Масовите парфюми движат пазара и в кризата

Масовите парфюми движат пазара и в кризата

29 млн. евро - на толкова се оценява пазарът на парфюми в България през 2009 г.
"Жена, която няма парфюм, няма бъдеще." От години производителите на аромати се опитват да убедят не само жените, но и мъжете в правотата на тези думи на Коко Шанел. И явно постигат резултати, след като въпреки кризата и свиването на потреблението световният пазар на парфюми е пораснал и през миналата година.
Според проучване на "Евромонитор интернешънъл" повишението с 4% е по-малко в сравнение с предходните години, а отличниците са масовите парфюми от ниската и средната ценова категория, които се купуват все повече за сметка на премиум сегмента. Според пазарни анализи те ще продължат да движат пазара и в следващите години.
Ценовата чувствителност на клиентите в период на криза променя и стратегиите на производителите на парфюми. Опаковките стават по-малки, дистрибуцията - по-нетрадиционна, а новите аромати са с имена на знаменитости. Според прогнозите и през следващите четири години ще се запази тенденцията на ръст на масовата категория за сметка на селективната парфюмерия, ще се засилят позициите на пазарите на Източна Европа и Латинска Америка и паралелно ще се развие нишата за производство на оргинални, направени по поръчка аромати.
В България положението не е по-различно. За разлика от световната тенденция обаче тук пазарът се движи нагоре благодарение на продажбите на фирми като Avon и Oriflame, които предлагат продуктите си директно, а не в търговската мрежа.
Продажбите растат
Пазарът на парфюми в страната се оценява на над 29 млн. евро за 2009 г. по данни на "Евромонитор". От агенцията очакват през тази година продажбите да достигнат 30.5 млн. евро. "Секторът сякаш не е много повлиян от кризата. Причината за това е най-вече доброто представяне на компаниите за директни продажби.
Другата причина е продължаващото разширяване на търговската мрежа и навлизането на нови вериги за парфюмерия и козметика", показва анализът. Най-добре представящата се категория е тази на масовите дамски парфюми, която бележи ръст от 3%, докато увеличението при премиум ароматите е по-скоро символично.
Скъпите парфюми остават важни за българския пазар, но основният проблем е, че продажбите им са ограничени само в големите градове, където хората имат по-големи доходи и търсенето е по-голямо, отбелязват от агенцията.
"При нас определено няма тенденция за намаляване на продажбите, дори бележим ръст в категорията парфюми", каза PR мениджърът на Avon Жаклин Цочева - една от малкото от бранша, които пожелаха да коментират пред "Дневник" състоянието на пазара. По данни на "Евромонитор" компанията за директни продажби е безспорен лидер с дял над 30%. Цочева обяснява повишаващото се търсене с думите: "Едно от малкото неща, които хората продължават да си купуват въпреки кризата, са парфюмите. Няма да си купят пет парфюма, ще си вземат три, но скъпи."
Ръст на продажбите за 2009 г. отбелязва и българският производител "Рефан". "Приключихме 2009 г. с над 10% ръст в продажбите. Отчитаме увеличение от 40-50% за последните месеци за всички групи продукти, които предлагаме, и най-вече на козметика и парфюми", каза търговският директор на фирмата Таня Христозова. Тя обяснява добрите резултати с многото нови продукти, които компанията е пуснала на пазара. "Рефан" е една от фирмите, спечелила от ценовата чувствителност на клиентите, тъй като се е увеличило търсенето на наливната й парфюмерия, която е в по-ниския ценови сегмент.
Илюзията "ниска цена"
В отговор на намалелите доходи на потребителите производителите се опитват да създадат илюзията "марков парфюм на по-ниска цена". Всъщност познатите марки се предлагат в по-малки бутилки, които съответно са по-евтини от големите опаковки. На това залагат от Estee Lauder например, които пуснаха опаковки от 30 и 50 мл от аромата си Clinique Happy Perfume, който преди това се предлагаше само в бутилки от по 100 мл, обясняват от "Евромонитор".
Анализаторите оценяват като добра тактика използването на по-малки разфасовки, тъй като дават възможност скъпите марки да се продават на по-достъпни цени, без компаниите да правят отстъпки. Дори има случаи цената на един милилитър от джобните опаковки да е по-висока в сравнение с големите. Според агенцията такава е стратегията на Kenzo. Въпреки това потребителите са привлечени от илюзията, че могат да си купят по-евтино хубав парфюм от известна марка.
Данните за световния пазар показват и промяна в дистрибуционните канали. Намаляват покупките от специализираните козметични и парфюмерийни магазини за сметка на тези през интернет или по каталог, които са с по-малка надценка. В отговор на тенденцията някои компании залагат на нетрадиционни начини на разпространение. Пример за това е кампанията на Calvin Klein по случай Деня на св. Валентин през февруари, която започна да продава през автомати в парижкото метро джобни бутилки от аромата си ck one.
PR чрез известни имена
Новите продукти на повечето парфюмерийни компании са продължения на съществуващи серии или марки с имената на известни личности, отбелязват от "Евромонитор". Тенденцията се наблюдава в глобален мащаб и се обяснява със свитите разходи за маркетинг и реклама, от която в случая може да се спести.
С известно име ще е и новият аромат на Avon. "По традиция пускаме нов аромат през последното тримесечие на годината. Тази година това е парфюм, направен от певицата Фърги от американската група Black Eyed Peas", каза Жаклин Цочева. По думите й ароматът е за жени, които се чувстват или искат да се чувстват като изпълнителката, както и за такива, които споделят нейния начин на живот.
Българският производител на козметика и парфюмерия "Рефан" разчита на собствената си марка. "Тази година пуснахме над 40 нови продукта, като хит на пазара са спрейовете за тяло", каза търговският директор на компанията Таня Христозова.
Перспективите  
Според "Евромонитор" пазарът на аромати в България вече се е развил и наситил от гледна точка на търгувани обеми, а появата на нови специализирани парфюми едва ли ще увеличи продажбите. От Avon обаче не смятат, че клиентите не могат да купуват повече. "Няма такова насищане. По-скоро потребителите се насищат на определени аромати, които са модерни в даден момент и известно време след това вече не се харесват", смята Жаклин Цочева.
Има обаче  класически парфюми, които се купуват независимо от модата. Емблематичен пример е Chanel №5. Според Цочева и Avon има такива марки и дава за пример Litlle Black Dress. "Продаваме го от самото начало и той продължава да е най-продаваният. За влияещите се от модата аромати обаче постоянно следим потребителското поведение и ги променяме."
Дали пазарът на парфюми в България е достигнал точката си на насищане или не ще покаже бъдещето. То обаче, поне в следващите няколко години, ще остане неприветливо за премиум категорията парфюми. "Този сектор ще бележи по-малък ръст в сравнение с увеличаването на пазара като цяло през периода 2010 - 2015 г.", смятат от "Евромонитор". Категорията, която ще движи пазара напред, ще е тази на масовите парфюми.
Румъния - най-активният партньор

Най-активният търговски партньор на България на този пазар се оказва съседна Румъния. По данни на националната асоциация по етерични масла, парфюмерия и козметика оттам се внасят най-голяма част от парфюмите, както и най-голяма част от българския износ е за румънския пазар.
Според тези данни през 2009 г. у нас общо са внесени 1300 т парфюми на стойност 22.5 млн. евро. В количествено отношение има намаление на вноса в сравнение с 2008 г. с около 400 тона. Около 15% от импорта е от Румъния, на продукти от по-ниската ценова категория, със средна стойност 12.9 евро за кг. По-скъпите аромати се внасят от Франция, която държи второ място в количествената класация - 24.4 евро за кг средна цена.
По данни на същата асоциация България изнася много по-малко количества аромати, но на много по-високи цени. През 2009 г. са експортирани 108 тона на стойност 3.6 млн. евро - с 9 тона по-малко в сравнение с 2008 г. За румънския пазар са експортирани 16.2 т български парфюми на средна цена от 34.9 евро за кг. Близо четири пъти по-висока е средната цена на българските продукти, изнесени за руския пазар. По количество той държи само 8.7 на сто дял в износа от България, но ароматите са основно от високия ценови сегмент. Освен в Румъния България изнася най-много парфюми за Украйна, Босна и Херцеговина, Русия и Франция.