Слабото потребление удари и продажбите на млечни продукти

Безработицата и покупателната способност потискат пазара |
Намаленото потребление заради кризата свива продажбите на млечни продукти през първото полугодие. Това показва консолидираният финансов отчет за второто тримесечие на една от най-големите компания в сектора - "Обединена млечна компания" (ОМК), и допитване до представители на пазара. ОМК произвежда млечните продукти под марката "Верея", "Фибела" и "Ханко".
Според отчета продажбите на компанията спадат с 11% в парично изражение и с 12% в количествено. Най-съществено намаляват продадените тонове кисело мляко и сирене - съответно с 20% и 17%. Резултатите си през първата половина на 2010 г. компанията пояснява с повишаването на безработицата в края на 2009 г., което според нея е потиснало потребителското търсене.
"С оглед на покупателната способност на населението се наблюдава от 10-20% спад в продадените количества млечни продукти", коментира и Димитър Зоров, председател на управителния съвет на Асоциацията на млекопреработвателите в България.
Няма пълна картина как се движат продажбите на повечето големи компании в бранша, но според експерти е по-скоро нормално да се наблюдава подобен спад в обемите през кризата, а той може допълнително да се увеличи и с оглед на инициативата на държавата млечни продукти да се наричат само такива, в които наистина се използва мляко, а не негови заместители. Това според експерти ще тласне цената на млечната суровина нагоре, а оттам и крайните цени на продуктите.
Сравними публични данни за момента има към края на 2009 г. Те обаче са леко разнородни. ОМК приключи 2009 г. с около 5% спад в продажбите, докато "Фама Сердика", която произвежда млечни продукти с марките "Роса" и "Сердика", има 15% спад в продажбите в стойностно изражение, но 7% ръст в продадените обеми. "Фама" отдава по-ниските си приходи през миналата година с намаляването на цените на крайните си продукти заради кризата.
Същевременно най-големият играч на пазара "Данон Сердика" има 5% ръст в приходите до 98 млн. лв. и определя изминалата година като най-успешна в 15-годишната си история, от както "Данон" стъпи на българския пазар.
За да се справи с предизвикателствата на пазара през тази година, ОМК ще се опита да увеличи продажбите си на кисели и пресни млека с разширяване на продуктовата си гама и засилена маркетингова кампания. Последните няколко месеца компанията пусна на пазара нови разновидности на марката си кисели млека "Верея" - плодово мляко и кисело мляко за пиене.
Като цяло продажбите на компанията достигат 24.5 млн. лв. в края на юни, а загубата й се свива от 2 млн. лв. година по-рано на 451 хил. лв. Основна причина за подобряването на крайния резултат са оптимизацията на разходите.
ОМК е собственост на гръцката компания "Вивартия". Тя има публична емисия облигации, които се търгуват на Българската фондова борса. Общият й размер е 5 млн. евро, а падежът й е през февруари 2011 г. Въпреки отслабените си от кризата резултати компанията обслужва редовно облигационните си задължения, за разлика от почти дузина други компании с публични емисии.