Интернет нашествието на китайските ментета

Ако искате да си купите евтино луксозна чанта на Louis Vuitton, часовник Rolex или пък някоя част за конзолата PSP, най-евтиният, а и достатъчно надежден начин е да се обърнете към някой от многобройните интернет сайтове.
Със сигурност продуктите няма да бъдат маркови, но ще бъдат достатъчно евтини и почти като оригиналните, само че с реално несъществуващия, но всеприсъстващ етикет Faked in China (от англ. "Фалшификат в Китай", игра на думи от израза Made in China).
От дразнещо производителите явление ментетата - на дрехи, обувки, часовници, електроника, лекарства - се превърнаха в реална търговска заплаха, идваща от най-различни държави и продажби (според ОИСР) от над 250 млрд. долара за 2007 г. Не е известно дали последвалата глобална криза е свила, или, напротив, е предизвикала скок в търсенето на ментета.
Миналата седмица министърът на правосъдието на САЩ Ерик Холдер заяви в Хонконг на конференция за кражбата на интелектуална собственост, че тя е организирана до степен да извършва корпоративен шпионаж и е плъзнала с дефектни стоки в опасни за хората сектори като авточасти и козметика.
В специален репортаж агенция "Ройтерс" проследява сложния път на китайските ментета.
За целта журналист на агенцията си поръчва от интернет сайта www.ericwhy.com чанта на Louis Vuitton (на голямата снимка), която му доставят за по-малко от седмица само срещу 122 долара с 40 долара разходи за транспорт. За сравнение - оригинални чанти струват в магазин в щата Мериленд около или над 1000 долара.
Проследяването на пътя на чантата показва, че тя е напуснала южнокитайския град Гуанджоу на 14 септември и е пристигнала до адресанта на 20 септември, опакована, с надпис с логото на Louis Vuitton и силно миришеща на кожа.
Онова, което разсейва всякакво съмнение за произхода и оригиналността на чантата, е, че тя е доставена в кутия за батерии със съответните предупредителни надписи (че вътре има киселина и продуктът може да причини опасни изгаряния) и е съпроводена с инструкции на английски: "Louis Vuitton създаде за вас тази престижна кожена" (изречението свършва внезапно без думата "чанта").
"Интернет напълно подмени облика на проблем, направи го по-сложен и по-масов. Сега цели индустрии са атакувани, и то не от павилиончета на улицата, а през интернет", споделя пред "Ройтерс" Джон Мортън, помощник-секретар по имиграцията и митническия контрол в САЩ.
През миналата година службата, за която той работи, е конфискувала на митницата близо 15 000 пратки, от които 80% са дошли от Китай (виж графиката). Освен това фалшификатите стават все по-сложни и трудно различими от оригиналните продукти се цел постигане на по-високи цени и печалби, предупреждава Мортън.
Китай се превърна в световната работилница за ментета и износът им се нареди като още един от проблемите със САЩ. Този специфичен бизнес привлича и организираната престъпност, защото печалбите стават все по-големи, а рискът е нищожен в сравнение с трафика на дрога, хора или оръжие.
Те контролират обширни мрежи и могат да бълват милиони малки пратки, които се залавят много по-трудно от един контейнер с фалшификати. Освен това те се възползват от китайския закон, според който има престъпление само ако фалшифицираното е над определена бройка.
През миналия месец китайските власти обещаха да затегнат контрола върху производството и дистрибуцията на фалшификати. Разследването на "Ройтерс" показва, че те са добре запознати с проблема, но предпочитат да си затварят очите.
Полицията често прави проверки на пазарите, където се срещат доставчици, дистрибутори и клиенти на китайски ментета, но на практика не арестува никого. Причината е, че това производство осигурява работа на милиони китайци и всякакви сериозни мерки биха създали проблем със заетостта в страната.