Коледното пазаруване - все още предпазливо и повече в интернет

Коледното пазаруване - все още предпазливо и повече в интернет

89 млрд. долара се очаква да похарчат американците за подаръци

70% от европейците, пазаруващи онлайн, предпочитат е-магазините заради цената
Потребителите в САЩ и Европа ще купуват малко повече, но евтини подаръци за предстоящите празници, а най-предпочитаните магазини ще са онлайн. Това показват изследвания на агенциите за пазарни проучвания "Нилсен" и "Евромонитор". Според публикациите и тази година потребителите ще останат предпазливи в покупките за Коледа и не се очаква обемът на продажбите да нарасне.
"Въпреки че хората, които смятат да пазаруват по време на празниците, са повече от миналата година, продажбите ще са вели и ще зависят много от цената", прогнозират експертите на "Нилсен". Агенцията е направила проучване на нагласите за празнично пазаруване в САЩ и очаква в страната да бъдат похарчени около 89 млрд. долара за подаръци. От "Нилсен" обясняват предпазливостта на потребителите с безработицата и свиването на семейните бюджети.
Подобно потребителско поведение очакват и от "Евромонитор", които изследват нагласите на европейския пазар. Според тях все повече хора ще се възползват от ранните промоции и предложения на търговците и ще търсят стоки, при които съотношението между цена и качество е най-приемливо.
Очаква се и в Европа, и в САЩ все повече потребители да сърфират из интернет магазините, вместо да обикалят търговските центрове. Така е-продавачите ще оглавят класацията на най-печелившите през предстоящия празничен сезон. Те ще бъдат предпочитани от купувачите, тъй като там цените на стоките се сравняват по-лесно, обикновено са по-ниски, а и се пести време от обикаляне и редене на опашки в пълните с хора магазини.
Предпочитани от потребителите ще са и търговците, които продават евтини стоки. Експертите на "Евромонитор" са на мнение, че и тази година в Европа повече клиенти ще имат продавачите, които предлагат собствени марки, тъй като те са по-евтини от утвърдените брандове, както и магазините със силно онлайн присъствие.
Според "Нилсен" най-предпочитаните подаръци този сезон ще са картичките и техниката. Сред другите най-купувани стоки ще са дрехите, играчките, видеоигрите и дори почивките за празниците. Наскоро от производителя на техника "Сони" (Sony) заявиха, че очакват изключително силни продажби на конзолата си за видеоигри  "Плейстейшън 3" (PlayStation 3) в Европа. От компанията очакват до края на 2010 г. да бъдат продадени 15 млн. броя от нея по цял свят.
Според "Нилсен" сред не толкова предпочитаните подаръци ще останат бижутата и DVD-тата, но въпреки това в тези две категории се очаква повишение на продажбите. "Парите, които потребителите харчат за спортна екипировка, аудиодискове, кухненски принадлежности и аксесоари за дома, ще останат без промяна в сравнение с миналата Коледа", смятат от "Нилсен".