"Мостстрой" до последно е крил ликвидните си проблеми

"Мостстрой" до последно е крил ликвидните си проблеми

"Мостстрой" до последно е крил ликвидните си проблеми
Ръководството на "Мостстрой" до последния момент е криело ликвидните си затруднения и неспособността да плаща задълженията си. За тях се разбра едва в деня, в който са подадени молбите за несъстоятелност на компанията и дъщерните й дружества - сряда.
Така, въпреки че дружеството не е успяло да погаси заем, който е изтекъл в края на май (виж финансовата информация в профилите), тази информация не е посочена нито в отчета към края на юни, нито в съобщение до борсата или Комисията за финансов надзор.
Компанията се търгува на борсата и по закон е длъжна да разкрива всякаква важна информация за дейността си. Освен това тя не е разкрила и невъзможността си да обслужва лизинговите си задължения. За тях също се разбра покрай съобщение за искането за несъстоятелност, както и че по тази причина лизинговата компания си е прибрала машините.
За неочакваното поведение на компанията говори и реакцията на инвеститорите - ден след новината акциите на "Мостстрой" се сринаха с близо 90% (виж материала долу). "Не бих определил ситуацията с "Мостстрой" като очаквана предвид липсата на реакция в цената преди оповестяването на новината", коментира Цветослав Цачев, ръководител отдел "Анализи" в "Елана трейдинг".
"Мостстрой" се контролира от Васил Божков и близките до него компании - "АБВ инженеринг" и "Евробилдинг 2000", показва справка в търговския регистър. Същите акционери държат и "Холдинг Пътища", който изпълнява големи инфраструктурни поръчки в страната. Двете компании с още няколко са в консорциум "Тракия IV", който спечели изграждането на последния участък от магистрала "Тракия" за 175 млн. лв. без ДДС.
Акциите на "Пътища" също поевтиняха вчера, макар и "по-скромно" - с малко над 30%. През последните седмици инвеститорите разпродаваха и неговите акции, след като стана ясно, че холдингът се е разделил с три от основните си компании.
В крайна сметка се оказа, че контролът в тях е отишъл в офшорни компании и лица около старите собственици. Техните приходи обаче вече няма да се зачисляват към "Холдинг Пътища". Схемата по прехвърлянето се проверява в момента от финансовия надзор.
Според пазарни представители подобно поведение ще счупи и без това крехкото доверие в капиталовия пазар. "Според мен доверието на пазара е безвъзвратно загубено, но остават въпросите защо тези операции се извършиха и каква е целта им", коментира Константин Абрашев, портфолио мениджър в "Бенчмарк асет мениджмънт".
Проблемите не са изненада за някои
Засега пред "Мостстрой" има няколко варианта според анализатори - преструктуриране на задълженията в рамките на групата, продажба на изнесения бизнес, мощна финансова инжекция или просто ликвидация. Оказва се обаче, че проблемите на "Мостстрой" са се знаели в строителния бранш. "Очаквахме това да се случи, защото от доста дълго време изпитваха трудности с разплащанията с доставчици и подизпълнители", коментира представител на сектора, пожелал анонимност.
Сигналите за потенциални проблеми са налице обаче от началото на годината. Краткосрочният дълг на "Мостстрой" се удвоява последната една година на индивидуална база, а падежиращият дълг в края на май си е налице още миналата година. "По-скоро никой на пазара [...] не е обръщал внимание на "Мостстрой", при който отчетът към средата на годината показва загуба и капитал от само 5000 лв.", коментира още Цачев.
До редакционното приключване на броя от "Мостстрой" не отговориха на въпросите на "Дневник". От "Холдинг Пътища" също не дадоха отговор дали и това дружество има ликвидни проблеми и съответно опасност да последва пътя на "Мостстрой". Финансови анализатори обаче не изключват подобен сценарий (виж мненията).
Забавяне на плащане от държавата също не може да е проблем за влошеното състояние на дружествата. От регионалното министерство заявиха за "Дневник", че държавата не дължи пари на "Мостстрой" и трите му едноименни дружества в Пловдив, София и Велико Търново, които също искат несъстоятелност.
Последното плащане към компанията е било заедно в консорциум "Пътни строежи" за 2.081 млн. лв. чрез механизма на Банката за развитие. Държавата не дължи пари и на "Холдинг Пътища", като последните платени средства са 1.861 млн. лв., разплатени също чрез Банката за развитие, казаха от МРРБ. От АПИ не отговориха дали дължат средства на компаниите от структурата на  "Холдинг Пътища".
Участието в магистрала "Тракия"
Не е ясно какви финансови документи е представила "Мостстрой" в търга за магистрала "Тракия" и дали от тях е ставало ясно, че компанията е имала финансови трудности. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не отговориха на този въпрос на "Дневник". Съгласно тръжната документация от участниците се изискваше да представят финансови отчети за последните три години, като задължително условие е фирмата да е на печалба.
В индивидуалните си отчети "Мостстрой" покрива този критерий, но на консолидирана база е на загуба през последните две. Според участници в търгове на АПИ няма законова практика в това отношение кои точно финансови отчети да се представят при търговете. На някои от тях са се изисквали консолидирани, а на други индивидуалните отчети.
При изпадане в несъстоятелност на изпълнителя на магистрала "Тракия" Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) има право да прекрати договора с него и да го възложи на друг изпълнител. Това е записано в договора за строителство на магистрала "Тракия", твърдят запознати с него.
Въпросът според тях е как АПИ тълкува този текст, когато става въпрос за обединение от фирми. От АПИ не отговориха на въпроса на "Дневник" дали в "договора за строителство на магистрала "Тракия" има клаузи, свързани с фалит на някои от компаниите в консорциума, и ако да - как се урежда този въпрос".
В разпространеното официално съобщение се казва - "предвид ангажираната в чл. 30 от договора безусловна и неограничена отговорност на сдружението за изпълнението на проекта - лот 4 на магистрала "Тракия", не са налице предпоставки, които биха могли да застрашат интереса на държавата и обществото при изпълнението му".
"Мостстрой" има дялово участие от 5% в българското сдружение, което строи отсечката от Ямбол до Карнобат. Регионалният министър Росен Плевнелиев заяви вчера, че не вижда проблем във финансовите проблеми на "Мостстрой". Според него те няма да попречат на завършването на лот 4 от магистрала "Тракия". От обединението "Тракия ІV" заявиха, че вече работят по трасето на "Тракия", макар да имат проблем заради появила се вода в един от участъците.
Поръчките на дружеството

Поръчки за едва 822 хил. лв. е получил "Мостстрой" за миналата година (общите приходи са по-големи, тъй като влизат и пари по изпълнение на стари договори), показва справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки. В него обаче се качват не всички договори. Компанията е ремонтирала два моста в Пловдив, по които е работила и предишни години, и има една малка за мост на пътя Враца - Бойчиновци. За сравнение – през 2008 г. холдингът е взел 31.6 млн. лв. от строителните поръчки според информация от Камарата на строителите. Последната най-голяма е за лот 4 на магистрала "Тракия" от Ямбол до Карнобат, където обаче "Мостстрой" участва в консорциума само с 5 на сто.

Основната част от поръчките на "Мостстрой" идват от държавата, както е и с останалите пътни компании. През 2008 г. например дружеството е получило 5.7 млн. лв. за строежа на връзка между Ново село и магистрала "Марица", най-голямата му за годината. За разлика от "Холдинг Пътища" "Мостстрой" много рядко използва подизпълнители. За миналата година "Холдинг Пътища" има спечелени поръчки за 41.2 млн. лв., с 11% повече, отколкото през 2008 г. Голяма част от тях са по проектите "Транзитни пътища" - близо 17 млн. лв. И за двете компании няма информация за спечелени поръчки за тази година освен за магистрала "Тракия".
Мнения

Реакцията на банките към "Мостстрой" и "Холдинг Пътища" ще е ключова
Цветослав Цачев, ръководител отдел "Анализи", "Елана трейдинг"

Не бих определил ситуацията с "Мостстрой" като очаквана предвид липсата на реакция в цената преди оповестяването на новината. Поне в това отношение няма съмнение за търговия с вътрешна информация. Още един показателен факт – акциите на "Мостстрой" и на "Холдинг Пътища" се движеха заедно надолу през последната година с изключение на последния срив при холдинга, когато беше изгубена собствеността му върху важни дъщерни дружества. По-скоро никой на пазара през това време не е обръщал внимание на "Мостстрой", при който отчетът към средата на годината показва загуба и капитал от само 5000 лв. Съживяването на компанията ще изисква много капитал и се съмнявам, че ще се намери икономически интерес за това.
Ключов момент за бъдещето на холдинга е реакцията на банките при това "преструктуриране" на активите, а не толкова фалитът на друга компания с подобна собственост. Ако банките не осигурят финансиране или отсрочка на текущи заеми, тогава ситуацията няма да е по-различна, въпреки че "Холдинг Пътища" трябва да работи на загуба още две години, за да падне капиталът му до нулата. В баланса на холдинга стоят доста вземания, които компенсират търговските задължения, но ликвидността в този отрасъл не може да се поддържа без банкови кредити. Загубата на доверие е фатална и шансовете на дружеството да последва съдбата на "Мостстрой" определено са значително по-големи, отколкото преди един месец.

Този сценарий не е изключен и за "Холдинг Пътища"

Константин Абрашев, портфолио мениджър в "Бенчмарк асет мениджмънт"
В началото на годината от страниците на "Дневник" разсъждавахме върху процесите, започнали в групата - преструктурирането на активи и промените в ръководството. Последните събития трасират една крайно негативна перспектива за миноритарните акционери в "Холдинг Пътища". Според мен доверието на пазара е безвъзвратно загубено, но остават въпросите защо тези операции се извършиха и каква е целта им.

През 2007 г. ХД "Пътища" пристъпи към консолидации и преструктуриране, което доведе до значителни печалби – най-вече от преоценки, с което дружеството увеличи капиталовата си база. Това помогна на компанията да финансира чрез заеми дефицита на оборотни средства при забавяне на разплащанията от страна на държавата. Към средата на годината по-голямата част от задълженията са признати в неконсолидирания баланс, а чувствителна част от вземанията са от свързани лица, което води до риск за качеството на тези вземания. Казусът "Мостстрой" е показателен и въпреки че няма информация по този път да поеме и "Холдинг Пътища", този сценарий не е за изключване и за тази компания. По мое мнение оттук следват два възможни сценария – преструктуриране на задълженията в рамките на групата или продажба на изнесения бизнес, изчистен от задължения, но и при двете опции миноритарните акционери в ХД "Пътища" са извън играта.

Причината е в мениджмънта
Иво Захариев, портфолио мениджър, ПОК "ДСК-Родина"
Случаят с "Мостстрой" показва основната причина, заради която пенсионните фондове не инвестират на българската борса, за което често ни нападат. Причината дружеството да стигне до това положение за мен е само в мениджмънта му. Според мен е напълно вероятно да го последват и други компании, не говоря само за свързани с него като "Холдинг Пътища", а изобщо за компании с такъв мениджмънт.

Доверието в пазара се изгуби напълно
Развигор Христов, портфолио мениджър, ПОД "Бъдеще"
След този случай се губи съвсем доверието на пазара. Става въпрос само за една компания, но това е достатъчно да се изгуби доверието в целия пазар. Допреди години тя беше много атрактивна, разчиташе се, че ще печели поръчки, след като влезем в ЕС.
По темата работиха Татяна Пунчева, Весела Николаева и Лили Границка