Адриан Смиеховски: Кризата привлича повече сервизи към франчайз веригите

Адриан Смиеховски отговаря за разширяването и развитието на франчайза от автомобилни сервизи Point-S в Европа. Веригата е един от най-големите франчайзи на континента, чиито сервизи продават и предлагат пълно обслужване по автомобилните гуми, както и осъществяват бързи услуги като смяна на масло, накладки и др. Point-S разполага с 23 обекта в България, а преди месец откри своя първи сервиз в София. |
Държавните субсидии в Западна Европа увеличиха продажбите на нови коли България има потенциал за растеж на броя на автомобилите |
Ще променят ли българските потребители навика си да ходят в по-малки сервизи и да търсят по-високо качество в големите и оторизираните?
- Когато автомобилният парк се обновява и хората имат нова кола от пет години, те няма да искат да отидат в малък сервиз, а ще искат определено качество на услугите. Например при слагане на гумите в джантите, ако сервизът не разполага с добра машина, може да надраска джантите. Хората започват да обръщат все повече внимание на своите гуми и джанти и затова се ориентират към организирани сервизни мрежи.
Също така смятам, че подмяната на автопарка с нови коли е част от естествения процес. Автомобилните производители също работят в тази посока, като предлагат своите продукти на по-достъпни цени. Като пример мога да дам Dacia Logan, те се опитват да произведат кола, която да бъде достъпна и да е ориентирана към клиенти, които предпочитат автомобили втора ръка. Така те предлагат евтина кола, която хората да могат да си позволят, и те ще предпочетат нова машина вместо такава втора ръка.
Как се конкурирате с предложенията на автомобилните дилъри за обслужването на новите автомобили, като те предлагат обслужване до 100 хил. км, или до първите 3 до 5 години?
- Факт е, че производителите се опитват да държат своите клиенти в мрежата си за обслужване. Това се налага, защото представителите реализират все по-малки продажби на автомобили и реализират приходи от услугите, които предлагат. Затова и производителите се опитват да задържат клиентите в мрежата си и така да си осигурят марж не от продажби, а от услуги.
Съществува обаче правило в Европейския съюз, според което, ако клиент получи обслужване извън мрежата на производителя, си запазва гаранцията на колата. В момента има силно лоби и интерес това правило да не се прилага, но то все пак съществува. Така, ако сте си купили нова кола и искате да си смените маслото в Point-S, вашата гаранция е предпазена от европейското законодателство.
Как повлия кризата на вашия бизнес?
- Усетихме я през спада в продажбите на автомобилни гуми. Това обаче не е голям проблем за нас, защото по време на криза повечето от дилърите търсят нови решения и партньори, така някои от тях решават да се присъединят към Point-S. Парадоксално е, че когато тези хора се чувстват икономически добре, не им трябва никой за подкрепа, но когато кризата влезе във вихъра си, те не знаят как да се справят с нея и в крайна сметка се присъединяват към франчайз мрежи. Така се чувстват по-сигурни. Затова кризата ни помогна да намерим нови партньори.
Има ли промяна в пазара за автомобили? Преориентираха ли се потребителите към автомобили втора ръка?
- Това, което се случи, е, че хората започнаха да купуват все повече и повече нови коли заради държавните субсидии в някои страни. Например, ако купите кола във Франция, вие получавате 1000 евро допълнително. Тези усилия доведоха да следния ефект: потребителите започнаха да купуват повече коли, но по-малки. Големите не се търсят толкова заради по-високите вредни емисии и затова те бяха подтикнати да купуват по-компактни коли.
Това, разбира се, оказа влияние върху продажбите на автомобилни гуми, защото колкото по-малка е колата, толкова по-малък е размерът на гумата и така се промени асортиментът на най-продаваните модели. Преди продавахме повече големи гуми, но по-малко като бройки, сега продаваме повече малки гуми, но и повече като бройка. Но в повечето страни от Източна и Централна Европа се забелязва обратната ситуация – за купуване на повече автомобили на старо, но това беше тенденция и преди кризата.
Второто нещо, което се забеляза в някои страни – ако има намаление на продажбите на нови коли, това е добре за нас. Защото новата кола идва с нови гуми, които не се нуждаят от подмяна, докато автомобилите втора употреба разполагат със стари гуми и за нас това е допълнителен бизнес. Това се отразява не само на бизнеса с гуми, но също така и на пазара за сервизно обслужване. Поради тази причина колкото по-стара е колата, толкова повече работа имаме ние по нея.
Какво мислите за пазара в България?
- В България най-много пострада бизнесът ни с гуми за камиони. Отчитаме много силен спад в този пазарен сегмент. Автомобилният пазар също беше засегнат, но въпреки това смятаме, че в страната има голям потенциал за нас. Защото хората тук не разполагат с толкова много коли както в Западна Европа.
Средно там се падат по 500 автомобила на 1000 души от населението, докато в България се падат около 350 и затова все още има потенциал за растеж както на продажбите на автомобили, така и на продажбите на гуми за тях. В региона най-голяма възможност за растеж има в Румъния, там хората не разполагат с достатъчно коли, като в страната има около 250 автомобила на всеки 1000 души. Размерът на страната прави и потенциала за продажби на автомобили и гуми голям.
В случая България е по-напред от Румъния. Растеж очакваме в по-слабо развитите страни като Румъния и определено в Украйна, въпреки че там все още нямаме сервизи. В Русия имаме четири големи магазина, с които да покажем концепцията на Point-S в страната, но кризата удари много силно страната и затова плановете за разширяване там са замразени, докато не се стабилизира пазарът. Така да се каже, сме направили първата крачка в Русия, но не сме навлезли напълно там.
Бихте ли обяснили какво предлага веригата сервизи Point-S?
- В началото Point-S представляваше мрежа от сервизи, свързана изцяло с продажбата на автомобилни гуми. Това е и в момента нашият основен бизнес, но се опитваме да го диверсифицираме. Затова се ориентираме и към смяна на масло, накладки, джанти и ауспуси. Печалбата от продажбата на гуми се свива, а и тази дейност е сезонна за разлика от общите сервизни услуги, които не са сезонни, и това дава работа на нашите сервизи през цялата година.
Възнамерявате ли да разширите дейността си към по-сложна сервизна работа, като например работа по двигателя и т.н.?
- Не желаем да предлагаме по-сложни сервизни услуги. Това е доста времеемка работа, която отнема по 4-5 часа, а за това време вие може да продадете 100 гуми. Хората които ги сменят, например могат лесно да бъдат обучени да сменят и накладки.
Планирате ли допълнително разширяване в България?
- Искаме да превърнем франчайза в добре познат сред българите бранд, както и да разширим нашата мрежа в страната. Потребителите във Франция и Германия разпознават добре марката. Например във Франция около 70% от населението знае за Point-S, докато в Германия цифрата е около 60%. В момента разполагаме с 23 сервиза в България, като повечето от тях се намират в източната част на страната.
Искаме да покрием най-големите градове, където има най-голям потенциал за растеж, както и да увеличим нашето присъствие в София. Това все пак е основният град в България и след като в края на септември открихме първия сервиз в столицата, ние имаме планове за откриването на нови обекти. В средносрочен план се надяваме да удвоим нашето присъствие тук и сервизите ни да достигнат 50.