Потреблението на безалкохолни расте, но все още е под нивата от 2009 г.

Потреблението на безалкохолни расте, но все още е под нивата от 2009 г.

Потреблението на безалкохолни расте, но все още е под нивата от 2009 г.
Потреблението на безалкохолни напитки се покачва леко през изминалото трето тримесечие на годината, но все още продадените количества остават под резултатите от миналата година. Това показват данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Според тях през изминалите три месеца са консумирани 3% повече напитки, а за деветмесечието са продадени 1.228 млрд. литра, което обаче е с 60 млн. л по-малко от същия период на 2009 г. От асоциацията обясняват тенденциите с по-ниското потребление и свиването на семейните бюджети, което се отразява най-вече на продажбите в ресторанти, заведения, хотели.
И през третото тримесечие най-динамично продължава да е развитието на напитките от типа студен чай. За деветмесечието те отбелязват ръст от 15%, но в същото време имат малък дял на пазара. За сравнение, заемащата най-голяма част от потреблението категория - бутилираните води, все още остава под резултатите от миналата година. За деветте месеца на годината от тях са продадени 4%, или 27 литра по-малко в сравнение със същия период на 2009 г. Намаление на потреблението има и при натуралните минерални (4%), и при газираните (9%), и при водите в големи опаковки (6%).
Във всички останали категории също се забелязва свиване на потреблението спрямо миналата година, като при газираните напитки консумираните количества са с 24 млн. л по-малко. Със 7 на сто по-малко са продадените енергийни напитки. Свиването при негазираните е 3%, като от тази категория ръст, и то двуцифрен - 13%, отбелязват само прахообразните разтворими напитки, които са и по-евтини от останалите.
Най-засегнато от кризата се оказва потреблението на натурални плодови сокове и нектари, казаха от асоциацията. За деветте месеца на 2010 г. то е с 14%, или с близо 10 милиона литра по-малко от предходната година. Като цяло цените на безалкохолните напитки през деветмесечието бележат задържане, допълват от организацията. Според нея през последните девет месеца ефектът от кризата върху сектора отслабва, но продължава да му влияе негативно. Това се отразява и на състоянието на фирмите, като продължава освобождаването на персонал и се наблюдава намаляване на средния осигурителен доход с 5%. Въпреки това от асоциацията очакват макар и бавно възстановяването да продължи. Сигнали за това са високите обеми на реализация на продуктите, което отбелязват някои от фирмите в бранша.