Чуждите вериги наложиха модела на доставка през централен склад

През последните две години веригите за бързооборотни стоки като "Билла", "Кауфланд", "Пени" изградиха собствени логистични бази успоредно с увеличаването на търговските си обекти. Koмпанията "Лидл", която предстои да отвори първите си магазини в България преди коледните празници, вчера също откри базата си.
Тя се намира в елинпелинското село Равно поле. Площта на складовата база е 38 хил. кв.м, а товаро-разтоварителните рамки - 116, съобщи директорът на компанията Милена Драгийска.
Районът около Елин Пелин край София е предпочитано място от веригите за изграждане на базите им. Там направиха логистичните си центрове "Пени", "Билла" и "Технополис". Причината е, че земята е купена на изгодна цена, близо е до столицата и има бърза връзка с основните транспортни коридори - магистралите "Тракия" и "Хемус".
Единствените, които предпочетоха да разположат логистичния си център край Пловдив беше "Кауфланд", който я изгради в индустриалната зона на Раковски. Базата на "Кауфланд" е най-голяма в сравнение с останалите му конкуренти - 67 хил. кв.м, докато на другите вериги са между 20 000 и 42 000 кв.м (виж илюстрацията).
Чрез изграждането на базите си чуждите вериги наложиха и модела на доставка през централен склад в България. Типичен пример са "Кауфланд", "Билла", "Пени маркет". Те поемат складовата си логистика изцяло като вътрешна дейност, създавайки собствена логистична платформа и предпочитат да аутсорснат спедицията и транспорта като външна услуга.
Други вериги като "Фантастико" и "Пикадили" са избрали смесен логистичен модел. Те имат изградени или наети складове, откъдето върви част от логистиката им, но имат и определени доставки до отделни търговски обекти от логистични оператори. Това е продиктувано основно от факта, че тези вериги имат мрежа от магазини от по-малки формати, т.нар. cornershop, или convenient store.
В момента "Пикадили" също изгражда логистичната си база в индустриален парк "София-изток".
От големите чужди вериги засега единствено "Карфур" няма изградена собствена логистична платформа, като френската верига не е обявила официално планове за изграждане на собствена база. Компанията предпочете навлизането си на българския пазар да става чрез новите молове. Засега тя работи с логистични оператори и спедитори.
Някои от веригите като българската "Промаркет" и литовската "Т-маркет" също нямат изградена собствена логистична платформа и работят с логистичен оператор.