Франц Йозеф Питник, председател на австрийската асоциация на производителите на облекло: Европейските пазари на дрехи ще растат, но бавно

Франц Йозеф Питник, председател на австрийската асоциация на производителите на облекло: Европейските пазари на дрехи ще растат, но бавно

Франц Йозеф Питник, председател на австрийската асоциация на производителите на облекло
Франц Йозеф Питник, председател на австрийската асоциация на производителите на облекло
Бъдещето е на силните марки и специализираното производство
Пострада ли производството на текстил и облекло в Австрия от кризата и какви бяха основните проблеми?
- Индустрията се представи по-добре от други браншове, които претърпяха спад в кризата. В машиностроенето например сривът беше с над 50%. Текстилното производство и особено това на облекло не пострадаха толкова много.
Спадът в текстилната индустрия беше 20 на сто, а при дрехите двойно по-малко – 10%. Повече проблеми имаха фирмите, които произвеждат технически текстил, както и компаниите, които се концентрират в шиенето на униформи за хотели, полицията, пожарната и други.
Причината е, че този тип клиенти решиха, че няма да купуват нови дрехи за служителите си и ще продължат да ползват старите, за да спестят средства. При компаниите за технически текстил положението беше подобно – поръчките им намаляха, тъй като производствата, с които са свързани, се свиха.
Това доведе ли до преструктуриране на отрасъла? Някои от фирмите, които произвеждат униформи например, преориентираха ли се към друг вид производство – на облекла за масовия клиент?
- Не. Трудно е за няколко месеца да пренастроиш производството си и от костюми за пожарникари да започнеш да произвеждаш трикотаж например. Технологиите са различни, материалите също. При специализираното облекло се използват огнеупорни тъкани, специални машини. Не е оправдано да инвестираш средства в пренастройване на производството заради спада в поръчките, когато очакваш, че рано или късно тенденцията ще се обърне.
Забелязва ли се вече подобряване на пазара? Европейската асоциация отбелязва ръст на производството. Фирмите в България също отчитат повишаване на поръчките.
- Тенденциите в Австрия са подобни. Поръчките се увеличават. По-голям е ръстът при текстила – с 8 на сто, докато при облеклото повишението е с 3% от началото на годината. Текстилната индустрия обаче тръгва от по-ниска база, така че това е нормално. Добрата новина е, че като цяло се увеличава и потреблението. Все още процентът е малък – 3 на сто, но все пак хората започват да купуват повече.
Какви са прогнозите ви за следващата година?
- Очакваме ръст, но малък. Още преди кризата европейските пазари на облекло вече бяха пренаситени. Единственият, който продължаваше да се увеличава с по-големи темпове, беше руският. Затова очакваме в Европа индустрията да бележи ръст, но не особено голям.
Какъв е изходът тогава за фирмите, които работят на европейските пазари? Какво трябва да направят, за да преодолеят пренасищането?
- Единият вариант е в специализацията на производството, намирането на ниша. Например може да се произвеждат униформи, специални костюми. Другият вариант е развиването и утвърждаването на силна марка, която да кара потребителите да предпочитат твоите дрехи пред другите.
Значи бъдещето, както и настоящето е на силните марки?
- Да. Бъдещето е на силните марки. Създаването на такъв бранд обаче не е лесно. Трябва да се влагат средства в реклама. Една страница във Vogue струва няколко хиляди евро и тук говорим само за един тираж. А за да се изгради една марка, е нужно много повече, но ако искате облеклата ви да се асоциират с нещо модерно и да станат популярни, е нужно да се вложат средства в подобни кампании. Защото големите марки се свързват с определен начин на живот, те не са просто дрехи.
Продължава ли Китай да е сериозна конкуренция на европейската индустрия за облекло и текстил?
- Китай е проблем от 20-ина години. Явно успяваме да се справим с него, след като все още и тук има производство. Предимството на Европа е специализирането в определени производство, за които е нужно високо качество и в същото време поръчките не са много големи.
Например поръчките за пожарникарски костюми са малки, а качеството при тях е много важно. В същото време китайските компании работят с много по-големи количества, докато европейските производители са доста по-гъвкави и изпълняват бързо малки поръчки. Другото предимство на Европа са силните марки, за които вече говорихме.