Софтуерът, който хвърли ръкавица на интернет

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Софтуерът, който хвърли ръкавица на интернет

В момента около 50% от онлайн-трафика, генериран от мобилни устройства, вече се дължи на мобилните апликации
Reuters
В момента около 50% от онлайн-трафика, генериран от мобилни устройства, вече се дължи на мобилните апликации
Мобилните приложения няма да убият браузъра. Просто ще го изместят при смартфоните

Потребителите тепърва ще откриват потенциала на апликациите за "умни" телефони
Мобилните приложения постепенно започват да изместват доскоро любимия на всички уеббраузър. Те променят начина, по който потребителите генерират онлайн трафик през своя смартфон. Благодарение на тях самият интернет започва да еволюира.
Може би не е далеч времето, когато все по-малко ще се сърфира по традиционния начин и ще се разчита предимно на готови услуги, поднесени от създателите им директно на телефонния дисплей, без да е необходимо въвеждането на адрес в браузър.
Защо ли? Защото така е по-лесно. Ако се замислите, ще си дадете сметка, че голямата част от интернет -трафика, който генерирате, е насочен основно към 10-20 сайта и те спокойно могат да бъдат заменени от специализирана онлайн услуга.
В повечето случаи приложенията, посветени на определена услуга, са доста по-удобни, а и са създадени с една-единствена цел - да служат максимално ефективно на потребителя при използването им. Например следенето на случващото се в Twitter или пък гледане на видео през YouTube. От гледна точка на създателите на услугата пък това означава повече потребителска лоялност, която впоследствие се капитализира.
Друг е въпросът, че голяма част от притежателите на смартфони тепърва откриват предимствата на хилядите приложения, които се опитват да привлекат вниманието им. Така към момента едва 24% от американците използват този тип програми на мобилните си телефони. Стратегиите на технологични гиганти като Apple, Google, Research In Motion и Nokia обаче показват еднозначно накъде отива пазарът.
Компаниите, чийто мобилни операционни системи доминират на пазара, еднозначно демонстрират, че ще водят свирепа битка за надмощие при апликациите. Война, в която Apple все още води с едни гърди пред останалите, но пък Google диша упорито във врата на основния си конкурент. Останалите производители от своя страна поддържат тезата, че не размерът, качеството има значение.
Малко история
Мобилни приложения има, откакто съществуват смартфоните, че дори и отпреди това. Най-грубо казано, мобилното приложение е софтуер, разработен на специфична платформа и оптимизиран за по-скромните хардуерни изисквания на мобилните устройства. Обикновено е създаден с цел да товари колкото се може по-малко батериите, чийто относително кратък заряд е ахилесовата пета на смартфоните и до днес. Всъщност под приложение може да се разбере дори елементарният калкулатор, с който е оборудван на практика всеки телефон, създаден през последните повече от 10 години.
Не това обаче разбира съвременният потребител, който сваля софтуер от App Store, например. Именно Apple наложи термина "мобилно приложение" на масовия пазар и предостави на външни разработчици комплект "инструменти" за създаването на софтуер за мобилните й телефони и място, през което те да продават творенията си.
Така днес в App Store има над 240 хил. приложения, които в голяма част от случаите предлагат онлайн базирани услуги. И не, не става дума само за Facebook и Twitter. Именно това удобство стана причина за бързото навлизане на тези апликации в живота на потребителите и съответно за генерирането на все повече мобилен трафик от тяхна страна.
Резултатите от масовото навлизане на приложенията в живота на потребителите вече са факт. Така например около 50% от трафика, генериран от мобилни устройства, се дължат на мобилните апликации. Това показват данните от проучване на финландската анализаторска компания Zokem, проведено през 2009 и 2010 г. в 16 държави по цял свят.
В него са изследвани потребителските нагласи на 10 хил души, които еднозначно сочат, че интернет браузърът губи позиции за сметка на тясно профилираните си конкуренти при сърфирането в интернет през смартфони. Да, потребителите го ползват в 54% от времето, което отделят за онлайн занимания през телефона, но пък останалите 46% се държат от мобилните приложения. За сравнение: преди 2-3 години мобилният браузър е заемал 70-80% от времето, в което хората сърфират през мобилните си устройства.
Аз чета
Освен видеообмена и социалните мрежи обаче мобилните приложения са във фокуса на още една мощна индустрия, която се радва на особена популярност сред потребителите на смартфони - медийната. Дори и в България четенето на новини е сред най-често споменаваните причини за сърфиране в интернет през телефона. А създателите на тези новини планират масирана инвазия в App Store, Android Market и подобните им магазини за апликации.
Всъщност голяма част от водещите медийни компании предвидливо вече са навлезли на този пазар и предлагат на читателите си приложения, през които съдържанието им да се следи по-лесно и удобно. И естествено – генериращо по-малък трафик, независимо от навлизането на неограничените тарифни планове за пренос на данни сред мобилните оператори по света.
Друг е въпросът какъв модел ще наложат новинарските компании. Засега той е предимно безплатен - едва 12% от приложенията за смартфони на големите британски вестници искат пари за достъп до информацията. Скоро обаче за 40% от тях ще се таксуват, твърдят медийните анализатори на Острова. А издателската индустрия далеч не е единствената, която се ориентира към използването на приложенията като инструмент за генериране на приходи.
Всички тези числа обаче не означават, че използването на мобилен интернет през добрият стар браузър ще умре скоро. Напротив, това няма как да се случи. Просто то ще загуби позиции за сметка на производителите на приложения. Уеб базираните мобилни cloud computing услуги ще задържат браузъра над водата и няма да позволят той да изчезне от сърцата на потребителите на смартфони. Уебприложенията обаче ще стават все по-привлекателни за собствениците на този тип устройства, особено ако създателите им продължат да влагат толкова сериозни усилия в създаването им и в общия случай ги правят безплатни.
Основното предизвикателство за навлизането на мобилните приложения е наличието на огромен избор от платформи за разработчиците - Android, iPhone, Blackberry, Symbian, webOS на Palm, Windows Phone...
Разнообразие, което няма да позволи създаването на всеки софтуер за всички операционни системи и най-вероятно просто ще задържи още дълго широката популярност на браузъра. Промяната в начина, по който сърфираме в интернет през смартфона, обаче е неизбежна. А и да не забравяме, че самият браузър също може да се нарече приложение...