Корпоративен профил: "Еврохолд България"

"Еврохолд България"
4EH
Визитка:
Създадена: 2006 г.
Адрес: София, район Искър, бул. "Христофор Колумб" 43
Интернет адрес: www.eurohold.bg
Предмет на дейност: холдинг - финанси, застраховане, търговия, имоти
Последен отчет: 30 юни 2010 г.
Изпълнителен директор: Кирил Бошов, председател на управителния съвет
Компанията води началото си от сливането на "Старком холдинг" и "Еврохолд" през 2006 г. Последната е и наследник на бившия приватизационен фонд "Агроинвест", преименуван през 1998 г. на "Еврохолд". След сливането групата започна да се оформя като търговско-финансова и четири години вече е затворила кръга от дейности около продажбата на автомобили, лизинг и застраховане.
Така основна част от структурата й са регионалните подхолдинги "Евроинс иншурънс груп" и "БГ Аутолизинг холдинг Б.В." и дружеството за продажба и сервиз на автомобили "Авто юнион груп". За да оформи трите си основни силни звена, групата беше една от най-агресивните в придобиването на застрахователни и лизингови дружества и автодилъри в региона (Румъния, Македония, Сърбия) последните няколко години.
За експанзията на застрахователния пазар в региона и подобряването на ликвидните си позиции холдингът привлече и дялов инвеститор в лицето на фонд от групата на "Глобал файнанс", който подсигури 26 млн. евро заем срещу около 20% от застрахователния подхолдинг.
Освен това "Еврохолд" агресивно навлезе на пазара на нови автомобили като през 2009 г. купи "Авто юнион", с което към портфолиото си от автомарки прибави още "Опел" и "Шевролет" за София. Така вече е вносител на автомобилите "Фиат", "Ланчиа", СААБ, "Рено", "Нисан", "Дачия", "Алфа Ромео", "Мазерати" и "Мазда". Холдингът си донесе и печалба от сделката с продажбата на бизнес комплекса "Авто юнион център" за 27 млн. евро при оценка на "Авто юнион" от 10 млн. евро.
"Бизнесът на "Еврохолд" се разрасна изключително бързо в предкризисните 2007-2008 г. чрез собствен капитал, но и с цената на много заеми. Дружеството купи застрахователни компании в Румъния и Македония, автодилъри и разшири лизинговата си дейност. Всичко това предизвика известни финансови затруднения през последните две години", коментира Владислав Панев, председател на съвета на директорите на "Статус капитал".
В момента в консолидирания баланс на "Еврохолд" фигурират три основни заема - към Уникредит Булбанк за около 16 млн. лв. с падеж 2013 г.; към "Аксешън мецацин" за около 30 млн. лв. с падеж 2015 г., който според името на кредитодателя може да се предположи, че е дългов инструмент с опция да стане капитал, и около 6 млн. лв. остатъчна главница от облигационен заем, който трябва да се погаси в края на октомври тази година.
Компанията има наследство от производствени компании в портфейла си и тази година направи мащабна разпродажба и преструктуриране на този портфейл, така че да се фокусира върху основната си дейност - застраховане, лизинг и продажба на автомобили. Така в края на септември групата обяви, че е финализирала продажбата на производствените предприятия (62.5% от "Етропал", 49% от "Пластхим -Т" и 51% от "Формопласт") за общо 14 млн. лв.
Допълнително в пакетната сделка "Еврохолд" продаде дяловете си от имотни дружества - 100% от "Евротест контрол", 91% от "Еврохотелс", което притежава хотел "Ела" в Боровец, както и "Изток плаза" - собственик на част от имота на бул. "Г.М. Димитров" 16. Общата стойност на продадените дружества извън производственото портфолио е 9.4 млн. лв.
"Продажбата на дружествата извън финансовата сфера и основния бизнес на холдинга е позитивна новина като цяло. По този начин той се фокусира върху основния си бизнес, а чрез получените средства ще се намалят и дълговете му", коментира Александър Маджиров, портфолио мениджър в "ОББ асет мениджмънт".
Анализаторите обаче обръщат внимание, че макар холдингът да се фокусира върху основната си финансова и търговска дейност, тези пазари все още трудно се съживяват от кризата. "Ключовият въпрос е дали бизнесът на групата, който е съсредоточен в сериозно страдащи от кризата сектори, ще издържи на катаклизмите, или няма да се справи с това", каза Владислав Панев.
Все още застрахователният пазар в България отчита понижение, като единствено "Гражданска отговорност" задържа по-сериозен спад. Продажбата на нови автомобили се срина последните две години, която доведе и до по-малко сключени договори за лизинг, а оттам и по-малко застраховки "Автокаско".
Все пак компанията отчита, че дъщерните й компании в региона се представят по-добре от местните. Застрахователното дружество в Румъния отчиташе ръст в застрахователните премии по "Гражданска" там, въпреки че средната й цена е два пъти по-висока от тази в България.
След продажбата на производствените активи обаче остава въпросът, ако икономическото възстановяване не е устойчиво, какви нови източници на ликвидност ще намери мениджмънтът на "Еврохолд". "Отговорът не е еднозначен, затова и акциите на "Еврохолд" се търгуват на нива, близки до абсолютния си минимум и с над 90% по-ниски от цените през 2007 г.," обобщи Панев.
Мнения
Владислав Панев, председател на съвета на директорите, "Статус капитал"
Бизнесът на "Еврохолд" се разрасна изключително бързо в предкризисните 2007-2008 г. чрез собствен капитал, но и с цената на много заеми. Дружеството закупи застрахователни компании в Румъния и Македония, автодилъри и разшири лизинговата си дейност. Всичко това предизвика известни финансови затруднения през последните две години. Така че продажбата на част от бизнеса на групата (акции в застрахователния подхолдинг "Евроинс иншуранс груп", недвижими имоти и производствени предприятия) не е изненада.
Ключовият въпрос е дали бизнесът на групата, който е съсредоточен в сериозно страдащи от кризата сектори, ще издържи на катаклизмите или няма да се справи с това. Отговорът не е еднозначен, затова и акциите на "Еврохолд" се търгуват на нива, близки до абсолютния си минимум и с над 90% по-ниски от цените през 2007 г.
Александър Маджиров, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
"Еврохолд" бе една от компаниите с най-бурно развитие преди кризата, като компанията направи едно от най-упешните листвания на Българската фондова борса. Бързото разрастване на дружеството бе съпроводено и с увеличение на дълга на холдинга. Продажбата на дружествата извън финансовата сфера и основния бизнес на холдинга е позитивна новина като цяло. По този начин той се фокусира върху основния си бизнес, а чрез получените средства ще се намалят и дълговете му. След резкия спад на продажбите на нови автомобили през последните две години се очертава известно съживяване на сегмента, което ще подобри паричните потоци на холдинга. Все още задлъжнялостта остава предизвикателство пред мениджмънта.