КЗК пак ще разследва пловдивската цигарена фабрика "Кингс Табако"

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

КЗК пак ще разследва пловдивската цигарена фабрика "Кингс Табако"

КЗК пак ще разследва пловдивската цигарена фабрика "Кингс Табако"
Два месеца след като глоби с 333 хил. лв. пловдивската цигарена компания "Кингс табако", Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отново ще разследва дружеството, показва справка в регистъра на антимонополното ведомство. Причина за новото производство е неизпълнение на първото решение на КЗК от юни. Тогава институцията откри, че компанията промотира незаконно продуктите си, и постанови това да спре незабавно, независимо дали има обжалване на решението пред Върховния административен съд (ВАС). Потърсени за коментар защо не са изпълнили решението на КЗК, представители на "Кингс табако" не бяха открити.
Разследването срещу бившата фабрика на "Булгартабак" в Пловдив, която през 2008 г. беше купена от компанията, близка до "Винпром Пещера", е по сигнал на останалите фирми в бранша. Българската асоциация на тютюневата индустрия пусна жалба срещу пловдивската цигарена фабрика "Кингс тобако" в началото на годината. В асоциацията членуват държавният холдинг "Булгартабак" и вносителите "Бритиш американ табако", "Импириъл", JTI и "Карелия".
Компаниите обвиниха пловдивското дружество, че е предлагало цигарите си на "промоционални" цени върху билбордове, които по закон са забранени, и че  е рекламирало изделията си чрез скрита реклама в музикални клипове. За пример е дадена песента на Преслава и Константин "Усещане за Мерилин", както и в клиповете "Сладко, сладко" и "Мистър Кинг". Също така са описани интервюта на певци и актьори, които са пушили цигари на фирмата. Фабриката в Пловдив предлага два бранда цигари - "Мерилин" и "Кинг". Разследването на КЗК е показало, че наистина в клиповете на три песни се появяват нееднократно цигари на дружеството. За това телевизията, излъчвала клиповете, е била санкционирана и от Съвета за електронни медии.
От антимонополното ведомство не са открили писмени доказателства, които да показват, че "Кингс табако" е сключил договор за реклама с продуцента на клиповете - "Пайнер", нито с печатни издания, в които също често са публикувани съобщения за брандовете. Въпреки това от КЗК считат, че нарушението на компанията е факт, защото рекламирането на изделия по телевизията и в печата е забранено и не може да стане без знанието на производителя и неговото мълчаливо съгласие.
"В този смисъл бездействието от страна на ответното дружество, изразяващо се в непредприемането на каквито и да било действия, с които да се отграничи от поведението на телевизионния оператор или да възпре действията му, е в строго противоречие със законови норми", пише в решението на КЗК.