Мобилната телефония поддържа растежа на бранша
Общият приход на телекомуникационния сектор в България, Молдова, Черна гора, Румъния и Сърбия през 2008 г. достигна 8.667 млрд. евро, което е увеличение от 10.7% на годишна база. Приходите от мобилна телефония са 5.289 млрд. евро, което представлява 61% от общия оборот.
Данни за 2009 г. има само за Молдова и Сърбия. Спад от 12.8% в приходите от фиксирана телефония в Молдова доведе до общ спад в оборота на телекомуникационния бранш в страната от 1.7%. Приходите от фиксирана телефония в Молдова се оценяват на 319 млн. евро, докато приходите от мобилна телефония са 172 млн. евро. Те бележат покачване от 4.1% на годишна база.
Ключови тенденции в телекомуникациите през 2009 г. *Приходите от мобилна и стационарна телефония продължават да растат, увеличава се и предлагането на интернет и кабелна телевизия *В повечето страни приходите и наситеността на пазара за фиксираната телефония намаляват *Приходите и наситеността на пазара за мобилна телефония се увеличават *Ръст в предлагането и покритието на 3G мрежите, растат и продажбите на смартфони |
През 2009 г. общият приход на телекомите 3G услугите увеличават и продажбите на мобилни апарати, както и приходите от трафик на данни. Югоизточна Европа все още се опитва да настигне Западна Европа в това отношение - там пенетрацията на смартфони на пазара вече е 18% според проучване на SeeNews, проведено през юли. Мобилна телефония
Мобилните телекомуникации продължават да са двигателят на пазара и през 2009 г. както в ЕС, така и в Югоизточна Европа. Средната наситеност на мобилния пазар в Югоизточна Европа за 2009 г. е 111% - все още под средното за ЕС ниво от 127%. Въпреки това във всички страни от региона освен в Македония средната наситеност се увеличава. На челно място е България с наситеност от 141% и Aлбания със 132%.
Ръстът в наситеността е съпроводен с все по-голяма конкуренция и падащи цени на услугата. Македония, Албания, Черна гора, Сърбия и Косово отчетоха значителен спад в цените на дребно на мобилните услуги. Въпреки това в някои страни като България цените на разговорите между абонати на два различни оператора са много по-високи от тези на разговорите в мрежата на един от операторите. По този начин потребителите са принудени да са абонати на повече от един мобилен оператор.
Що се отнася до преносимостта на номерата, Косово, Албания, Черна гора, Сърбия и Молдова не успяха да въведат тази услуга и през 2009 г. В Сърбия услугата ще е факт през 2011 г.
В повечето страни от Югоизточна Европа вече има 3G, което обуславя ръста в ползването на мобилен широколентов интернет.
3G мобилни услуги
Все по-голямото разпространение на 3G увеличи приходите на мобилните оператори, но този вид услуги все още представлява само малка част от общия приход на операторите. Приходите от мобилен интернет в България за 2008 г. представляват едва 1% от общия оборот в сектора, докато за ЕС числото е 4%.
Инвестиции През 2008 г. в телекомуникационния сектор на България, Румъния и Словения са инвестирани общо 1.648 млрд. евро, като равнището на инвестициите пада с 2.7% спрямо предходната година. В Румъния и Словения тези инвестиции представляват 0.7% от БВП, докато в България достигат 1.2% от БВП. Словения е трета, България е четвърта, а Румъния е шеста в класацията, където основен показател е съотношението между инвестиции в бранша и неговите приходи - съответно 22.5%, 22.3% и 21.2%. Средната стойност за ЕС е 14%. |
В Молдова инвестициите намаляват през 2009 г. с 10.9% на годишна база до 99.3 млн. евро.
Срив в комуникациите?
В Югоизточна Европа телекомуникационните компании почти се върнаха към нормалната си среда, но растежът на сектора вече е в по-ниските стойности.
Така голямото предизвикателство за телекомите е да намерят нов път към растеж. На традиционните пазари те могат да растат само ако завладяват чужди пазарни дялове, което почти сигурно ще доведе до ценова война и по-ниски маржове. Нови пазари за проучване са малкият и средният бизнес, офисите и т.н. За този сегмент от пазара вероятно ще се създадат нов клас услуги, които да заменят сегашните предлагани абонатни планове.
Много внимание ще се отделя на пълния потенциал на мобилните услуги, така че да бъдат задоволени максимален брой потребности на клиентите. Мобилни разплащания, услуги и поддръжка при пазаруване, игри и хазарт трябва да привлекат нови потребители на мобилния пазар.