Хайде на наградите в моловете

Хайде на наградите в моловете

Хайде на наградите в моловете
С игри - "Молът ще почерпи", "Стягайте се за награда", "Познай кой ще пазарува безплатно цяла година", "Сделката на лятото", "Облечи се до 100 лева" десетината работещи търговски центрове в страната се включиха в борбата за клиенти.
Наградите са нова кола, екскурзия в чужбина, почивка на море, безплатно пазаруване и още ред по-малки маркентингови трикове. Причината за атрактивните томболи са опустяващите големи градове през лятото заради отпуските.
Към наградите трябва да  прибавим и разпродажбите, като отстъпките според рекламите достигат до 70% и дори 80% от цената на стоката. Разходите за тези дейности се поемат от наемателите, които признават, че ако не се правят никакви мероприятия, посещаемостта на моловете може би ще бъде значително по-ниска.
"През летните месеци, когато времето предразполага към различни занимания на открито, е от съществено значение да организираш специални събития, които не само привличат посетители в моловете, но и стимулират продажбите и изграждат лоялност", коментира пред "Дневник" Дорте Андерсен, маркетинг директор в Colliers International.
Бонусите в София - най-големи
Съвсем естествено наградите, които предлагат софийските молове на клиентите си, са по-големи като стойност и повече на брой в сравнение с тези на търговските центрове в провинцията. Това показа проверка на "Дневник" в действащите десетина мола в страната.
Най-голямата награда - автомобил "Шевролет Круз", вече беше раздадена от Mall of Sofia, които първи започнаха с рекламната си кампания още в началото на юни под мотото "Mall of Sofia ще почерпи".  На други 15 души досега са раздадени ваучери за 500 лв., с които може да се пазарува в магазините на търговския център, става ясно от интернет страницата на мола.
Общо 60 души трябва да получат ваучери от 500 лв., така че тегленето на останалите печеливши предстои. Условието за участие в томболата беше да си направил една или повече покупки на стойност от 50 лв. и нагоре. Други активности засега не са обявени от Mall of Sofia.
В The Mall тече кампанията "Познай кой ще пазарува безплатно цяла година". Играта започна на 20 юли и продължава до 10 септември, когато чрез жребий ще бъдат изтеглени 20-те победители. За да участвате, е необходимо да пазарувате за поне 30 лв. в рамките на един ден. Може да участвате и безплатно, ако попълните анкетата на страницата на The Mall във Facebook http://www.facebook.com/themall.bg, твърдят от търговския център.
"С кампанията искаме да заявим политика си на подкрепа към лоялните ни клиенти и посетители през горещите месеци на лятото", каза пред "Дневник" Франк Уайтинг, генерален мениджър на The Mall. По думите му това ще е първата от серия подобни промоционални събития.
През юли "Сердика център" привличаше посетителите с уикенд за двама до Виена, а в края на август ще се изтегли печелившият до Рим. Условието за участие е да пазарувате в мола за поне 50 лв. в рамките на деня.
В другите два столични мола освен летните намаления на цените няма предвидени награди. В "София сити център" Fancy и Cineplex предлагат едно наистина добро съчетание пица и билет за кино за 10 лева. Офертата важи обаче само в понеделник, вторник и сряда.
Моловете извън София разчитат основно на томболи с почивка на морето у нас и в чужбина, както и на предметни награди и ваучери за безплатно пазаруване. Освен това те предлагат безплатни куклени представления за децата, както и множество интересни прояви за тях.
"Най-дашен" от тях се очертава наскоро отворилият врати "Гранд мол Варна", който предлага безплатна детска занималня за децата. Освен това за всеки изхарчени 25 лв. посетителите получават промокарта, с която могат да спечелят 3 лаптопа Acer Ferrari - един вече е даден, а другите тегления са на 15 и 29 август. Отделно всяка неделя се теглят уикенд пакети за двама за Халкидики в Гърция.
Всеки ден пък се разиграва ваучер на стойност до 500 лева. В допълнение се организират пиеси, игри и песни с куклен театър "Варна", както и открити уроци по танци. Съвместно с Британския съвет в България е организирана изложба, посветена на 200-годишнината от рождението на Чарлз Дарвин, а с фондация "Искам бебе" ще бъдат показани снимки на  деца, заченати ин витро.
"Сделката на лятото" в Park Mall Стара Загора ще се състои между 5 и 25 август, когато пред магазините в търговския център ще бъдат предлагани стоки на цени от 5 до 25 лв. Четиримата клиенти на старозагорския мол вече спечeлиха почивка на българското Черноморие от играта "Четиризвездна лятна ваканция".
Тридесет и седем инчова плазма, лаптоп, 4-дневна екскурзия до Истанбул и Охрид, карти за соларуим и фитнес, талони за боулинг ще раздават в "Централен мол" - Велико Търново. Условието за участието в томболата е покупка от поне 20 лв. до края на август. Печелившите ще бъдат изтеглени на 1 септември в 18.00 часа от избрано дете от присъстващите.
Mall Пловдив приканва да се включите в надпреварата "Облечи се до 100 лв.", която върви до 8 август. Целта е да обиколите магазините в мола, да си купите дрехи и обувки, така че да се получи завършен тоалет за не повече от 100 лв. Срещу касовите бележки фотограф ще ви снима с новия тоалет между 18 и 19 ч.
Снимките на участниците ще бъдат качени във Facebook профила на Mall Plovdiv, където за тях ще може да се гласува с натискане на бутона like. Гласуването ще бъде отворено до 11 август. Петте най-харесани снимки ще получат ваучер от 200 лв. за пазаруване. "Галерия Пловдив" пък обещава изненада в 10 часа на 15 август, но не издава каква.
Плащането на сметката
Със сигурност от летните промоции най-печеливши са клиентите на търговските центрове. Според собствениците на моловете летните активности допринасят много за увеличаване на посещаемостта. Истината е, че с изключение на моловете по морето тези в останалите градове са празни през лятото, твърдят обаче търговците.
Разминаването в оценките е нормално, защото т.нар. активности се поемат от т.нар. service charge, която обикновено е 5-6 евро/кв.м месечно. Тя се поема от наемателите на магазините, които на практика плащат тези активности. Търговците все пак признават, че ако не се правят никакви мероприятия, посещаемостта на моловете може би ще бъде значително по-ниска.
Проблемът според Българската ритейл асоциация (БРА) е в методиката на определяне на service charge и непрозрачното изразходване на средствата. Според наематели маркетинг разходите се "надуват двойно и тройно" и много рядко се съгласуват с тях. Още по-абсурдно е перото "административни разходи за управление", защото практиката показва, че собствениците на моловете назначават свои близки и познати, като сами определят заплатите им, които понякога са космически.
Ако разходите за заплати на администрацията по управление на моловете идва от основната им дейност - отдаването на търговски площи под наем, няма проблем, но да ни товарят с допълнителни такси за близките си е абсурдно, коментира наемател, пожелал анонимност.
Най-кошмарното за търговците обаче е непредвидимостта на service charge в края на годината. Така нареченото й изравняване става в началото на следващата година, когато търговците са приключили счетоводно и финансово предходната. Така изравнителната такса със задна дата за 12 месеца може да се окаже по-голяма от печалбата на търговеца за периода.
Все пак отстъпки от наемите
След недоволството на търговците и стачките в някои молове собствениците им са отстъпили и вече има реално понижение на наемните нива. Наемите в моловете в София и Варна са паднали с 5%, в Пловдив - с 15%, а в Бургас - с 19% през първото полугодие на годината спрямо края на 2009 г., сочат данните на Colliers.
"При предоговаряне на цените от страна на настоящи наематели пониженията са в размер до 30%, докато за период от една година офертните стойности за наемане на магазини в моловете са намалели с 25 и дори до 50% в зависимост от конкретния обект", коментира Добромир Ганев, управител на българския клон на GVA Sollers Solutions.
"В опит да задържат своите наематели и привлекат нови повечето инвеститори направиха много компромиси както с намаление на размера на наемите, така и с предлагането на допълнителни стимули за наемателите като довършителни работи на магазините, плащане само на наем, базиран на оборота, гратисни срокове", посочи Манол Гойгаджиев, мениджър търговски площи в MBL/CBRE.
Консултантските агенции станаха по-компромисни и конструктивни в преговорите с бъдещите наематели в моловете и вече правят отстъпки, коментира Мариан Колев, управител на "Хиполенд". Според него това показва, че вече има промяна в начина им на мислене и че всички загуби не могат да се калкулират в сметката на търговците.
Необходимо е обаче агенциите да проявят повече гъвкавост и по отношение на вече сключени договори, като се предложат същите условия като на тези компании, които тепърва ще откриват магазини в работещи молове, смята Колев. Според него по този начин така напрежението между наемодатели и наематели, което все още съществува, може да бъде разрешено в рамките на следващите 2-3 месеца.
Бонусите

- лек автомобил
- ваучери за пазаруване
- екскурзии в чужбина
- почивки на море в България и чужбина
- различни предметни награди
- големи отстъпки в цените