Транспортът и самолетните пътувания са с най-чести проблеми при интернет пазаруването на българите

Най-честите жалби, свързани с интернeт пазаруването за България, са свързани с транспорт, самолетни пътувания, електронна търговия. Това обяви адвокат Венцислав Петков, съветник в Европейския потребителски център - България.
Най-често българите са жертва на нелоялни авикомпани, които им отменят полетите, губят им багажа или забавят много полетите. Друг проблем за българите са нелоялните практики в интернет, свързани с недоставени стоки, доставяне на стоки, различни от поръчаните, с фалшиво търговско име и др. Най-често тези стоки са в големи размери и за големи суми и са основно автомобили и мобилни телефони, уточни Петков.
По отношение на електронната търговия броят на жалбите през тази година е нараснал почти двойно спрямо 2009 година - от 138 на 213 жалби. Повечето случаи били разрешени.
Петков уточни, че става въпрос за двойно по-голям брой оплаквания на български потребители спрямо търговци, регистрирани в чужбина, отколкото за чужденци, оплакващи се от български търговци.
Като цяло европейските потребители най-често се оплакват от качеството на стоката и услугата, уточняват от Европейския потребителски център. От доставката са недоволни 21 на сто от потребителите, 19 на сто от услугата, а 11 на сто от цената и плащането. Общо 9 на сто не са били съгласни с условията по договорите.
В България общо 65 на сто от жалбите са за онлайн покупки и услуги. Пазарувайки по интернет, вие имате правата на всички останали клиенти и съответната годишна гаранция, казаха от центъра. Строго забранена е продажбата на лекарства и хомеопатични продукти по интернет, припомниха те. Дори офертите да са много изгодни, не купувайте тези продукти по интернет, защото рисковете са големи, предупредиха от Европейския потребителски център. В повечето случаи търговците са благосклонни и се отзовават на нашите запитвания, посочиха експертите.
От Европейския потребителски център съветват клиентите първо да върнат стоката, а след това да се изисква връщането на парите. Ако даден потребител иска търговецът, който го е измамил, да получи и законова санкция, той трябва да сезира за това Комисията за защита на потребителите, уточниха адвокатите.
Европейският потребителски център - България, е част от европейските центрове /ECC-Net/, работещи в единна мрежа чрез сходни методи, принципи и технологии. ЕПЦ - България, може да защити интересите на потребителите в случай на проблем при трансгранична покупка на територията на Европейския съюз, Норвегия и Исландия. |