Корпоративен профил: "Индустриален холдинг България"

"Индустриален холдинг България" (4ID)
Визитка
Създаден: 1996 г. като ПФ "България"
Адрес: София 1000, бул. "Васил Левски" 47
Интернет адрес: www.bulgariaholding.com
Сектори: корабостроене, машиностроене, мебели, други
Последен отчет: консолидиран финансов отчет към 30 юни 2010 г.
Главен изпълнителен директор: Данета Желева
"Индустриален холдинг България" (ИХБ) е наследник на един от най-големите бивши приватизационни фондове - "ПФ България". По време на масовата приватизация той е петият по размер на набран капитал в инвестиционни бонове и брой акционери от общо 81 фонда. Учредителният му капитал е 2 654 985 лв., а учредители са около 110 хил. акционери.
Днес, 14 години след масовата призатизация, ИХБ се е оформил като една от една от най-големите групи в тежката индустрия в България - с активи за 400 млн. лв. и участия в няколко ключови сектора - морски бизнес, включващ строителство и чартиране на кораби, управление на пристанищна дейност, и машиностроене. В портфейла на холдинга влиза бившата Варненска корабостроителница - сега "Булярд корабостроителна индустрия", КРЗ "Порт Бургас", машиностроителни дружества от групата на "ЗММ България холдинг" и компанията за речни круизи "Дунав турс".
Като цяло инвестиции на холдинга са в проциклични сектори. "Причините са, че при икономически подем търсенето на машини, кораби, пристанищни услуги се повишава. При икономически спад важи обратното", коментира Ясен Иванов, ръководител отдел "Управление на портфейли", "ДСК Управление на активи".
Това обуславя и представянето на цялата група последните две години. Финансовата и икономическа криза имаше най-силен ефект върху групата през фискалната 2009 г. година, когато приходите й се понижиха с почти 60 на сто.
Най-съществен беше отпечатъкът върху морския бизнес, който групата активно развива от 2006 г., след като придоби корабостроителницата. Кризата доведе до отмяна на поръчки от страна на Български морски флот. Съответно ИХБ предпочете да продължи да ангажира корабостроителницата си за изграждането на вече започнати собствени кораби и така тази година бяха предадени на своите собственици (дъщерни на ИХБ) два кораба - "Карвуна" и "Марциана".
Именно в отдаването под наем на тези кораби анализаторите виждат потенциал за увелчаване на приходите на групата с активизиране на глобалната икономическа активност, още повече, че корабите на холдинга са сравнително средни по-размер и съответно по-търсени. ИХБ замрази някои от инвестиционните си проекти през 2009 г. и едва тази година поднови част от тях като например разширяването на КРЗ "Порт Бургас".
Машиностроителният сектор не остана много по назад от корабния бизнес заради износния характер на продажбите си. Произведената продукция като цяло има значително дълъг жизнен цикъл и съответно новите поръчки силно зависят от това. Кризата допълнително прекъсна възможности за нови такива и приходите на машиностроителните дружества се сринаха с повече от 70 на сто.
За да задържат групата жива ИХБ прибягна до съществена оптимизация, като, освен че съкрати през 2009 г, близо половината от служители си, допълнително прехвърли производството на едно място и някои от дружествата просто бяха в режим технологична поддръжка на съоръженията й.
Такава е била картината основно при металорежещите дружества, докато например компанията за големи въртящи се електрически машини и хидрогенератори "Елпром ЗЕМ" все още работи върху стари поръчки през 2009 г. заради по-дългият им цикъл. Въпреки това към средата на юни тази година машиностроителните предприятия все още не показват съживяване на дейността си.
Най-голям принос към маржа на печалба на холдинга последната година добавя обаче дружество, в което ИХБ няма мажоритарно участие - компанията за речни круизи "Дунав турс", чиято печалба за 2009 г. в близо 4 млн. лв. на фона на загуби при болшинството от инвестициите на холдинга.
Въпреки тежкия удар на кризата върху портфолиото на ИХБ с изключение на морския бизнес групата е сравнително добре капитализирана.
Анализаторите отчитат, че лихвоносният дълг се увеличава, но като цяло задълженията са основно към доставчици, т.е. работа на кредит. Паричните потоци са основно от продължаващото капитализиране с увеличение на капитала с нови акции или с конвертиране на облигации. Реалните кешови постъпления от оперативна дейност обаче са все още слаби дори в средата на тази година, като именно дейността на кредит изважда този паричен поток на плюс.
В момента ИХБ е в нова процедура на конвертиране на облигации в акции, която трябва да приключи до края на октомври. Ако всички дългови книжа се обърнат в акции, капиталът на холдинга ще се увеличи с още около 2.6 млн. лв., до малко над 60 млн. лв. акционерен капитал, а облигационерите ще получат книжа на цена от 8.3 лв. за лот при пазарна от около 1.10 лв.
Все пак растящите разходи за лихви продължават да тежат на групата (видно от близо два пъти по-високите заеми в края на юни 2010 г. спрямо декември 2009 г.). Съответно тя все още трудно ги покрива, макар и да е подобрила оперативните маржове заради извършената оптимизация.
"По време на криза увеличението на задълженията на едно дружество към кредитори и доставчици на фона на свиващи се продажби, печалби и потоци от оперативна дейност винаги трябва да държи нащрек инвеститора. В случая на ИХБ задълженията са в едни приемливи граници към момента, но трябва да се следят при следващите отчети, тъй като едно влошаване би увеличило риска от неплатежоспособност", коментира още Иванов.
"Индустриален холдинг България" изглежда подценен на база активите, които притежава, но рисковата премия за подобен род структури ще остане значителна с оглед последното развитие при пътностроителните компании", допълни и Константин Абрашев, портфолио мениджър в "Бенчмарк асет мениджмънт". "В организацията на холдинга също има вклинени дружества между компанията майка и оперативния й бизнес, нещо, което излага инвестициите на миноритарните акционери на по-висок риск", обобщи Абрашев.
Мнения Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мениджмънт" През последните години "Индустриален холдинг България" се фокусира основно върху машиностроенето и най-вече в корабостроителния бизнес, на който се дължи и голяма част от приходите на групата. За съжаление раздвижването в корабостроенето не е обичайно явление в началото на икономическия цикъл, т.е. през следващите година две холдингът ще трябва да разчита на довършителни работи, кораборемонт и продажбите, генерирани от лекото машиностроене, както и на новите ниши, в които групата се опитва да навлезе като корабособственик. В синхрон с останалите по-големи холдинги и "Индустриален холдинг България" изглежда подценен на база активите, които притежава, но рисковата премия за подобен род структури ще остане значителна с оглед последното развитие при пътностроителните компании. В организацията на холдинга също има вклинени дружества между компанията майка и оперативния й бизнес, нещо, което излага инвестициите на миноритарните акционери на по-висок риск. Ясен Иванов, ръководител отдел "Управление на портфейли", "ДСК Управление на активи"* "Индустриален холдинг България" (ИХБ) е една от най-големите български икономически групи, насочени в сектора на тежката индустрия. Основните му бизнес направления са корабостроене, морски транспорт и услуги, свързани с корабоплаването, от една страна, и машиностроене, от друга. Предвид характера на бизнеса му холдингът може да се определи като много подвластен на икономическия бизнес цикъл в световен мащаб. Причините са, че при икономически подем търсенето на машини, кораби, пристанищни услуги се повишава. При икономически спад важи обратното. Поради тази причина инвестицията в такъв тип холдинг при равни други условия е подходяща при излизане от икономическа рецесия и трябва да се избягва, когато икономическият цикъл е в своята връхна точка. Като следствие от горенаписаното основният недостатък пред инвеститорите в акциите на дружеството е, че резултатите му по време на криза се влошават значително. При липса на добър мениджмънт и качествено стратегическо планиране може да се изпадне в много тежка ситуация, като например в период на растеж да се привлече значителен банков ресурс, който ще бъде трудно да се обслужва по време на рецесия и намалели поръчки към дружествата на холдинга. В случая на ИХБ положителен фактор беше, че точно такъв сценарий беше избегнат и холдингът влезе в кризата с много ниски нива на привлечени средства. Това му даде възможност да оперира сравнително безпроблемно през последните три години. Към момента обаче се забелязва силно увеличение на лихвоносния дълг, като той нараства на консолидирана база от около 30 млн. лв. към края на 2008 г. до 56 млн. към края на 2009 г. и 71 млн. лв. към края на юни 2010 г. Увеличението на дълга е свързано с инвестиционната стратегия на холдинга за разрастване на морския бизнес и най-вече с изграждането на собствена флотилия от кораби. Компанията оперира 2 собствени кораба, които трябва да станат 4 до края на текущата година, като към края на 2012 г. се предвижда добавянето на още един кораб. Въпреки значителното увеличение на дълга, което в период на икономическа стагнация винаги трябва да бъде червена лампичка пред инвеститора, стратегията на холдинга според мен е правилна поради няколко причини: - Високата стойност на собствения капитал на холдинга, който на консолидирана база към края на юни 2010 г. се равнява на около 215 млн. лв., и наличие на достатъчно активи, които да дават увереност на кредиторите, че вземанията им са обезпечени. - Дружеството успя да извърши успешно увеличение на основния си капитал, и то през текущата година. Самият факт подсказва, че инвеститорите имат вяра в бизнес модела на холдинга. - Средствата от външното финансиране заедно и със собствени средства бяха инвестирани най-вече за строеж на кораби за собствения флот. В това аз виждам два плюса. Първо, корабите най-вероятно са придобити на по-ниски цени, отколкото биха могли да се придобият в условията икономически ръст. В период на криза купувачите на активи, разполагащи с паричен ресурс, винаги са били в много изгодна позиция, тъй като те могат да придобиват активи на много изгодни цени. Второ, наред със строежа на кораби за външни клиенти строежът и на собствените кораби спомага холдингът да поддържа процеса на работа в корабостроителницата и производственият капацитет бива натоварен на едно сравнително високо ниво. По този начин ИХБ успява да построи почти всички предвидени за собствения си флот кораби във време на по-ниска заетост на корабостроителницата. Все пак по време на криза увеличението на задълженията на едно дружество към кредитори и доставчици на фона на свиващи се продажби, печалби и потоци от оперативна дейност винаги трябва да държи нащрек инвеститора. В случая на ИХБ задълженията са в едни приемливи граници към момента, но трябва да се следят при следващите отчети, тъй като едно влошаване би увеличило риска от неплатежоспособност. За инвеститорите корабостроителният бизнес на ИХБ винаги е бил във фокуса на вниманието. Към момента браншът изпитва големи трудности, като те се изявяват основно в намалелия брой поръчки, понижението на цените за строеж на кораби и повишените цени на суровините, които започнаха да растат от началото на 2009 г. насам. При "Булярд" ситуацията не е по-различна. Към момента основният риск пред дружеството, което влияе и върху цената на акциите му, е именно този сегмент в дейността му. При съживяване на икономическата активност обаче именно този сегмент ще изиграе основна роля в ръста на приходите на холдинга. ИХБ използва ситуацията с намалелия брой поръчки в корабостроителницата, за да построи товарни кораби за собствения си флот, като същевременно осигури натоварване на капацитета на "Булярд". Управлението на собствена флотилия товарни кораби наред с увеличения риск за холдинга като цяло поради увеличението на задълженията има своите добри перспективи в средносрочен план. Рентният бизнес, в случая отдаване под наем на кораби, се измерва чрез своята доходност. В случая предимството е в сравнително по-ниската покупна цена на корабите, обусловена от по-ниските цени на корабостроенето като цяло, предвид икономическата криза през последните 3 години. Оттук при равни други условия доходността би била по-висока за ИХБ от собственици на кораби, закупували ги на по-високи нива. Предимство също така се явява и фактът, че тези кораби са нови. В текущата ситуация, когато все още търсенето е по-слабо от предлагането, новият кораб би бил предпочитан пред един амортизиран плавателен съд. Факт е и обаче, че при по-слабото търсене навлата са по-ниски, отколкото бяха преди няколко години. Интересни дейности, които развива холдингът в направление морски бизнес, представляват корабният регистър и пристанищната дейност. Към момента първата отчита стабилен ръст на приходите за периода 2007 г. – 2009 г. и висок марж на печалбата. Пристанищната дейност ще бъде другото направление, в което ще бъде инвестиран значителен паричен ресурс и очаквам да видим през следващите години как ще се развие тази дейност. Предвид подходящото географско разположение на България и презумпцията за стабилизиране на световната икономика смятам, че инвестиции в логистика, в частност пристанищни услуги, са един перспективен бизнес, който може да донесе добри резултати. При втората основна линия на бизнес на ИХБ - машиностроенето, аз виждам един добър генератор на печалби и парични средства. Холдингът контролира 5 дружества, които оперират в секторите машиностроене и металургия. Доста често пренебрегвана пред морския бизнес, машиностроителна дейност на холдинга всъщност е много значима за цялостния облик на ИХБ. За пример - приходите на този сегмент са били 34.391 млн. лв., 65.383 млн. лв. и 57.029 млн. лв., респективно през 2009 г., 2008 г. и 2007 г. При печалби от оперативна дейност от, съответно, 3.141 млн. лв., 7.530 млн. лв. и 6.940 млн. лв. Същевременно дълговете на предприятията от този сектор са много ниски спрямо активите (около 15% към края на 2009 г.). Допълнително инвестиционните разходи за поддръжка на предприятията също са доста ниски, което дава възможност ИХБ да пренасочва свободните парични средства от този бизнес към разрастващия се корабен бизнес. Трето бизнес направление на холдинга, върху което искам да наблегна, е участите в "Дунав турс" – предприятие, което притежава 5 круизни кораба, които биват чартирани на туристически оператори за екскурзии по река Дунав. Този бизнес е много интересен и дава допълнителна привлекателност на холдинга. За справка, приходите на "Дунав турс" за периода 2007 г. – 2009 г. са около 19 млн. лв., като спадът от 2007 г. до 2009 г. е в размер само на около 4%. В същото време печалбата на дружеството за 2009 г. е в размер на близо 4.3 млн. лв. За периода 2007 г. – 2009 г. активите на дружеството са намалели от 39.9 млн. лв. на 37.8 млн. лв., като за същия период пасивите са спаднали от 23 млн. лв. на 14.255 млн. лв., а собственият капитал се е увеличил от 16.856 млн. лв. на 23.518 млн. лв. За мен инвестицията в "Дунав турс" е изключително добра за ИХБ, като проблемът, който стои, е миноритарното участие – 48.44% към 30.06.2010 г. Предприятието е постоянен генератор на парични потоци със стабилни нива на продажби, високи маржове на печалба и дава допълнителна сигурност в цялостната дейност на холдинга. *Финансовите данни и коментари на мениджмънта на дружеството са взети от консолидираните одитирани годишни отчети на ИХБ за 2008 г. и 2009 г., както и междинните консолидирани отчети към 30.06.2010 г., публикувани на интернет страницата на БФБ АД. Авторът на коментара притежава акции на дружеството. Мнението не е представлява предложение за покупко-продажба на ценни книжа. Към настоящия момент договорните фондове, управлявани от дружеството, в което авторът работи като инвестиционен консултант, притежават експозиции в акции на ИХБ. |