Сладоледена мода – нови вкусове и икономични опаковки
Лято, слънце и сладолед. Тази комбинация е открита доста отдавна в Китай - поне според най-разпространената информация.
Прилагана е от древните гърци, римляни (Нерон карал роби да му носят сняг от Алпите за сладолед), персийци, а някъде през Ренесанса рецептата за студения десерт е пренесена в Италия, откъдето започнало и по-масовото производство на сладолед.
После бил открит и фризерът и нищо вече не можело да спре разпространението на десерта по света. Така в наши дни в България по данни на агенцията за пазарни проучвания "Евромонитор интернешънъл" се продават близо 14 млн. л сладолед на година, а пазарът се оценява на 47 млн. евро.
Всички обичат сладолед, но дори и той, или поне пазарът на десерта, си има врагове. Тази година три от тях атакуват едновременно продажбите - кризата, лошото време и закъснелият сезон по Черноморието. Отражението им върху продажбите обаче се оценява различно от някои от производителите, които се съгласиха да коментират тенденциите на пазара.
Според някои пазарът леко ще се свие, а други не отчитат промяна в обема на продажбите. Анализ на "Евромонитор" предвижда спад на пазара в следващите няколко години (виж графиката). Пазарът обаче може да се развива с пускането на нови вкусове и икономични опаковки.
От лидера "Нестле айс крийм" отказаха коментар с мотива, че мениджърът на тази част от компанията не е в България. От фирмите "Феникс" (производител на сладоледите "Пианеди") също отказаха коментар, а други като "Изида" и "Джимис" не бяха открити.
Лошото време и кризата топят продажбите
Според прогнозите на "Евромонитор" тази година пазарът на сладолед в България леко ще се свие и от 47.1 млн. евро през 2009 г. в края на 2010 г. ще бъдат отчетени продажби за 47 млн. евро. Очаква се тенденцията да продължи и в следващите години.
"Тази година пазарът е по-слаб заради кризата, лошото време през юни и започналия много по-късно туристически сезон на Черноморието. Той на практика започна през втората половина на юли, а на морето всяка седмица е важна", коментира пред "Дневник" Янко Кръндаров, изпълнителен директор на "Дарко". Фирмата произвежда марките "Ескимо", "Казабланка" и "Милка" и е втора по пазарен дял след "Нестле".
Точният спад на продажбите ще е ясен в края на лятото, но според него ще е едноцифрен. "Пазарът е тежък, но не трагичен", обобщи той. Според Кръндаров "Дарко" ще успее да компенсира свиването на потреблението в България с добрите резултати в Румъния, където фирмата продава сладолед втора година.
"Там удвояваме обемите. Резултатите се дължат на по-силния ни пазарен подход, но това, че вече втора година сме на пазара, а и сменихме дистрибутора", обясни мeниджърът на "Дарко".
Производителите на сладоледи "Рафи" казаха, че засега не отчитат спад в продажбите. Фирмата продава т.нар. занаятчийски сладолед, който се предлага на грамаж на витрини на улицата. За нас няма промяна на пазара в сравнение с миналата година, казаха от фирмата. Обясниха, че са компенсирали слабите продажби през по-студения юни с това, че започнали сезона още през май.
Икономичното е по-сладко
В кризата хората предпочитат да купуват повече сладолед в кутии за вкъщи, тъй като излиза по-евтин от малките разфасовки, показва анализ на "Евромонитор". Агенцията очаква тенденцията, започнала през миналата година, да се запази и през тази.
Наблюденията на "Евромонитор", както и на мениджмънта на "Дарко", сочат, че потребителите не се отказват от по-качествения сладолед от мляко за сметка на направения с вода. От агенцията за пазарни проучвания отчитат, че през 2009 г. са продадени едва 200 хил. литра сладолед с вода от общо 13.7 млн. литра. Българските потребители обаче са по-скоро консервативни и не биха купували биосладолед, смятат от "Евромонитор".
"Хората не се отказват от добрите марки сладолед, но предпочитат да купуват по-малките разфасовки", обясни Кръндаров. Той даде за пример един от продуктите на "Дарко" - сладолед тип сандвич, който от тази година има и по-малка разфасовка, която била предпочитана пред по-голямата опаковка.
Според "Евромонитор" стремежът на потребителите да пазаруват по-икономично създава добри възможности за сладоледите, продавани под собствени марки на търговските вериги. Магазините "Билла" и "Карфур" предлагат продукта под собствени марки.
От "Евромонитор" смятат, че водещите производители на пакетиран сладолед ще се опитат да увеличат продажби си, като пуснат на пазара нови вкусове от десерта. Така например тази година "Нестле" започна да произвежда сладолед с вкус на популярния летен коктейл "Мохито". Компанията организира и мащабна рекламна кампания за продукта.
От "Дарко" също са разнообразили асортимента си с нов вкус от марката "Ескимо", нова кутия на "Милка", както и нови сладоледи на клечка в по-високия ценови сегмент. Мениджърът на "Дарко" е на мнение, че новите продукти помагат на продажбите. Стратегията на "Рафи" за тази година не включва предлагането на нови вкусове.
Промяна на нагласите
Повечето производители на сладолед са много активни в рекламата и промоциите през лятото. "Нестле" в момента прави сериозна телевизионна реклама на различните си марки, но като че ли е единствената компания, която влага пари в подобни инициативи.
Основната кампания на "Дарко" за марката "Ескимо" е под мотото "От млякото е" и се фокусира върху това, че сладоледите на компанията се правят от българско мляко. Останалите производители разчитат основно на промоции.
Кампаниите през лятото увеличават малко или много продажбите, но един от вариантите за допълнителното им нарастване е преодоляването на сезонността им. "За да се промени нагласата на потребителите, трябва да се обединят усилията на целия бранш", смята Янко Кръндаров.
Според него инициативата трябва да тръгне от лидера на пазара, който в случая е "Нестле", но засега няма подобни намерения. Кръндаров е на мнение, че трябва да се промени схващането, че сладолед не се яде през зимата, тъй като може да доведе до простуда.
За това е нужна специална кампания, съобразена с психиката на българските потребители, а не такава, разработена за друг пазар.
"Иначе ние сме активни през зимата основно в промоциите", каза мениджърът на "Дарко".
Засега обаче подобни опити са спорадични.