Борисов допусна по-висок дефицит заради пътищата, финансите отричат

Борисов допусна по-висок дефицит заради пътищата, финансите отричат

Бойко Борисов, премиер
"Независимо от източника на финансиране (на пътните проекти, бел.ред.) - банки или държавен бюджет, трябва да се спазват утвърдените параметри на разходите за 2010 г."
19 юли 2010 г., пред парламента

"Ще го представим (анализа, бел.ред.) в Брюксел, за да покажем с какво точно ще вдигнем дефицита."
10 август 2010 г., в Министерския съвет
Ден след като премиерът Бойко Борисов заяви готовност да размрази заемите от Световната банка и Европейската инвестиционна банка за пътища и да надхвърли планирания бюджетен дефицит, като преди това уведоми Европейската комисия, от Министерството на финансите коментираха за "Дневник", че няма промяна в заложените цели през тази и следващата година - съответно 3.8% и 2.5% дефицит.
В рамките на няколко седмици правителството и експерти от Световната банка ще направят анализ кои пътни проекти първи да размразят, обясни Борисов във вторник, след като се срещна в София с шефа на банката Робърт Зелик.
"Ще го представим (анализа, бел.ред.) в Брюксел, за да покажем с какво точно ще вдигнем дефицита. Не в пенсии или в заплати, или в неща, които според Брюксел не можем да вдигнем, а в реално строителство и инфраструктура", каза министър-председателят, без да уточнява за коя година ще се иска от Брюксел разрешение за промяна в параметрите.
"Финансовото министерство ще запази без промяна заложените цели за бюджетния дефицит през 2010, 2011 и 2012 г. Не се предвижда увеличение на дефицита и целта на доклада не е да искаме от Брюксел позволение да го увеличи", коментираха вчера пред "Дневник"от пресцентъра на финансовото ведомство.
Именно по предложение на Симеон Дянков в началото на юли правителството замрази ремонта на 2000 км първокласни, второкласни и третокласни пътища, който се финансираше с 630 млн. евро от Световната банка, ЕИБ и държавния бюджет.
Причината бе липсата на средства за съфинансиране от българска страна. Мярката е временна и догодина ремонтите ще продължат, ако има пари, каза тогава Дянков. Въпреки че по двата проекта, започнали през 2008 г., досега са усвоени малко над 38.5 млн. евро, а сроковете им изтичат в края на юни 2011 г. (по заема от СБ) и в края на лятото на 2012 г. (за заема от ЕИБ), според Дянков няма риск да загубим парите.
От българския офис на Световната банка тогава коментираха, че разбират предизвикателствата пред България заради кризата и имат гъвкав подход, но целта им е успешно да приключат ремонтите на 450 км пътища, заложени в проекта.
Преди месец в отговор на депутатски въпрос премиерът Борисов защити в парламента решението на правителството да замрази средствата с аргумента, че трябва да се поддържа фискална дисциплина (виж цитата).
В неделя, при първата си среща с Робърт Зелик във Варна, докато заедно инспектираха ремонта на пътя към Добрич, Борисов заяви, че при работата, която се показва при изпълнението на проектите, правителството може да вземе колкото средства иска от Световната банка, "дори и 50 млрд. евро".
По данни на Министерството на финансите заемите на страната към международни финансови институции към момента са за 662 млн. евро, 57. 7 млн. от които са към Световната банка. Финансовият министър се противопоставя на идеята да се ползват големи заеми именно заради увеличаването на дефицита.
През есента на миналата година стана ясно, че правителството обмисля възможността да поиска 1 млрд. евро кредит от Световната банка за приоритетни проекти, основно инфраструктурни. Дотогава се знаеше, че страната води преговори и с Европейската инвестиционна банка за заем от 1 млрд. евро.