Франц Йозеф Питник, председател на австрийската асоциация на производителите на облекло: Европейските пазари на дрехи ще растат, но бавно

Бъдещето е на силните марки и специализираното производство |
Пострада ли производството на текстил и облекло в Австрия от кризата и какви бяха основните проблеми?
- Индустрията се представи по-добре от други браншове, които претърпяха спад в кризата. В машиностроенето например сривът беше с над 50%. Текстилното производство и особено това на облекло не пострадаха толкова много.
Спадът в текстилната индустрия беше 20 на сто, а при дрехите двойно по-малко – 10%. Повече проблеми имаха фирмите, които произвеждат технически текстил, както и компаниите, които се концентрират в шиенето на униформи за хотели, полицията, пожарната и други.
Причината е, че този тип клиенти решиха, че няма да купуват нови дрехи за служителите си и ще продължат да ползват старите, за да спестят средства. При компаниите за технически текстил положението беше подобно – поръчките им намаляха, тъй като производствата, с които са свързани, се свиха.
Това доведе ли до преструктуриране на отрасъла? Някои от фирмите, които произвеждат униформи например, преориентираха ли се към друг вид производство – на облекла за масовия клиент?
- Не. Трудно е за няколко месеца да пренастроиш производството си и от костюми за пожарникари да започнеш да произвеждаш трикотаж например. Технологиите са различни, материалите също. При специализираното облекло се използват огнеупорни тъкани, специални машини. Не е оправдано да инвестираш средства в пренастройване на производството заради спада в поръчките, когато очакваш, че рано или късно тенденцията ще се обърне.
Забелязва ли се вече подобряване на пазара? Европейската асоциация отбелязва ръст на производството. Фирмите в България също отчитат повишаване на поръчките.
- Тенденциите в Австрия са подобни. Поръчките се увеличават. По-голям е ръстът при текстила – с 8 на сто, докато при облеклото повишението е с 3% от началото на годината. Текстилната индустрия обаче тръгва от по-ниска база, така че това е нормално. Добрата новина е, че като цяло се увеличава и потреблението. Все още процентът е малък – 3 на сто, но все пак хората започват да купуват повече.
Какви са прогнозите ви за следващата година?
- Очакваме ръст, но малък. Още преди кризата европейските пазари на облекло вече бяха пренаситени. Единственият, който продължаваше да се увеличава с по-големи темпове, беше руският. Затова очакваме в Европа индустрията да бележи ръст, но не особено голям.
Какъв е изходът тогава за фирмите, които работят на европейските пазари? Какво трябва да направят, за да преодолеят пренасищането?
- Единият вариант е в специализацията на производството, намирането на ниша. Например може да се произвеждат униформи, специални костюми. Другият вариант е развиването и утвърждаването на силна марка, която да кара потребителите да предпочитат твоите дрехи пред другите.
Значи бъдещето, както и настоящето е на силните марки?
- Да. Бъдещето е на силните марки. Създаването на такъв бранд обаче не е лесно. Трябва да се влагат средства в реклама. Една страница във Vogue струва няколко хиляди евро и тук говорим само за един тираж. А за да се изгради една марка, е нужно много повече, но ако искате облеклата ви да се асоциират с нещо модерно и да станат популярни, е нужно да се вложат средства в подобни кампании. Защото големите марки се свързват с определен начин на живот, те не са просто дрехи.
Продължава ли Китай да е сериозна конкуренция на европейската индустрия за облекло и текстил?
- Китай е проблем от 20-ина години. Явно успяваме да се справим с него, след като все още и тук има производство. Предимството на Европа е специализирането в определени производство, за които е нужно високо качество и в същото време поръчките не са много големи.
Например поръчките за пожарникарски костюми са малки, а качеството при тях е много важно. В същото време китайските компании работят с много по-големи количества, докато европейските производители са доста по-гъвкави и изпълняват бързо малки поръчки. Другото предимство на Европа са силните марки, за които вече говорихме.