Лични финанси: Най-голямата глоба... или всъщност не

5.584 млн. лв.
- толкова трябваше да плати Райфайзенбанк заради заблуждаваща реклама според решение на КЗК от края на октомври 2009 г. Накратко казусът беше следният – през 2004 г. семейство тегли ипотечен заем от банката. Към него получава и безплатна застраховка "Живот" "за целия период на договора". Пет години по-късно съпругата почива и съпругът уведомява банката за настъпилото застрахователно събитие. Оказва се, че полицата с парите, от която трябва да бъдат покрити вноските по кредита, е прекратена още през юни 2006 г. Впоследствие ощетеният клиент все пак успява да постигне някакво споразумение с банката, макар че нито от нея, нито от КЗК посочват подробности какво точно е договорено.
Проверката на регулатора показва обаче, че Райфайзенбанк е продължила да предлага безплатната застраховка и след юни 2006 г. Това води комисията и до извода, че кредитната институция обявява предложението си не за да поддържа застраховката през целия период, а за да привлича повече клиенти. Определената глоба за проявата на "нелоялна конкуренция" е 5.584 млн. лв. - най-голямата от съществуването на КЗК.
100 хил. лв.
- толкова в крайна сметка ще плати Райфайзенбанк за този случай. През юли стана ясно, че Върховният административен съд е потвърдил наличието на нарушение. Но се оказва, че тъй като то е направено през 2006 г., по време на действие на отменения Закон за защита на конкуренцията, се прилага друго негово изискване - имуществена санкция от 5000 лв. до 300 000 лв. Решението за размера на глобата е след преценка на КЗК е, че банката е "ограничила негативните последици от предишното си противоправно поведение и е способствала в максимална степен за тяхното отстраняване".
КЗК и банките
Първият случай, в който КЗК глобява кредитна институция за провеждането на рекламна промоция, е от ноември 2004 г. Банката е ОББ, глобата - за 100 хил. лв. заради рекламната кампания "Посетете Атина с ОББ Visa Кредитна карта". ЗЗК забранява продажба, когато заедно с нея се предлага или обещава нещо, чието получаване зависи от: решаване на задачи, ребуси, въпроси, гатанки; събиране на серия от купони и други подобни; разиграване на игри с парични или предметни награди, чиято стойност значително надвишава цената на стоката или услугата. Това се приема за нелоялна конкуренция, и в частност за нелоялно привличане на клиенти.
Друг е проблемът по време на кредитния бум. Тогава рекламите изобилстват от предложения за все по-ниски лихви, дори и нулеви, които бяха подвеждащи, заради неуточняване на периода, за който важат. През 2008 г. КЗК налага санкция за 100 хил. лв. и на Пощенска банка заради нарушение при рекламирането на "нов жилищен кредит" от 5.75%. Проблемът е, че информацията в рекламните материали за него е непълна, защото в действителност този процент важи само за първата година от кредита. Това обаче кредитополучателят разбира едва при сключване на договора, посочват тогава от КЗК.
Задължително питайте! Случаят с Райфайзенбанк само потвърждава, че липсата на комуникация може значително да навреди на добрите отношения между банките и кредитополучателите. Затова, ако към кредита ви има застраховка, по-добре: – се уверете, че срокът на полицата покрива целия период на заема. "Кредиторът е длъжен да предостави на длъжника предварително цялата информация във връзка със сключването и изпълнението на договора" гласи чл. 199 а (4) от Кодекса за застраховането – запознайте се и с общите условия по договора за застраховка, за да сте сигурни какви застрахователни рискове покрива. Полиците, съпътстващи кредити, са обикновено сключени предварително с групов договор между банката и застрахователното дружество, т.е. при отпускането на заема вие ставате страна по договора и приемате тези общи условия. – за всички промени в договорите за кредит банките са длъжни писмено да уведомят клиента според Закона за потребителския кредит. Но това се отнася само за потребителските кредити. – за ипотечните кредити: Когато има застраховка, ако се правят някакви промени по полицата или при настъпването на други обстоятелства, засягащи интересите на кредитополучателя, банката пак е длъжна писмено да го уведоми. (Кодекс за застраховането, чл. 199 а (6)). – ако искате, можете сами да се застраховате в избрана от вас компания. Това обаче си е за ваша сметка и е ваш ангажиментът да следите за състоянието на полицата и за редовното плащане на дължимите премии. |