Десетте най-добри компании в Словения със спад на приходите

Десетте най-добри компании в Словения със спад на приходите

Общите приходи на 10-те най-добре представящи се компании в Словения се понижиха през 2009 г. в сравнение с предходната година. Причината естествено е продължителното икономическо забавяне.
Общите приходи са достигнали 9.7 млрд. евро, при 11.5 млрд. евро за 2008 г. Няма размествания в челната тройка, както и нови дружества в подреждане. Класацията отново се оглавява от Petrol, с приходи за периода от 2.069 млрд. евро. Втората позиция се заема от търговската верига Mercator, чийто продажби достигат до 1.760 млрд. евро. Petrol реализира печалба от 10.662 млн. евро през 2009 г., след загуба 64.4 млн. евро за предходната година. Приходите на компанията обаче са намалели с 24%. Това се отдава на спад в търсенето на петролни продукти и сравнително по-ниската им цена на международните пазари.
Нетната печалба на Mercator се понижи до 19.3 млн. евро от 32.1 млн. евро за 2008 г. Причината е, че икономическата криза, която продължи през цялата 2009 г., понижи покупателната способност на населението.
Компанията е най-голямата търговска верига в Словения. Освен това тя оперира в Сърбия, Босна и Херцеговина, Черна Гора, Албания и България. Дружеството планира да стъпи в Македония и Косово.
Revoz, звено на френския автопроизводител Renault, заема третата позиция с приходи от 1.291 млрд. евро. Нетната печалба на компанията се повиши до 20.54 млн. евро. Това се отдава на правителствените стимули за автомобилния сектор, които повишиха търсенето.
От останалите 7 компании в подреждането Krka, Lek, Engrotus, Holding Slovenske Elektrane и Gorenje се придвижиха нагоре. Понижение отчетоха Merkur и OMV Slovenije. Девет от дружествата в класацията завършиха миналата година на печалба. Единствено производителят на уреди за дома Gorenje реализира нетна загуба от 6.084 млн. евро.