Малките поръчки за пътнически самолети доминират на Фарнбъроу

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Малките поръчки за пътнически самолети доминират на Фарнбъроу

Superdjet 100 на "Сухой" успя да реализира продажби за 52 самолета по време на изложението във Фарнбъроу.
Associated Press
Superdjet 100 на "Сухой" успя да реализира продажби за 52 самолета по време на изложението във Фарнбъроу.
Двата основни производителя на пътнически самолети в света Boeing и Airbus доминираха по поръчки през първите три дни на авиоизложението във Фарнбъроу, Великобртания. Лидерите в бранша подписаха споразумения за доставката на съответно 217 и 222 самолета, сочат данни на "Ройтерс".
По-малките конкурентни компании - руските "Сухой" и UAC, канадската Bombardier и бразилския Embraer, също подписаха споразумения, макар и по-скромни като количества и суми.
"Сухой" подписа за продажбата на 52 броя от новия си пътнически самолет Superjet 100. Десет лайнера са поръчани от газовия гигант "Газпром", 30 - от бермудската лизингова компания Pearl Aircraft и още 12 от Orient Thai Airlines. При споразумението с бермудската компания има и опция за поръчка на още 15 самолета. По каталожни цени общата стойност на всичките поръчки без опциите е около 1.5 млрд. долара. Руската компания пряко се конкурира с този си модел в ниския клас пътнически самолети с капацитет до 100 пътници, заедно с моделa на Embraer Е-Jet. Superjet 100 е най-новият от трите самолета, първият му полет беше през 2008 г.
Бразилската компания Embraer успя да изпревари руският си конкурент като получи общо 55 поръчки за своя модел E-Jet. Първата голяма сделка е за 35 самолета за британския регионален превозвач Flybe на стойност 1.3 млрд. долара. Към договора е включена опция за доставка на още 65 машини, както и евентуална трета партида от 40 самолета. В този случай общата стойност на договора с Flybe може да достигне 5 млрд. долара. Лизинговата компания Air Lease Corp. поръча 20 самолета за 800 млн. долара. Сигурните доставки без опциите за Embraer достигат общо 2.1 млрд. долара, посочва "Ройтерс".
Руската компания UAС, която обединява всички руски разработчици в една държавна фирма, получи договори за доставката на 50 самолета Irkut MS-21. Лайнерите са за малайзиския превозвач Crecom. Моделът е с капацитет от 150 до 200 места и не влиза в конкурентната ниша на "Сухой" и Embraer.
Bombardier подписа само един контракт за доставката на 7 турбовитлови самолета Q400 за австралийските авиолинии Quantas. Стойността на последните две сделки не се споменава.