Търговските улици в Пловдив и Бургас са световни лидери по срив на наемите
Магазините по пловдивската улица "Александър Батенберг" и бургаската "Александровска" са световни лидери по срив на цените на наемите. Това показва годишното проучване за най-високите наеми на най-добрите локации в 59 държави на международната консултантска компания "Кушман и Уейкфилд" (Cushman&Wakefield). Според нея наемите на магазините в двата града са спаднали с 50% за последните 12 месеца. Единственият друг пазар със същото намаление на наемите е отчетен в ирландския град Лимерик на улица "О'Конъл стрийт".
Наемите на столичния булевард "Витоша" са се сринали двойно, но за период от пет години. През 2005 г. София заемаше най-високото място в класацията на "Кушман и Уейкфилд" - 22-ро, докато в тазгодишния доклад е 51-ва с месечен наем от 55 евро/кв.м. Новите търговски центрове и спадналото потребление са основната причина за понижението на наемните нива по търговските улици, коментираха от "Фортън", представител на "Кушман и Уейкфилд" за България.
Забавеното икономическо възстановяване на Европа е основната причина за спадащите наеми по търговските улици на Стария континент, като понижението средно е общо 4.4%, показват данните на "Кушман и Уейкфилд". Парижката "Шан-з-Елизе" изпада от челната тройка, където беше години наред с постоянните лидери "Пето авеню" в Ню Йорк и кварталът в северната част на Хонконг "Козуей бей".
"Виа Монтенаполеоне" в Милано се понижава до шесто място от четвърто, а дъблинската "Графтън стрийт" изостава до 13-о от осмо след намаление на наемите близо 26%. На атинската търговска улица "Ерму" спадът е 15%. Изключение в Европа е Лондон, където наемите на първокласни магазини в северната част на "Бонд стрийт" са скочили 19%. Средно наемите на магазините в Западна Европа са паднали 2.5%, докато в Централна и Източна Европа спадът е 10.2%.
В същото време най-бързо растат цените на наемите в Азия, която не беше засегната в такава степен от световната финансова криза както Европа. Силното присъствие на Азия сред анализираните 269 търговски улици си личи дори от такива факти като рязкото издигане на виетнамския град Хо Ши Мин от 49-о на 17-о място. В Азия предстои и откриването на голяма част от новите магазини на гиганти като "Индитекс" (позната масово с бранда си Zara) и веригата за луксозни стоки Moet Hennessy Louis Vuitton. "От глобалните региони Азиатско-тихоокеанският има най-добри перспективи за ръст", коментира Джон Страчан, шеф на отдела за търговски имоти в "Кушман и Уейкфилд".