"Кредитекс": Шест варианта за добро справяне на фирмите в кризата
Фирмите, които се справят добре в кризата, имат някои общи черти. Те не разработват повече от две линии на бизнес в дейността си, целево използват взетите кредити, рефинансирали са предишните си задължения при първите признаци на кризата, задържат пазарен дял дори и с цената на по-ниски печалби, активно комуникират с кредитора в случай на финансово затруднение, хората, които ги управляват, имат определени личностни качества.
Това обясни Мария Цукровска, мениджър на софийския офис на небанковото дружество за бизнес ипотечно кредитиране "Кредитекс". Компанията представи успешни опити на своите клиенти в условията на криза.
Под "успяващи да се справят в кризата" фирми компанията има предвид такива, които изплащат заплатите на служителите си навреме, не са направили драстични съкращения и не бавят плащанията за социално осигуряване.
По-голямата част от добре работещите в кризата фирми не разработват повече от две линии в бизнес дейността си. По този начин, ако едно от бизнес направленията има затруднение, това се компенсира от втория тип дейност, който не е толкова засегнат.
Пример за така конструиран бизнес е клиент на "Кредитекс" с основна дейност автомивка и допълнителна - поставяне на газови уредби и уредби за метан на леки автомобили. Собственикът "преформулира" водещата си дейност от автомивка към поставяне на газови и метанови уредби на автомобили, като преквалифицира персонала от автомивката в помощен персонал в другата дейност.
Така успява да запази бизнеса си, посочи Константина Данева, финансов анализатор на "Кредитекс".
Важна роля за дългосрочното оцеляване и развитие на една фирма има и запазването на пазарен дял в труден момент, посочиха още от компанията. Това може да се постигне с цената на по-ниски печалби в момента и стесняване на маржовете, като така фирмите си подсигуряват добро бъдеще, посочи Цукровска.
Тя даде пример със строителен предприемач (строителството е един от най-засегнатите сектори от кризата), отново клиент на компанията. До началото на 2009 г. той се опитва да продава построени апартаменти на цена 1200 евро/кв.м. Тъй като няма никакви продажби, намалява цената на около 750 евро/кв.м. Така успява да реализира сделки и да обслужва редовно кредита си.
Друг вариант за спасение на фирмите е консолидирането и рефинансирането на стари задължения с един по-дългосрочен кредит. В този случай новият заем е за по-дълъг срок, което намалява месечните вноски, като по този начин се освобождава финансов ресурс в момент, в който фирмата изпитва затруднения. Константина Данева разказа за клиент на дружеството с 19 кредита към 7 финансови институции, като обясни, че това на практика означава през ден да се плащат вноски някъде.
Друга важна предпоставка за справяне с кризата е финансирането да се използва целево и по предназначение - ако кредитът е отпуснат с цел ремонт на производствена база, парите да не се използват за погасяване на друг заем. Важно е и клиентите да не се крият от своите кредитори, а да комуникират с тях възникналите затруднения, за да се намери решение, посочи още Цукровска. Фактор да се справя успешно фирмата в кризата е и това зад нея да стои човек с определени личностни качества.
От компанията наблюдават още, че част от техните клиенти започват да чувстват положителни тенденции и "да дишат по-спокойно". Има и раздвижване на бизнес ипотечното финансиране в строителството, транспорта, шивашкия сектор, които трансформират свои краткосрочни заеми в дългосрочни.
От дружеството прогнозират до края на годината най-много кредити да се търсят за оборотни нужди. Очакват още да започне леко увеличение на дела на инвестиционните заеми за разширяване на бизнеса и завземане на дял от конкуренцията. Средното ниво на лихвите, при които се отпускат в момента бизнес ипотечни заеми, е около 12%, казаха още от компанията.
Основни мерки на справящи се в кризата фирми
- не разработват повече от две линии на бизнес
- целево използване на взетите кредити
- рефинансиране на стари задължения
- задържане на пазарен дял дори с цената на по-ниски печалби
- активно комуникиране на финансови затруднения с кредитора
- личностни качества на мениджърите