Себастиан Бако, генерален директор на Avon за региона:: Ако не инвестираш в изследвания, ще бъдеш избутан от бизнеса за нула време

Пазарни проучвания определят пазара на козметика като един от малкото, които продължават да растат и в кризата. Тенденцията се дължи основно на увеличаващите се продажби на компаниите за директни продажби като Avon и Oriflame. Себастиан Бако от няколко месеца е генерален директор на Avon за България, Унгария, Македония, Сърбия, Албания и Черна гора. Работи в компанията от 11 години, като има опит на пазари като Босна, Казахстан, Молдова и Индия. Първата му професия е инженер на платноходи, а преди да влезе в бизнеса на директните продажби, е работил и като журналист. Разговаряме с него за тенденциите на пазара на козметика в региона, както и за предизвикателствата пред козметичните компании в кризата. |
Пазарни проучвания показват, че продажбите на козметика растат, макар и не толкова бързо. Какво е положението в региона, който управлявате?
- Хубавата новина е, че индустрията наистина расте въпреки кризата и рецесията в останалите сектори. Ние сме щастливци, тъй като работим в правилната индустрия в правилното време. Другото хубаво нещо е, че освен продажбите се увеличава и пазарният ни дял в региона. Наистина растежът не е толкова голям като преди две години, но го има.
Как си обяснявате продължаващия ръст на пазара на фона на свитото потребление?
- Хората просто не спират да използват продукти за разкрасяване и няма да спрат. Потребителите не намаляват разходите си за козметика. Може да свият парите за нещо друго, но не и за това, тъй като външният вид е важен за всички, дори и в тежки икономически времена. Тогава може би е още по-важен.
Промени ли се поведението на потребителите?
- В последните години в Източна Европа и на развиващите се пазари модерната търговия промени навиците на потребителите в сравнение с началото на 90-те години, когато те нямаха голям избор. В България например на пазара имаше буквално няколко продукта, а сега предлагането е много голямо. Това е добре, тъй като потребителите вземат информирани решения за покупките си. Положително е и за бизнеса, тъй като, когато липсва конкуренция, има опасност фирмата да стане пасивна и да не развива и подобрява продуктите, маркетинга, подхода към потребителите.
След първоначалния бум и лутането на потребителите от марка на марка сега вече се появява тенденция за трайното им завръщане към брандове, на които се доверяват. Avon е една от марките, които са спечелили предпочитанията и вярата на клиентите, и по света се доверяват най-много. Ние предлагаме отлично качество срещу стойността на нашите продукти и освен това караме хората да се чувстват добре и доволни от това, че са избрали бранда.
Какъв е ключът за успеха на Avon по света, а и в региона?
- Това може да се обясни по много начини. Може причината да е в нашата 125-годишна история. След толкова години съществуване компанията вече се възприема като една от най-етичните и успешни и това помага много при изграждането на марката.
Другата причина за успеха са самите продукти. Ние никога не сме позволявали да остареем, а това е нещо, което лесно може да се случи на една 125-годишна компания. Всъщност не е много известно, но Avon винаги е била сред иноваторите в този сектор. Продуктите против бръчки например са измислени от нашата компания преди 30-ина години. Ние сме сред най-уважаваните и доверени марки и заради нашата корпоративна социална отговорност.
Кой е най-предпочитаният продукт на Avon?
- Това е лесен въпрос - винаги следващият, винаги този, който скоро ще се появи на пазара. Много е трудно да избереш от хиляда различни продукта. Много от тях се превръщат в най-продавани за всички времена в категориите си. Следващият ни голям проект е пускането на новия ни аромат. Казва се Outspoken и е направен от Фърги от Black Eyed Peas.
Помагат ли имената на знаменитости при маркетинга на продуктите и при продажбите им?
- Да. Първата знаменитост, с която Avon работи, е един велик спортист, познат и като първия съпруг на Мерлин Монро - Джо ди Маджио. Така още от 50-те години на ХХ век компанията привлича различни знаменитости като лица на продуктите - Рийз Уидърспуун, Салма Хайек, Патрик Демпси и много други. Не е много известно в България, но напоследък работим и с Джо Салдана от "Аватар", с когото правим кампания за набиране на средства за Хаити.
Казахте, че поведението на потребителите се е променило заради големия избор на продукти. В кризата обаче забелязва ли се увеличаване на ролята на цената при покупките?
- В кризата цената наистина играе все по-голяма роля. И то не точно цената, а това, което получаваш срещу парите си - съотношението на цена и качество. В този случай решаващо за вземането на решение за покупка вече не е марката, а самият продукт и това, което потребителят получава с него. Това винаги е било наш принцип - никога да не надценяваме това, което предлагаме.
От доста време повтарям, че Avon е компания за жените. За всички жени. Целта ни е да стигнем до повече жени, да им дадем частица лукс на поносима цена. Това е и една от причините за увеличаването на пазарния ни дял. Предлагаме добри продукти на поносими цени, които клиентът е готов да плати.
Кризата промени ли маркетинговата и продуктовата ви политика?
- Кризата промени света като цяло. Не останаха много незасегнати сфери. Компаниите, които не успяха да се адаптират към новия потребителски климат, просто загинаха. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха, че светът вече няма да е същият. Затова променихме и стратегията си. Ориентирахме я още повече към клиентите.
По-близо сме от всякога до нашето мото - компания за жените. Avon играе важна роля по време на рецесията, като се опитва поне откъм този аспект да направи живота на хората по-добър, за да не усетят нашите клиенти рецесията поне що се отнася до външния вид. Освен това в кризата инвестирахме повече в промоции, в реклама, въпреки че някой може да го сметне за безумно във времена, когато всички съкращават разходите си. Пускаме нови продукти, инвестираме в представителите си, в производството.
Кои са най-големите ви инвестиции?
- Увеличихме средствата за бонуси за представителите, защото смятам, че това е начин да допринасяме за благосъстоянието на обществото. Хилядите ни агенти се обръщат към нас именно защото търсят по-добър източник на приходи.
Освен това увеличихме броя на месечните брошури, средствата за рекламни кампании, харчим повече и за мостри. Освен това влагаме още средства в научна и изследователска дейност. Много компании се отказаха от влагането на средства в иновации, но това е самоубийство. Ако не инвестираш в изследвания, ще бъдеш избутан от бизнеса за нула време.
Как мотивирате представители си? Те все пак не са класически служители.
- Обратно на логиката ние всъщност сме в по-добрата позиция, защото хората сами ни избират и ние просто трябва да ги насочваме и да им помагаме, да ги обучим, за да могат да постигнат целите си. Това е двустранен процес. Те виждат в Avon възможност да спечелят повече пари, възможност за кариера и за усъвършенстване.
Това ли са най-лоялните ви клиенти? Все пак те трябва да са привързани към марката, за да си вършат добре работата.
- Доверието и препоръката от уста на уста са много важни за нас. И, да, хилядите ни представители са най-лоялните клиенти. Те рекламират компанията и продуктите на приятелите, семействата, колегите си.
Какви са прогнозите ви за развитието на пазара в региона през следващата година?
- Не мога да отговоря директно на този въпрос, но в сравнение с предишната година пазарният ни дял и продажбите растат.
Как управлявате различните пазари от региона?
- Точно това прави работата ни интересна. Пазарите са много различни. На някои присъстваме от 20 години, на други от 5 и разликата в управлението им е голяма. Опитът от по-старите пазари ни позволява да не повтаряме грешките си на новите. Освен това в региона за нас работят много талантливи хора. Това е едно от преимуществата ни.
Avon има и програми за корпоративна социална отговорност. Смятате ли, че каузи като тази за борба срещу рака на гърдата помагат и за имиджа на марката?
- Вероятно помага, но трябва да заявя, че корпоративната социална отговорност е наша отговорност. Тя е напълно отделена от бизнес плановете ни. Давам си сметка, че кампаниите се отразяват на финансовите ни резултати, но не ги правим заради това.
Всичките ни кампании са направени от съпричастност и отговорност към каузите. Планираме и нова инициатива. В следващите няколко години ще правим детски площадки в региона. Доволен съм, че можем да правим добро на обществото. Имаме щастието да сме голяма и успешна компания и то във времена, в които не е лесно това да се постигне.