Реклами трябва да увеличат с 5% туристите от Германия, Русия и Великобритания

С 5% да се увеличат туристите от Германия, Русия и Великобритания, които посещават България, а приходите от тях да нараснат с 3 на сто. Това са целите на проект на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма за почти 8 млн. лв. по оперативната програма "Регионално развитие". По-голямата част от средствата са за рекламни кампании на трите пазара.
По данни на Министерството на икономиката през 2009 г. България е посетена от 740 хил. германци, 287 хил. руснаци и 286 хил. англичани. Така, ако целта на проекта бъде постигната, броят на туристите от тези държави трябва да се увеличи с около 66 хил. От министерството не представиха данни за приходите от посетителите от трите страни. Общо постъпленията от чуждестранните туристи за миналата година са 2.7 млрд лв., показват данните на министерството.
Днес бяха представени кампаниите за Русия и Германия, които ще се правят от рекламната агенция "Маг адвъртайзинг" и от консорциум между българската "Крес" на Красимир Гергов и германската "Медиа консулта". Рекламите на двата пазара започват през октомври. Целта е освен да се привлекат повече туристи, да се постигне и по-равномерно разпространение на туристическите услуги и намаляване на сезонността, обясни ръководителят на проекта Ася Генова. Изпълнителите на кампаниите ще използват телевизионните клипове, изработени от "Идо стил ТМ". Печатните, външните и интернет рекламите се правят от изпълнителите на поръчката.
Кампанията за руския пазар струва над 1.2 млн. лв. без ДДС. "Основният канал, по който ще се рекламира българският туризъм в Русия, ще е телевизията", обясни стратегията за пазара Константин Манолов от "Маг адвъртайзинг". Рекламите на туризма ще се пускат по телевизионни канали, които се гледат от 98 млн. души, както в Русия, така и в балтийските страни и част от бившите съветски републики. Печатната реклама ще е в специализирани и масови издания, като ще се рекламират различни видове туризъм.
През май 2011 г. ще се завърти и кампания по няколко радиостанции, по които ще се излъчват 30-секундни клипове. Ще има и банери в най-популярните туристически сайтове в Русия, които ще препращат към туристическия сайт bulgariatravel.org. Кампанията включва още разполагането на билбордове в Москва и Санкт Петербург, реклама в метрото на двата града, както и раздаване на брошури и организирането на посещения на руски журналисти в България.
Кампанията за германския пазар е за над 2.4 млн. лв. без ДДС. Ще се рекламират морският и зимният туризъм, конгресният туризъм, както и алтернативните културен, кулинарен, СПА и спортен туризъм. Кампанията ще е насочена към три основни групи потребители. "Първата са активни хора между 25 и 44 години със средни доходи от поне 2 хил. евро на домакинство", каза Красимир Петков от "Крес". Според него в тази група попадат около 10 млн. души. Кампанията ще е насочена и към германските пенсионери с доходи от 500 до 2 хил. евро на домакинство, които са около 17 млн. Третата целева група са пътуващите по бизнес с доходи над 3 хил. евро на домакинство.
Кампанията на "Крес" и "Медия консулта" включва реклами в специализирани и масови издания. Пенсионерите ще се атакуват през туристическите агенции, тъй като почти всички използват услугите им за организирането на почивките си. Рекламните клипове на българския туризъм ще бъдат излъчени 260 пъти по телевизии като RTL, VOX, NTV и SRTL. В седем германски града ще бъдат разположени билбордове, ще бъдат публикуван и банери и текстове в няколко сайта. Част от кампанията е и организирането на три обиколки за германски журналисти в страната.
Рекламната кампания във Великобритания ще се забави, като е почти сигурно, че тя няма да започне преди предстоящия зимен сезон. Причината е, че първата поръчка за този пазар беше прекратена преди няколко месеца, тъй нито един от кандидатите не беше допуснат до оценка на техническото предложение и по-нататъшно участие. От министерството на икономиката са подготвили отново документацията, но тя все още не е одобрена от регионалното министерство, което управлява програмата, по която се отпускат средствата за проекта. "Заради промяна в Закона за обществените поръчки документите трябва да бъдат разгледани и от Агенцията за обществени поръчки", обясни Ива Якимова, координатор по организацията и мониторинга на проекта. Според нея след обявяването на процедурата, ще са нужни поне още два месеца за избор на изпълнител, но ако има обжалване, сключването на договора може да се забави още. Индикативната стойност на поръчката е почти 2.5 млн. лв. Проектът за рекламата на туризма на трите пазара трябва да приключи до края на 2011 г.