Продажбите на бира продължават да падат

Продажбите на бира продължават да падат

Продажбите на бира продължават да падат
С около 4% са намалели продажбите на бира от януари до юни в сравнение със същия период на миналата година. Само за последния месец спадът е около 10% на годишна база. Това показват представените днес данни на Съюза на пивоварите в България за пазара на бира тази година.
Мениджърите на компаниите обаче прогнозират двуцифрено намаление на продажбите до края на 2010 г., като според оценките им то ще е между 10 и 15 на сто. Това продължава тенденцията от миналата година, когато беше отчетено свиване с 11%.
"Около половин милиард бутилки бира са продадени до юни, или общо над 2.4 млн. хектолитра", каза председателят на асоциацията Владимир Иванов. По-голямата част от пивото е продадено на вътрешния пазар, а около 28 хил. хектолитра са изнесени. Две трети от продажбите са регистрирани в магазините, а делът на продажбите в заведенията продължава да намалява. "Българинът предпочита да пие бира вкъщи, което показва тенденция на спаднал стандарт", коментира Иванов. Потреблението на бира у дома води и до увеличаване на продажбите на пиво в пластмасови бутилки, показват данните на асоциацията. "Една от причините е, че бирата в пластмасови бутилки е по-евтина от тази в друг вид опаковки", обясни Иванов. Най-голям спад е регистриран при продажбите в стъклени бутилки - над 15%. С около 9 на сто намаляват и продажбите в кенове, а леко се увеличава потреблението на наливна бира.
"Не мога да кажа нищо добро за това, което ще се случи до края на годината. Спадът ще е с 10-15%", каза изпълнителният директор на "Карлсберг" Александър Грънчаров. И според него, и според колегите му от "Загорка" и "Каменица" основните причини за проблемите са лошото време, което влияе негативно на продажбите, и състоянието на икономиката. "Да не се заблуждаваме от 4-те процента спад, регистрирани досега. Според проучване на "Нилсен" намалението на продажбите е около 10%", коментира изпълнителният директор на "Загорка" Рууд ван ден Ейден. "Това е тежка година за всички и очакваме двуцифрен спад", прогнозира и мениджърът на "Каменица" Драган Радивоевич.
Според компаниите Световното първенство по футбол има много малък ефект върху потреблението на бира, тъй като България нямаше отбор на първенството, а и времето беше лошо. "По-добре, че в този дъждовен юни имаше световно, тъй като иначе спадът щеше да е още по-голям", каза председателят на съюза Иванов.