Енрике Руеда-Сабатер, старши директор "Стратегия и икономика" на "Сиско" за развиващите се пазари: Ценовият модел на интернет пазара трябва да се промени

София беше домакин на "Сиско експо". По време на форума Енрике Руеда-Сабатер, старши директор "Стратегия и икономика" на "Сиско" за развиващите се пазари, заяви, че българските инвестиции в информационни технологии са много по-малки от тези в други страни със сходен БВП на човек от населението. С него разговаряме какъв е потенциалът на България в този сегмент от пазара и има ли възможност страната ни да стане лидер в Европа по качеството на предлагания високоскоростен интернет. |
В България е силно изразен предприемаческият дух Широколентовият интернет ще бъде наследен от друга технология най-рано през 2040 г. Всички ще искат да комуникират с интернет така, както комуникират помежду си - чрез сигнали, глас, дори с емпатия |
Сравнявате широколентовия интернет с железниците, стационарните телефони или автомобилите с бензинов двигател - все технологии, които са претърпели значителна еволюция от създаването си. Според вас как ще се промени широколентовият интернет в бъдещето?
- Ние сме изработили 4 сценария за това как ще се промени интернет до 2025 г. Мисля, че до тази година широколентови интернет мрежи ще са достигнали средната възраст в своят живот. Причината, поради която сравних широколентовия интернет с железниците и автомобилите, е, защото те се променят постоянно и по този начин влияят върху икономиката, променя се жизненият стандарт на хората.
Широколентовият интернет ще направи дори повече. Той ще бъде наследен от друга технология, но това вероятно ще стане едва през 2040 или 2050 г. Все още имаме да извървим дълъг път, докато осъзнаем огромния потенциал на широколентовия интернет.
Смятате ли, че безжичният интернет ще смени напълно стационарния?
- Мисля, че безжичният интернет ще направи огромен прогрес. И като казвам безжичен интернет, имам предвид понятието в най-широкия му смисъл. Имаме единия край на честотния спектър, където оперират мобилните оператори и техните 3G и 4G мрежи, в другия край на честотния спектър са сателитните оператори, а честотите между тях също дават възможност за разработването на технологии за безжичен интернет.
В момента, в който тези технологии ви позволят да имате надеждна и бърза безжична връзка, стационарният интернет ще остане част от ежедневието ни, която обаче не забелязваме. Същото се случи с електричеството - когато се появи, хората си мислеха как ще се промени светът, а сега го приемаме за нещо нормално и не му обръщаме внимание.
Това все още не може да се каже за интернет връзката - потребителите се тревожат дали сигналът им е достатъчно добър, дали връзката е бърза, дали хардуерът им е подходящ. В бъдеще ще има много по-голям избор и ние няма да мислим за това - ще сме винаги включени в глобалната мрежа, това ще е нещо естествено.
Прогнозирате, че България може да стане лидер в областта на широколентовия интернет в близкото бъдеще. Кое ви кара да мислите така?
- Виждаме 3 фактора, които са интересни за България. Първо, проникването на широколентовия интернет в България е сравнително високо, като се имат предвид доходите и жизненият стандарт в страната. А това е едно добро начало. През последните три години потреблението на широколентов интернет се увеличава, което също е обещаващо. Качеството на връзката е добро - едно от най-добрите.
Ако България успее да съхрани този ръст в проникването, това ще е много положително, но пътят към постигането на тази цел е дълъг. Друго нещо, което ме кара да съм оптимистичен за България, е фактът, че в страната е силно изразен предприемаческият дух.
Малките компании виждат възможности на пазара и се възползват - първо на микрониво, но постепенно разрастват бизнеса си. Положителното е, че виждаш как новите технологии се въвеждат по този начин, виждат се и процесите на консолидацията в сектора.
Какви възможности вижда компания като "Сиско" в страна като България?
- Виждаме един пазар, който расте - въпреки че заради кризата в момента състоянието му не е много добро. Но това е пазар с потенциал за растеж, иновативна среда и много хора, които се интересуват от широколентовия интернет и новите технологии. Това е средата, в която бихме искали да работим.
Представихте 4 сценария за бъдещето на интернет пазара. Според вас кой от четирите е най-вероятен?
- Това е въпрос, на който никога не отговарям. Причината за изготвянето на тези сценарии е да ни накарат да се запитаме "Какво ако...?" - и то четири пъти един след друг. Дали има по-голяма или по-малка вероятност сценарият да се случи това не е толкова важно. Ако смяташ, че даден сценарий ще се осъществи, тогава трябва да предприемеш необходимите мерки, за да намалиш отрицателните ефекти за компанията.
Трябва да измислиш такава стратегия, която да минимизира рисковете. И когато повториш това упражнение четири пъти, ще научиш при определени обстоятелства какво се случва. Това е ценното. А ако вместо това решиш, че един от сценариите е най-вероятен, няма да обръщаш внимание на останалите. Така се губи смисълът.
Смятате ли, че ще има значителни промени в ценовите модели при широколентовия интернет?
- Да, без съмнение. Днес интернет е единствената стока, която не се оценява. Всичко останало се оценява на принципа - колкото повече консумираш, толкова повече плащаш. Какви ще са моделите? Според мен хората, които ползват малко интернет, ще плащат малко.
Ако искат да ползват повече, ще могат да избират други планове и тарифи. Съществува проблемът с претоварването на наличния капацитет. Ценовият модел е добър начин да се контролира това натоварване.
Не е ли по-добре да се инвестира в увеличаване на капацитета, вместо да се ограничават потребителите чрез ценови модели?
- Не става дума да се избира само една от двете възможности - инвестициите в капацитет е жизненоважно. Но ценовите модели са това, което ще направи възможно инвестициите в нов капацитет. Целта на промените в цените не е да се ограничава потребителят, а да се направи по-добър баланс на избора на потребителя и наличния капацитет.
Днес потребителите, които генерират много малко трафик, плащат същата цена като тези, които генерират много трафик. Това просто не е добър начин за управление на ресурсите, с които разполагаме. Хората, които не искат да ползват интернет, ще плащат по-малко, а тези, които искат да използват пълните възможности на мрежата, ще имат опцията да го направят.
Мисля, че това е ситуация, която ще донесе позитиви за всички. Ефикасният ценови модел ще доведе и до по-добри инвестиционни решения - така че компаниите да имат по-добра представа какво точно могат да си позволят и от какво се нуждае пазарът.
Как ще реагира "Сиско" на промените, които се случват на пазара?
- "Сиско" водещ играч на пазара. Ние инвестираме много в развитието на технологиите и в това да увеличим избора на потребителите - как и колко ефективно да ползваме интернет. Искаме да сме конструктивна сила, която ще оформи пазара. В миналото "Сиско" е успявала да оформи някои сектори на пазара и правим всичко необходимо, за да запазим тази традиция.
Вие прогнозирате смъртта на традиционната клавиатура. Това дължи ли се на факта, че интернет става все по-интерактивен?
- Абсолютно. Много по-интерактивен. Всички ще искат да комуникират с интернет така, както комуникират помежду си - чрез сигнали, глас, дори с емпатия. Нормално е да мислим, че интернет ще еволюира в тази посока.