Международното морско бюро: Увеличават се пиратските набези над кораби

Международното морско бюро: Увеличават се пиратските набези над кораби

Международното морско бюро: Увеличават се пиратските набези над кораби
През последните години се е оформила сериозна тенденция на увеличаване на пиратските набези по корабите, показват данни на Международното морско бюро представени днес в Министерството на транспорта. Сред най-опасните точки са в Южнокитайско море, крайбрежието на Нигерия, районът на Източна Африка и по-специално Аденският залив.
От там преминават около 80% от морския трафик между Европа и Азия, или около 20 000-30 000 плавателни съда годишно. Само за първите девет месеца на 2010 г. в района са станали 289 инцидента с участието на пирати, 773 души са били взети за заложници, 27 са ранените, а един е убит. През същия период бяха пленени и български моряци при три отвличания на кораби.
На 11 и 12 ноември в София ще се проведе международна конференция на тема "Морското пиратство в контекста на сигурността на морския транспорт и отношението му към националната сигурност на България". Според организаторите по този начин ще се привлече внимание към темата. Според тях най-важната стъпка за борба с пиратството е подобряване на жизнения стандарт в Сомалия.
По данни на международната морска организация съществуващите мерки по охраняването на търговските кораби като мисия "Аталанта" и подсигуряването на морски конвои от страните с големи флотилии не са достатъчно ефективни. Идея е в корабите да се проектират паник стаи срещу набезите. Според Марин Петров от Българската асоциация на корабопритежателите тази мярка обаче може да има само превантивна и ограничена във времето полезност. 
Случаите с български моряци:

- на 11 май 2010 г. е отвлечен танкерът "Панега" с екипаж 15 български моряци, освободени са на 9 септември

- в дните преди Новата 2010 г. са покушени корабите "Asian Glory" и "Saint James park" с общо 13 български граждани на борда

- през април 2009 г. е отвлечен "Malaspina Castle" с 16 български моряци, корабът е освободен на 9 май.