечето от компаниите са сред големите в бранша. Предложението за авансова работа на компаниите идва на фона на оплакванията им, че не могат да си приберат парите от държавата за изработеното през миналата година.
"Съгласни сме да работим, при условие че подпишем анекс към договора, че държавата ще се разплати до края на април 2011 г., като не искаме да ни се плащат лихви", каза пред "Дневник" Павел Калистратов, главен изпълнителен директор на "Главболгарстрой".
Той коментира, че това е по-разумният ход, защото в противен случай държавата ще се наложи да ни плаща два пъти - веднъж за консервацията на обекта, а след това и за изпълнението. "За нас е важно да сме на пазара.
Хората да имат работа, да може да плащаме лизинговите вноски за техниката. Можем да си го позволим, защото годишният оборот на компанията е около половин милиард лева", каза Калистратов. "Ще се възползваме от тази опция само при гаранции, че ще ни бъде платено", каза Александър Григоров, изпълнителен директор на "Пътстрой 92".
 И според него това е по-разумният ход, защото в противен случай фирмите ще фалират. Григоров обясни, че при гарантирано вземане от държавата компаниите ще могат да изтеглят оборотни кредити, за да работят и да оцелеят. В момента "Пътстрой 92", който ремонтира пътища край София, е в процес на консервиране на обектите.
"Ако спрат пътните ремонти по инвестиционните заеми, държавата ще плаща два пъти. Предупредил съм компетентните органи за това", каза вчера Божидар Йотов. Той обясни, че консервирането на обектите ще бъде за сметка на АПИ и ще струва около 10% от стойността на договора с изпълнителя. 
Съфинансирането, което трябва да осигури държавата, за да не спре работата, е 35%. Отделно след възстановяването на ремонтните дейности ще трябва да се покрият евентуалните щети, нанесени на трасето, както и да се плати на фирмата за свършената работа заедно с лихвите, обясни Йотов.
Той уточни, че с всеки изпълнител се водят индивидуални разговори за бъдещето на отсечките, които изпълняват. Писмата, които изпратихме до компаниите, са различни в зависимост от обекта, който изпълняват, и възможностите им, посочи шефът на АПИ.
Със сигурност се довършват пътя през прохода Шипка, както и отсечките Калофер - Казанлък и Шипка - Шейново - Дунавци (лот 10), Мъглиж - Гурково - Сливен (лот 11), както и отсечката от Баня до магистрала "Тракия" (лот 9). Всички останали 24 лота по "Транзитни пътища V" се спират, както и 9-те, финансирани със заема от Световната банка.