А ти какво измисли?
"А ти какво измисли?", това е слоганът, под който ще премине 11-ото издание на рекламния фестивал ФАРА, организиран от Асоциацията на рекламните агенции (АРА). Той ще се проведе в кк Албена от 8 до 11 септември. За рекламния бранш това е най-важното събитие през годината, тъй като, освен че оценява най-добрите реализирани кампании, служи като барометър за индустрията - поставя оценка на общите им усилия.
През последната година обаче рецесията даде своето отражение и върху рекламния фестивал. Броят на подадените заявки за участие пада значително с всяко поредно издание. От 565 през 2008 г. през 433 през 2009 г. до 290 през тази година.
Причините за това са намалелите маркетингови инвестиции на рекламодателите, по-малкото проекти и ограниченият финансов ресурс на самите рекламни агенции. В бранша се коментира, че компаниите залагат на по-сигурни и ефективни решения, което пък не предполага толкова креативни "фестивални" идеи.
Най-много заявки за участие (31) тази година има рекламна агенция DDB Sofia, която миналата година спечели приза за "Медийна агенция на годината". Следват я reforma с 22 ентрита и рекламната агенция на 2009 г. Ogilvy Sofia с 20 предложения.
Категориите, в които ще се оценяват рекламните кампании, са 24. Сред тях са традиционните "Тв реклама", "Радиореклама", "Пресреклама" и "Out Of Home реклама", "Рекламна кампания", които са разделени съответно на "Стоки", "Услуги" и "Социална, политическа, медийна реклама". Ще се оценяват още постиженията в "Директен маркетинг", "Автореклама", "Събития" и "Търговски промоции". Най-много заявки тази година има в категориите "Дизайн", подкатегория "Корпоративна и бранд идентичност", и "Интерактив" онлайн реклама.
Всъщност именно интерактивните предложения се очакват с най-голям интерес както от журито на фестивала, така и от публиката. През изминалата година бизнесът хвърли най-големи усилия да отговори адекватно на възможностите, съсредоточени в социалните мрежи като Facebook и Twitter, и именно там могат да се очакват най-интересните решения.
И тази година журито, което ще оценява кампаниите в Албена, ще бъде разделено на две. Едното ще разглежда заявките в творческите категории, а другото ще присъжда награди в трите медийни категории - "Креативно използване на традиционна медия", "Нови комуникационни канали" и "Интегрирана кампания". Във всяка категория по преценка на журито се присъждат до 3 награди (злато, сребро и бронз).
Любопитно за наблюдение ще бъде дали в традиционните категории като телевизия, принт и радио ще има силни корпоративни предложения, или рекламните агенции ще заложат отново на социалните кампании, за да си осигурят повече точки за финалната надпревара. Рекламната агенция на 2010 г. ще бъде обявена на 11 септември на официална церемония в кк Албена и по традиция ще се връчи на участника, събрал най-много точки в различните категории.
Кой ще е в журито Творческо жури: председател - Мария Тодорова (творчески директор на Ogilvy Group) Членове: Андрей Андреев-Вини (творчески директор – New Moment New Ideas Company), Велина Мавродинова (творчески директор – студио "Ентусиазъм"), Иван Киров (творчески директор – McCann Erickson София), Йордан Жечев (творчески директор - DDB Sofia), Калин Димитров (старши художествен директор – Publicis MARC), Кирил Стоянов (творчески директор – "Графити ББДО"), Марсел Леви (творчески директор – Noble Graphics Creative Studio), Мартин Димитров (творчески директор – reforma), Орлин Карагьозов (творчески директор – Clockwork), Светослав Тодоров (почетен творчески директор – AMEXY), Тихомир Златев (арт директор – ARCHER IDEAS) Медийно жури Валентин Делчев (творчески директор - DeConi), Десислава Стоянова (изпълнителен директор – Zenith Optimedia (Publicis), Десислава Тодорова-Олованова (изпълнителен директор – reforma), Добромир Джуров (директор клиенти – DDB Sofia), Лили Георгиева (лидер – Mindshare), Пламена Филипова (медия директор – рекламна агенция КРЕС) Чавдар Кенаров (съосновател и творчески директор – Noble Graphics Creative Studio) |
Рекламна агенция на годината 2000 - S Team Bates Saatchi & Saatchi 2001 - S Team Ideas Group 2002 - McCann-Erickson София 2003 - McCann-Erickson София 2004 - New Moment New Ideas Group 2005 - Noble Graphics Creative Studio 2006 - New Moment New Ideas Group 2007 - New Moment New Ideas Group 2008 - Ogilvy Sofia2009 - Ogilvy Sofia |
Малкото не означава некачествено Творческият директор на студио "Ентусиазъм" Велина Мавродинова е на мнение, че малкият брой заявки не означава непременно по-ниско качество. "От една страна, това може да означава, че наистина е имало по-малко работа през годината, но може да се дължи ина факта, че хората пестят пари и не подават безсмислени заявки", коментира тя пред "Дневник". Според изпълнителния директор на рекламна агенция reforma и член на тазгодишното медийно жури на ФАРА Десислава Тодорова-Олованова категорията "Интерактив" ще бъде най-интересна: "В нея се случва всичко ново, различно и има огромни възможности именно защото медията е много гъвкава и много добре таргетирана." Тя допълва, че е почти невъзможно да проследиш какво се случва в тази категория и ФАРА е и единственият начин да видиш всички работи, представени нагледно накуп. |