Пазарът на безалкохолни напитки продължава да се свива

Пазарът на безалкохолни напитки продължава да се свива

Пазарът на безалкохолни напитки продължава да се свива
Потреблението на безалкохолни напитки през второто тримесечие на годината се покачва леко в сравнение с първите месеци на годината. Въпреки това пазарът остава под нивата от миналата година, като спадът за април-юни е 5% в сравнение със същия период на 2009 г. Това показват данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
За шестмесечието са продадени 712 млн. литра безалкохолни от всички категории, което е с 43 млн.  литра по-малко от 2009 г. Причините за продължаващия спад според асоциацията са свиването на семейните бюджети, безработицата и намаляването на туристическия поток.
Единствената група напитки, която бележи ръст през второто тримесечие на 2010 г. на годишна база, е тази на студените чайове. Продадените от нея количества са с 22% повече спрямо същия период на миналата година. Студените чайове обаче представляват много малък дял от пазара на безалкохолни, като за последното тримесечие консумацията им е около 8 млн. л.
Категорията с най-голям спад за изследвания период е тази на соковете. Потреблението им е около 19 млн. литра, като е намаляло с 14% на годишна база. Продажбите на сокове спадат и в сравнение с първите три месеца на годината с около 5 на сто в сравнение с първите месеци на годината.
При бутилираните води, които са най-голяма част от пазара, потреблението за първите шест месеца на 2010 г. е намаляло с 5%, или с 18 млн. л под резултатите за миналата година. Намаляло е потреблението във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 4%, при газираните води с 13%, при водите в галони с 6 на сто.
Българските потребители са консумирали с 6%, или 17 млн. л по-малко, газирани напитки през януари-юни 2010 г. в сравнение със същия период на 2009 г. С 8% е намаляло и потреблението на напитки от групата "енергийни и спортни".
При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 4%. В тази категория ръст има при разтворимите прахообразни напитки, чиито продажби са се увеличили с 11%.
От асоциацията на производителите обясняват по-добрите резултати на пазара като цяло с навлизането в активния летен сезон, когато традиционно се продават повече безалкохолни напитки. Според организацията при добър летен сезон може и да се преодолее спадът в потреблението и да се достигнат нивата от миналата година от 220-225 литра на човек. Лекото увеличение на продажбите се дължи и на добрите резултати на средните производители на безалкохолни, както и на спада на цените на продуктите, който е между 2 и 5 на сто за различните категории.