Лични финанси 3: Имаш ли проблеми с партньора

"Какви са отношенията с мъжа ти/жена ти?" "Имаш ли проблеми вкъщи?" "За кого гласува (и гласува ли въобще) на последните избори?" Според много изследвания това са три от най-личните въпроси, които може да зададеш на човек. И най-вероятно да не получиш отговор просто защото са много лични.
Кризата обаче повдигна въпроси в още една сфера, за която хората не обичат да говорят публично – какви са отношенията с банката ти, плащаш ли си редовно задълженията и има ли проблеми между финансовите партньори. Процесът е двупосочен и засяга както прозрачността и коректността на банките и другите кредитори към клиентите, така и отговорността и готовността на последните да си изпълняват ангажиментите. Истината е, че има какво да се желае и в двете посоки.
Финансова култура на потребителите пък е повече въпрос на лична подготовка, отколкото чужда отговорност. Колкото и изтъркано да звучи, за да си търсите правата, трябва да си ги знаете.
Кой, къде, как
може да помогне/разреши при наличие на проблем между потребител и кредитор?
Основните институции, където можете да се оплачете, са няколко. Първо, това е самата банка. Повечето от институциите имат специални отдели за работа с клиенти, които се занимават с оплаквания и въпроси. Според Закона за потребителския кредит всички кредитори са длъжни да имат вътрешни правила и процедури за подаване на възражения, решаване на спорове и определяне на обезщетения по жалби на потребители, свързани с отпускането на потребителски кредити, както и да предоставят на информация за това. Кредиторът е длъжен да даде отговор на клиента си в срок до 30 дни от получаването на оплакването. Ако двамата не намерят общ език – независимо за какъв продукт става въпрос, другите варианти са БНБ и Комисията за защита на потребителите (и регионалните й дирекции в страната) – подавате писмено оплакване. Естествено вариант е и съдът.
Каре 1 Знаете ли, че:
Съществува асоциация "Активни потребители", чиито цели са да защитава правата и интересите на потребителите. Прави го, като предоставя информация, която подпомага потребителите да се ориентират в пазарната среда. Тя съдейства при нарушени права и интереси - консултиране и помощ при рекламации, при водене на съдебни дела или съдействие при извънсъдебни процедури (помирителни комисии). За да ползвате безплатно консултантските услуги на адвокат на асоциацията, трябва да сте неин член и да сте заплатили годишен членски внос от 40 лв. Стандартният членски внос за година е 20 лв. Можете да получите и безплатни напътствия за даден проблем по телефона.
Каре: Важни адреси и контакти
Комисия за защита на потребителите, Централно управление
1000 гр. София, пл. "Славейков" №4А, ет. 3
тел. 02/980 25 24
факс 02/988 42 18
гореща линия 0700 111 22
e-mail: [email protected]
интернет страница: www.kzp.bg
БНБ
1000 гр. София
пл. "Княз Александър І" №1
Телефон: (02) 91459 (централа)
интернет страница: www.bnb.bg
Асоциация "Активни потребители"
1504 гр. София
ул. "Врабча" №26
тел. 02/989 01 06
факс 02/989 01 07
интернет страница: www.aktivnipotrebiteli.bg
Асоциация на банките в България
1000 гр. София
ул. "Княз Борис I" №97, ет. 5
Телефони: 02/986 52 01; 02/981 64 93; 02/980 76 69
Факс: 02/981 43 91
E-mail: [email protected]
интернет страница: www.abanksb.bg