Телефон като на кино

И днес телефонът на Гордън Геко не е изгубил блясъка си Nokia 8110 е най-прекият път на Нео към "Матрицата" |
Кое е общото между Гордън Геко, Томас Андерсън и Джеймс Бонд? Освен че са основни лица в култови филми*, тримата са от онези персонажи, които успяха по един или друг начин да оставят следа и върху... пазара на мобилни телефони.
За никого не е тайна, че филмовата индустрия е гигантски бизнес – не само заради продукцията, която създава, но и заради маркетинговия потенциал, който носи в себе си. Филмите със статус на значими културни събития обикновено събират около себе си тълпи от фенове. Те (феновете) искат да са като главните герои в любимите им широкоекранни продукции - да водят техния стил на живот, да се обличат като тях, да имат техните джаджи.
Мобилните телефони редом с автомобилите са най-често срещаният обект на product palcement реклама във филмите. Тази тенденция е толкова натрапчива и агресивна, че скоро ще се срещнем и с неин български представител – телефонът Samsung Galaxy S ще заеме подобаващо място в предстоящата продукция Love.net...
В този материал обаче ще обърнем повече внимание на няколко култови филма, които не само успяха да запишат името си с големи букви в световната история, но и промениха мисленето на хората за мястото на мобилните телефони в живота на съвременния човек.
Играчката на алчните финансисти
Ако случайно попаднете на брокерски списък с новогодишни желания, писан през 1987 г., той вероятно ще започва със следните две изречения: "Да не се повтаря Черният понеделник (голям борсов срив, донесъл огромни финансови щети на инвеститорите)" и "Да имам телефона на Гордън Геко". Филмовият феномен "Уолстрийт" излиза в същата година, в която американската борса колабира и става синоним на човешката алчност.
Персонажът на Майкъл Дъглас мигновено се превръща в икона, а режисьорът на филма Оливърт Стоун обича да разказва как банкери идвали при него и му казвали: "Искам да съм като Геко, искам да се занимавам с финансови пазари."
Ярък отпечатък в съзнанието на кандидат борсовите акули оставят и играчките на Геко – например портативен телевизор и, разбира се, легендарният безжичен телефон DynaTEC на Motorola, с който хладнокръвният капиталист урежда търговията с вътрешна информация.
В края на 80-те години мобилните телефони все още са лукс – с цена от почти 4000 долара само най-заможните американци могат да си ги позволят. "Тухлата", както е по-известен телефонът на Motorola, моментално заема тази нова ниша на пазара наред с лъскавите коли и перфектно изгладените костюми.
И днес телефонът на Гордън Геко не е изгубил блясъка си, въпреки че е безнадеждно остаряла технология. Продуцентите на продължението "Уолстрийт: Парите никога не спят" дори го използваха като рекламен трик в трейлъра на филма.
Телепортация в "Матрицата"
Моделът 8110 на Nokia едва ли ще впечатли с нещо днешните тинейджъри. Той обаче остава в историята поне поради две причини. Първата е, че Нео - героят на Киану Рийвс в "Матрицата", го използва, за да влезе във виртуалната реалност на машините, които управляват света. И до днес милионите фенове на филмовата трилогия разпознават безпогрешно този телефон, известен и с прозвището "банана", като за голяма част от тях той е блян или колекционерска гордост.
В интернет все още могат да се намерят петиции, които настояват Nokia да пусне модел със същия дизайн като на 8110, съчетан с напредъка на мобилните технологии (защото оригиналният модел от 1998 г. има съвсем скромни характеристики).
Именно дизайнът е вторият главен фактор, който определя култов статут за този телефон. С него Nokia въвежда концепцията за плъзгащо се надолу капаче, което покрива клавиатурата. Това дизайнерско хрумване се оказва голям успех. Специално за филма инженерите на Nokia добавят и пружина, така че капачето се отваря автоматично за по-голям драматичен ефект. Тази особеност толкова се харесва на феновете, че Nokia я добавя като реална функция в един от следващите модели от серията.
Нужно е да се уточни, че 8110 се появява само в първия филм от трилогията. След колосалния успех на "Матрицата" продуцентите се кооперират със Samsung и южнокорейската компания пуска на пазара модела SPH-N270, който е разработен и стилизиран специално за втората част. Джаджата обаче не се радва на комерсиален успех. Моделът може да се поръча основно от сайта на Samsung, a потребителите го определят като посредствен и неудобен.
Шпионски франчайз
Sony Ericsson е една от компаниите, които активно се опитват да популяризират продукти чрез комерсиалното кино. А кой може да рекламира технологичен продукт по-добре от Джеймс Бонд? Легендарният шпионин от десетилетия е неофициалното рекламно лице на различни луксозни марки автомобили и часовници.
Затова в продукцията "Спектър на утехата" през 2008 г. Sony Ericsson се опитва да използва марката "Бонд" и пуска телефона C902 с внушителните за това време 5-мегапикселова камера и вътрешна памет 160 мегабайта с възможност за надграждане до 4 гигабайта.
Апаратът се рекламира агресивно като "телефона на Джеймс Бонд" и е стилизиран в духа на филма, включително и с игра на тема 007. Устройството се предлага на пазара в ограничен тираж и за кратко, опитвайки се да спечели от касовия успех на филма.
Изглежда, Sony Ericsson са намерили добра ниша в шпионския франчайз, защото две години по-рано (през 2006 г.) те пускат друг брандиран телефон, който се появява в "Казино "Роял" (също част от поредицата филми за Джеймс Бонд). През 2002 г. с апарати на компанията се появяват и някои от персонажите в "Не умирай днес".
Последният пример показва как филмовият маркетинг може да се наложи и като дългосрочна стратегия – така че зрителите да разпознават продукта като част от любимите им герои и филми. За разлика от обикновените реклами добрите филми са актуални и след 2 седмици, и след 20 години. Затова и те имат много по-голям маркетингов потенциал.
*Гордън Геко е безскрупулният финансист в "Уолстрийт", изигран от Майкъл Дъглас. Томас Андерсън е истинското име на главния герой в "Матрицата" с псевдоним Нео, в чиято роля се въплъщава Киану Рийвс. Джеймс Бонд няма нужда от представяне :)