Малките винопроизводители: Продажбите на вино са намалели с до 50%

Малките винопроизводители: Продажбите на вино са намалели с до 50%

Малките винопроизводители: Продажбите на вино са намалели с до 50%
Продажбите на вино в България са намалели между 30% и 50% за различните производители. Оценката е на Асоциацията на българските винопроизводители, в която членуват малки изби. "Основните причини за спада са намалената покупателна способност на потребителите и връщането към домашно производство, което се увеличи рязко", обясни председателят на асоциацията и собственик на винарна "Осмар" Димитрин Вичев.
Вичев добави, че при износа картината е още по-лоша. "С 60-70% е спаднал експортът през тази година, най-вече заради намаляването на количествата за Русия, където се търсят много ниски цени, а ние не можем да ги осигурим", обясни секретарят на асоциацията и собственик на "Вила Винифера" Росица Кючукова. Тя добави, че около 30-40% от произведените през миналата година вина не са реализирани.
Заради спада на продажбите и непродадената продукция от асоциацията прогнозират, че и пазарът на грозде през тази година ще е слаб. "Заради това, а и защото повечето производители имат собствени масиви почти няма да се купува грозде. Освен това реколтата е лоша", обясни Кючукова. Тя добави, че това допълнително ще затрудни производителите на грозде в подготовката им за следващата година.
От асоциацията на малките винопроизводители заявиха още, че основен проблем на пазара е нелоялната конкуренция. "Тя е основно от фирми, които работят с фалшиви бандероли, както и от т.нар. домашно производство", каза Вичев. Той отказа да назове имената на компании, които работят в сивия сектор. Според него обаче има и фирми, които предлагат некачествено вино, произведено от стафиди и захар. От асоциацията настояват подобни напитки да не се наричат вино, тъй като по закон то трябвало да се произвежда само от грозде.
В Асоциацията на българските винопроизводители засега членуват 8 изби, а молба за членство са подали още 6, съобщиха от ръководството на организацията. Тя е създадена като алтернатива на Националната винаро-лозарска камара, в която се регистрират всички винопроизводители. Според създателите на новата асоциация камарата е казионна организация, която защитава интересите само на големите производители. От лозаро-винарската камара не бяха открити за коментар във връзка с новата организация, както и за прогнозите й за пазара.