Листопадът на зрителския интерес
Дойде ли естественият финал на Big Brother и смъртта на риалити формата за българската публика? Едва ли. Но този жанр като че ли бавно започва да губи от блясъка си, а зрителите се задържат пред екрана в очакване на любимите си сериали, игрални филми и комедийни програми.
Такъв е изводът от данните за гледаемостта през септември на пийпълметричната агенция TNS/TV Plan. Най-гледаното предаване е турският сериал "Листопад" на bTV със среден рейтинг от 23% и пазарен дял от аудиторията 56% (т.е. делът от тв зрителите, гледали телевизия по това време – бел. ред.).
Следват го комедийното шоу "Комиците" (54% пазарен дял) и българският сериал "Стъклен дом"(46% пазарен дял). Едва след тях се нарежда вторият сезон на благотворително шоу на bTV "Великолепната шесторка", което е събрало 46% от публиката в слота, в който се излъчва. TNS/TV Plan прави изчисленията си на база 4+ или това са всички тв зрители над 4 години, които гледат телевизия.
Не по-различно изглежда подреждането на любимите зрителски програми и през летните месеци, когато по традиция телевизиите излъчват повече филми, сериали и повторения на успешни програми. "Листопад" и "Комиците" остават най-предпочитани и тогава. Изключение прави месец юли, когато очаквано най-гледаната програма според TNS/TV Plan е финалът на световното първенство по футбол между Испания и Холандия, излъчен по БНТ.
Той е привлякъл пред екраните 58% от аудиторията, а "Листопад" изостава на втора позиция със среден дял от публиката 54%. През август пък (вероятно заради програмната пауза на "Листопад") най-гледаното предаване е сериалът "Двама завинаги".
Ако се върнем още по-назад, ще забележим, че за период от една година навиците на аудиторията не са се променили значително. През септември 2009 г. най-гледаните програми са били турският сериал "Перла" и комедийното шоу "Комиците", които са привлекли половината от аудиторията, гледаща телевизия в съответния часови пояс.
"Филмите и сериалите логично привличат повече аудитория и я задържат. Те предлагат сюжет, фабула, екранни образи", коментира Юлита Станишева, управител на медия агенцията Universal McCann. И продължава: "Риалити предаванията по своя замисъл са като семките - изяждат се бързо, нямаш спомен от изяденото и не си сит." По думите й ще става все по-трудно на телевизиите да задържат зрителя с такъв тип формати, тъй като той става все по-нетърпелив и изискващ.
Управляващият директор на медия агенцията Media Direction Боряна Несторова добавя, че по-скоро можем да кажем, че сериалите имат много лоялна аудитория, която следи развитието на историята в тях и продължава да ги гледа и през новия сезон, отколкото, че риалити форматите вече не задържат зрителския интерес.
Къде ще са парите?
Компаниите от своя страна следват навиците на гледаемост на аудиторията и насочват инвестициите си натам, където има съсредоточени най-много зрители. "Рекламодателите и ние, рекламните агенции, имаме само един интерес и той е интересът на зрителя. Рекламите са в тези предавания, които хората избират да гледат. Жанрът не е определящ фактор", обяснява и Юлита Станишева от Universal McCann.
Което означава още нещо - изостряне на битката за привличане на повече пари. Рецесията се отрази не само на официалните тарифи на основните тв канали, но и на цялостния начин, по който те продават рекламното си време. Медия директорите коментират, че вече е свършило времето, в което телевизиите диктуваха правилата на пазара, и сега тяхното поведение е много по-гъвкаво и отворено към нестандартни оферти на рекламодателите и рекламните агенции.
Юлита Станишева отбелязва, че рекламното време на каналите вече се купува по все по-сложен начин и сравняването на официалните им тарифи вече не дава ясна картина. Това е едно от възможните обяснения защо цените за 30 сек. рекламен спот се различават толкова драстично в двете основни търговски национални телевизии – bTV и "Нова тв".
Така например по тарифа двата конкурентни риалити формата "Великолепната шесторка" (bTV) и "Байландо" ("Нова тв") се различават почти двойно в цените си – 6600 лв. срещу 3500 лв. на единичен тв спот. Най-скъпо в ефира на bTV се продава хитовия сериал "Стъклен дом" със 7480 лв. за 30-секунда реклама, а за "Нова тв" през октомври - "Байландо".
Всъщност, както се казваше в една реклама, истината е в пакета. Или битката за зрителския интерес и инвестициите на рекламодателите ще се определя и от това коя медийна група ще предложи по-атрактивни пакетни оферти на компаниите.
Боряна Несторова от Media Direction коментира кой са най-интересните рекламни предложения в есенните програмни схеми на тв каналите: "bTV Media Group обявиха два варианта за допълнителни бонусни клипове за периода октомври - декември, които толерират нови клиенти и клиенти със 100% инвестиция в тяхната група, което евентуално би им донесло ръст от бюджети, които не са обвързани в годишни сделки."
Тя добавя, че, от друга страна, групата на bTV е обявила и нова тарифа от 15 октомври, която е с по-високи единични цени и съответно гарантирани рейтинги. Несторова обясни още, че MTG засега не са реагирали с предложения, а ТV7 са обявили също нова тарифа с гарантирани рейтинги за ТV7, Super 7 и Fiesta TV.