Логистичният бизнес вече излиза от кризата
Логистичният бизнес, който първи влезе в кризата още през есента на 2008 г., вече излиза от нея. Ако миналата година оборотите паднаха средно с 23-25%, сега компаниите в бранша отчитат ръст на обеми и продажби от 10% до 18%.
Основна причина за възходящата тенденция е увеличаващият се износ, който за първите седем месеца на годината е нараснал с близо една трета в сравнение със същия период на 2009 г. по данни на Националния статистически институт (НСИ).
Миналата седмица статистиката за първи път отчете и ръст от 0.5% на икономиката през второто тримесечие на годината спрямо първото, което технически означава, че България е излязла от рецесията.
Повишаването на превоза на товари е довело до недостиг на автомобили и ръст в цените на транспортната услуга с 15-20%, показа допитване на "Дневник" до няколко големи спедиторски и транспортни компании, както и до браншовите им организации. Като цяло спедиторите са оптимисти и очакванията им са положителните тенденции да се запазят и през 2011 г. основно заради възстановяващия се европейски пазар.
Оборотът расте с по-големи темпове от печалбата
Българският клон на "Шенкер" отчете ръст от 10% на оборотите за първото полугодие на годината спрямо същия период на 2009 г. Досегашните резултати на българския клон на "Гебрюдер Вайс" показват, че през 2010 г. ще имат около 18% увеличение на оборота спрямо 2009 г. "МВ логистик" пък заявиха, че тази година са на печалба за разлика от миналата, когато са били на загуба.
В отделните видове превози ръстът е между 12 до 15% в сравнение с 2009 г., каза Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС) и управител на "Транс Балкани".
"Товарните превози са нараснали с около 30% в сравнение с миналата година, но това не е показателно, защото повечето от компаниите в бранша работят на загуба", твърди Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи и управител на "Акаунтънт".
Според него единствено печелят тези, които извършват нелегални превози, а легалните работели на цени под себестойност, за да оцелеят.
Единственият, според когото няма никаква промяна в транспортния сектор заради увеличения износ, е Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт и управител на "Карат С".
Само 29% от запитаните логистични оператори имат по-лоши очаквания за 2010 г. спрямо миналата година, показва проучване на консултанската компания Colliers, проведено на българския пазар през тази пролет. 47% са заявили, че очакват по-добро развитие на бранша, а 24% смятат, че показателите им ще останат на нивата от миналата година.
"Логистичните оператори сме, така да се каже, сеизмографите на икономиката - първите, които разбираме дали трендът е низходящ или възходящ", коментира пред "Дневник" Хелмут Швайгховер, управител на българския клон на "Шенкер". Той посочи, че след второто тримесечие на 2010 г. данните показват ръст на оборотите в сектора.
"Транспортният и логистичният бранш леко е тръгнал да излиза от кризата. От пролетта има съживяване основно заради увеличения износ на всякакъв вид стоки", посочи и Мариета Григорова, управител на българския клон на "Гебрюдер Вайс".
Проучването на Colliers показва, че най-голям ръст на стоките през тази година очакват търговците на бързооборотни стоки, фармацията и модните оператори.
Според Георги Минчев, управител на "Транс Балкани", интересното е, че износът на стоки расте по-бързо като стойностен обем, отколкото като обем превози. "Това показва, че расте обемът на износа в електронен вид основно на софтуерни продукти, който не е товар", обясни Минчев.
От този факт следва, че темповете на растеж на оборотите на спедиторските фирми са по-малки от ръста на износа, а заради покачващите се цени на транспортните услуги падала и печалбата.
Негативно на бранша се отразява и продължаващият тренд на намаляване на вноса, посочи Георги Минчев. Тезата му беше потвърдена и от Красимир Лалов, който обясни, че транспортните фирми печелят повече от експорта, защото изнасят евтино, а връщат скъпо.
Затова сегашният тренд не им позволявал да печелят. На този фон Мариета Григорова прогнозира, че и през 2011 г. вносът ще запази нивата си от тази година и едва през есенните месеци догодина може да се очаква някакво съживяване.
Колите не стигат, транспортната услуга поскъпва
Заради увеличения износ обаче към момента вече се наблюдава недостиг на автомобили, каза Мариета Григорова. В някои направления колите действително не достигат, но ситуацията е сезонна и е свързана основно с износа на житото, коментира Георги Минчев.
Недостигът на коли обаче води след себе си до повишаване на транспортната услуга. От началото на годината транспортните фирми са вдигнали цените с 15–20%, каза Георги Минчев. "Цените са се увеличили с 15%, но продължават да бъдат под себестойност", е мнението на Красимир Лалов. Според Миролюб Столарски няма промяна на цените на транспортните услуги - доста камиони стоели празни, а браншът работел на ръба на фалита.
Данните на лизинговите къщи и големите вносители на камиони обаче показват друго. Напоследък има активизиране в купуването както на нови автомобили, така и на стари с необслужвани кредити, но ако отговарят на евросертификатите EURO4 или EURO5, коментира Атанас Ботев, зам.-директор на "Интерлиз".
Мнението му е, че определено има съживяване в международния автомобилен транспорт. Клиентите на "Интерлиз" нямат проблеми с вноските за изплащане на камионите и вече предприемат инвестиции в нова техника, но го правят предпазливо в сравнение с годините преди кризата, посочи още Ботев.
100 нови камиона купи по време на Пловдивския панаир транспортната компания ПИМК, съобщи в неделя в."Стандарт". Собственикът на фирмата Илиян Филипов е дал 14 млн. лв. за тировете, които ще извършват курсове в Европа и Близкия изток. "В момента обемите на вноса и износа са много големи, икономиката се съживи, затова решихме да инвестираме в нова техника", коментира Филипов.
Умерен ръст на оборотите през 2011 г.
Браншът е положително настроен и за следващата година. "Големите европейски пазара вече се възстановяват от кризата и вървят нагоре, което ни дава основания да прогнозираме много по-стабилно и предвидимо развитие през 2011 г.", каза Хелмут Швайгховер ("Шенкер").
Той очаква умерен ръст на оборотите през 2011 г. Прогнозата му е, че едва ли някога ще се върнат времената на скоковете в продажбите. "За 2011 г. планираме увеличение с още 15% спрямо тази", е прогнозата на Мариета Григорова ("Гебрюдер Вайс").
Браншът излиза от кризата заедно с икономиката, но за съжаление темповете са много слаби, няма повишаване на потреблението в страната и прогнозите за следващата година не са много обнадеждаващи, смята Георги Минчев ("Транс Балкани). Най-песимистична беше прогнозата на Минко Василевски, управител на "МВ логистик".
"Отчитайки случващото се в реалната икономика, очаквам тежка зима, защото правителството закъсня с реформите", коментира Василевски. По думите му проблем за бизнеса продължава да бъде забавянето на големите инфраструктурни проекти, неразплатените задължения на държавата към компаниите, както и забавеното връщане на ДДС. Все пак и Минковски се надява от пролетта на 2011 г. нещата да тръгнат нагоре.
Тенденции - ръст от 10 до 18% на оборотите през тази година спрямо 2009 г. отчитат компаниите - расте обемът на износа в електронен вид основно на софтуерни продукти - колите не достигат - транспортните услуги поскъпнаха с 15–20% Цифри - 10% ръст на оборотите на "Шенкер" - 18% ръст на оборотите на "Гебрюдер Вайс" - 12-15% ръст на превозите според Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика - 30% ръст на товарните превози според Националното сдружение на българските превозвачи |
По темата работи и Цветелина Катанска