Депутати приеха "с отвращение" промените в закона за автомобилните превози

След спорно гласуване и двучасово обсъждане депутатите от транспортната комисия към парламента приеха за първо четене промените в закона за автомобилните превози. Нито един от народните представители не подкрепи напълно текста, предлаган от транспортното министерство. Против цялостното му приемане се изказа зам.-председателят на комисията Румен Такоров ("Коалиция за България"), както и съпартиецът му и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев (БСП), които определиха текстовете като лобистки.
Защита на корпоративни интереси в проекта откри и другият зам.-председател - депутатът от ДСБ Иван Иванов, който обяви, че "Синята коалиция" няма да подкрепи текста на първо четене. Депутатите от ГЕРБ от своя страна предложиха текстовете все пак да бъдат гласувани и поправени между двете четения на закона. Осем подкрепиха промените, двама бяха против, двама се въздържаха и един не гласува.
"Голяма част от изказаните мнения са съдържателни и ще се съобразим с тях, като ще предложим законът да бъде коригиран между двете четения", каза след обсъждането транспортният министър Александър Цветков. По думите на министъра "не всички промени са напълно ясни, което е довело до спекулации и различни тълкувания".
Основните съмнения на депутатите бяха свързани с разработването на нова национална, областна и общинска транспортни схеми. "Най-пострадали ще бъдат хората от малките населени места, защото не само трябва да се прехвърлят от автобус на автобус, но и от град на град", коментира Такоров. Според предлаганите промени в националната схема може да влизат само директни линии между градове с над 30 хил. жители. Конкурси за възлагането на превозите ще се провеждат от транспортното министерство, а не от кметствата по региони, както беше досега.
Областната схема ще включва пътуванията от град с над 30 хил. жители до по-малки населени места, а общинската - само пътувания между малки градове и села. Против промените се обявиха още при тяхното представяне малките превозвачи, които ще трябва да съобразяват курсовете си с БДЖ и големите от бранша.
"Законът е значително по-добър от предлагания преди два месеца, но има въпроси по националната транспортна схема, превозите на ученици и превозите за собствена сметка, които трябва да бъдат уточнени", коментира председателят на транспортната комисия Иван Вълков (ГЕРБ). Първият вариант на текстовете беше изтеглен от Народното събрание със съмнение за лобистки текстове, които отменяха категоризацията на автобусите, които ще превозват деца.
Депутатите от ГЕРБ Зоя Иванова и Станислав Иванов подкрепиха законопроекта, но при условие че ще се изчистят спорните моменти в него. "С много резерви ще го подкрепя, с идеята, че трябва да се направи съответната корекция. Аргументите против закона са основателни и ако вносителят не вложи ново, ще се изправим пред противопоставящи се хора и бранш", коментира Валентин Микев (ГЕРБ).
"Министерството ще трябва да проведе 4000-4500 конкурса за линии, които да обедини по някакъв начин. Ще направите същото, което направихте в София, обединихте линиите и накрая големите фирми ги спечелиха", изказа съмненията си за търговете, които ще провежда министерството Румен Такоров. Като бивш министър Петър Мутафчиев "добронамерено посъветва колегата си да не се нагърбва с провеждане на процедурите, защото винаги ще има съмнение за корупция". Пропуски и дублиране на линиите в разработените транспортни схеми откри зам.-председателят на комисията Свилен Крайчев (ГЕРБ).
Друг спорен момент в подготвяния законопроект, който предизвика спор между депутатите, е дали да има разрешени от закона превози за собствена сметка или не. Според подготвяните промени в нормативния документ този вид транспорт ще има уведомителен режим и ще се извършва само на товари под 12 тона. "Защо именно 12 тона, а не например 3.5 тона?", попита Мутафчиев. Според Иван Иванов промените не са съобразени с индустрията.
"Почти всички строителни фирми имат техника, която тежи повече от 12 тона, и се налага да я превозват, така те ще трябва да се лицензират и като превозвачи", коментира Иванов. За пълното отпадане на категорията за собствена сметка се изказа бившият зам.-министър на транспорта Георги Петърнейчев ("Коалиция за България"). "Превозите трябва да се извършват от лицензирани фирми, защото това са несвойствени дейности за производствените предприятия", каза Петърнейчев.
Депутатите откриха противоречие в промените и при въвеждането на задължителна възраст за водачите на автобуси, които превозват деца. Министерството предлага тя да бъде между 25 и 60 години. С долната граница депутатите се съгласиха, но оспориха горната като противоречаща на Кодекса за социално осигуряване. "Хората с втора категория труд се пенсионират на 63 години, какво ще правят, ако са шофьори на такива автобуси и станат на 60", попита Петърнейчев. Той откри недостатък и при залагането на десетгодишна възраст на автобусите за превоз на деца. Според него е важно колко километра е изминал и техническото му състояние, а не неговата възраст.