Лични финанси 3: За приятната ваканция

Решавате да изкарате лятната си ваканция в Турция. Избирате курорт, хотел и туроператор, който да организира почивката ви. Плащате предварително сумата, издават ви ваучер и тръгвате. Когато стигате до мястото обаче, се оказва, че никога не е правена резервация на ваше име.
Сценарият е мрачен, но съвсем реален. Точно в такава ситуация изпаднаха 240 българи през лятото на 2008 г., които си бяха закупили туристически пакети от компанията "Вени тур". Могат да бъдат дадени и стотици други примери за излъгани туристи както в страната, така и в чужбина. Точно поради тази причина и оплакванията срещу туристически услуги са най-често срещаните сигнали в Комисията за защита на конкуренцията.
За какво може да бъде подадена жалба? На практика туристите могат да се оплачат за всяка получена услуга, която не отговаря на предварителната договорка, или пък за липсата на такава. Най-често се подават сигнали за липса на някаква услуга, която е част от договора, промени в предварително договорените цени, липсваща или заблуждаваща информация за категоризацията на обекта, ценоразписи на услугите в хотелите, в ресторантите и др. В последно време често срещани са и оплакванията за заблуждаващи оферти в интернет, като дори има и случаи, при които туристът е платил почивка в даден комплекс, а при пристигането на място е установил, че такъв въобще не съществува.
Жалба срещу туроператора
По закон всеки туроператор или турагент трябва да има лиценз, който да е поставен на видно място в офиса му и да бъде предоставян на клиентите при поискване. В сайта на министерството на икономиката има и публичен регистър, в който може да се направи справка за текущото състояние на компанията - http://www.tourism.government.bg/files/info_tour/file_288_bg.xls.
Отделно от това всеки туроператор трябва да има валидна застраховка "отговорност на туроператора", чиято цел е да предпази клиента в случай на неразплащане с контрагенти, изпадане в несъстоятелност и други. Застраховката се сключва всяка година, също трябва да бъде поставена на видно място в офиса на компанията, а справка за наличието може да бъде направена в регистъра. В случай че клиент установи липсата на лиценз или застраховка, може да подаде сигнал в Комисията за защита на потребителите. Комисията може да бъде сезирана и в случаите на неполучаване на услугите по договор.
Проблеми с настаняването
Често пъти са подавани жалби и срещу конкретни хотели, които не са предоставили предварително заплатените услуги или са подвели потребителя с дадена информация. В този случай трябва да бъде подадена жалба в Комисията за защита на потребителите. В случай че става въпрос за пътуване в чужбина може да се обърнете за съдействие към Европейския потребителски център, който има клонове във всички държави от ЕС, Норвегия и Исландия - http://ecc.kzp.bg/. Той може да ви помогне, в случай че имате спор с компания, която е регистрирана на територията на ЕС, но не и в България.
Хубаво е да знаете По време на активния летен сезон има и "изнесени" бюра на институцията, в които се приемат жалби. Това се случи и през това лято - в най-големите морски курорти бяха отворени седем приемни, в които можеше да се подават сигнали за нередности или да се търси консултация, в случай че има съмнение за нарушени потребителски права. |
Полезни съвети Винаги проверявайте дали избрания от вас туроператор има лиценз и валидна застраховка. Преди пътуване се уверете, че има регистрация на ваше име в избрания хотел. При пътуване в чужбина потърсете информация за местното законодателство. Такава може да ви бъде предоставена и от туроператора. Запишете координатите на най-близкото българско посолство или консулство до мястото, на което отивате. Справка може да бъде направена на сайта на МВнР- http://www.mfa.government.bg/bg/alphabetical/. |