Пазарът на безалкохолни напитки продължава да се свива

Потреблението на безалкохолни напитки през второто тримесечие на годината се покачва леко в сравнение с първите месеци на годината. Въпреки това пазарът остава под нивата от миналата година, като спадът за април-юни е 5% в сравнение със същия период на 2009 г. Това показват данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
За шестмесечието са продадени 712 млн. литра безалкохолни от всички категории, което е с 43 млн. литра по-малко от 2009 г. Причините за продължаващия спад според асоциацията са свиването на семейните бюджети, безработицата и намаляването на туристическия поток.
Единствената група напитки, която бележи ръст през второто тримесечие на 2010 г. на годишна база, е тази на студените чайове. Продадените от нея количества са с 22% повече спрямо същия период на миналата година. Студените чайове обаче представляват много малък дял от пазара на безалкохолни, като за последното тримесечие консумацията им е около 8 млн. л.
Категорията с най-голям спад за изследвания период е тази на соковете. Потреблението им е около 19 млн. литра, като е намаляло с 14% на годишна база. Продажбите на сокове спадат и в сравнение с първите три месеца на годината с около 5 на сто в сравнение с първите месеци на годината.
При бутилираните води, които са най-голяма част от пазара, потреблението за първите шест месеца на 2010 г. е намаляло с 5%, или с 18 млн. л под резултатите за миналата година. Намаляло е потреблението във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 4%, при газираните води с 13%, при водите в галони с 6 на сто.
Българските потребители са консумирали с 6%, или 17 млн. л по-малко, газирани напитки през януари-юни 2010 г. в сравнение със същия период на 2009 г. С 8% е намаляло и потреблението на напитки от групата "енергийни и спортни".
При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 4%. В тази категория ръст има при разтворимите прахообразни напитки, чиито продажби са се увеличили с 11%.
От асоциацията на производителите обясняват по-добрите резултати на пазара като цяло с навлизането в активния летен сезон, когато традиционно се продават повече безалкохолни напитки. Според организацията при добър летен сезон може и да се преодолее спадът в потреблението и да се достигнат нивата от миналата година от 220-225 литра на човек. Лекото увеличение на продажбите се дължи и на добрите резултати на средните производители на безалкохолни, както и на спада на цените на продуктите, който е между 2 и 5 на сто за различните категории.