Конкуренцията при бързооборотните стоки се изостря

Забавяне на растежа на пазара на бързооборотни стоки през следващите години, увеличаване на дела на веригите магазини в него, постепенно насищане и изостряне на конкуренцията. Това са част от тенеднциите, които очертаха участниците на конференцията Retail in Detail, организирана от списание "Регал" и Gfk.
"Пазарът през 2010 г. ще достигне 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони. Заедно с тях числото сигурно е около 15 млрд. лв.", каза Владимир Чириков, мениджър пазарни проучвание в ИКАП. Той добави, че продажбите на бързооборотни стоки ще отбележат леко нарастване в сравнение с миналата година. "Очакванията ни за 2011 г. също са положителни, каквито са и нагласите на основните играчи", добави Чириков. Според изпълнителния директор на "Пикадили" Николай Нешев по-голям растеж ще има през 2012 г. и 2013 г., докато през тази и следващата година повишението ще е малко.
Според различни анализи делът на модерната търговия - веригите магазини, в общата с бързооборотни стоки е между 22 и 25%. "Очакваме до 2016 г. тя бурно да се развива и да достигне 60 на сто от пазара", коментира Нешев.
В момента около една четвърт от пазара е концентрирана в 10 големи играча, сред които най-големи обороти има "Кауфланд". "Повечето основни играчи са международни вериги и това се обяснява с опита им и по-лесния достъп до средства. Напоследък навлизат и нови местни играчи, но те се концентрират повече върху откриването на магазини в кварталите", каза анализаторът от ИКАП. Според него тази и следващата година в топ 10 на най-големите вериги ще се наредят и "Карфур", които навлязоха в България през 2009 г., както и "Пени", "Лидл" и "Меркатор". Изследване на компанията за финансовите резултати на веригите магазини за 2009 г. показва, че всички са на печалба с изключение на магазините "Европа", които регистрират загуба от над 200 млн. лв. "Това се дължи обаче на преоценка на активи, а не толкова на приходи от продажби", обясни Чириков. Той отбеляза, че въпреки че компаниите запазват или леко намаляват оборотите си, продажбите на квадратен метър стават по-малки. "Причината е развитието на нови по-малки формати магазини", каза анализаторът.
Анализаторът от Gfk Австрия Томаш Красни предупреди, че в момента пазарът в България все още не е стигнал точката на насищане, но в следващите години това ще се случи, ръстът на приходите ще започне да се забавя, а конкуренцията ще се изостри. Според него, както и според мениджъра от ИКАП възможностите за развитие на сектора в следващите години са свързани с разрастване чрез придобиване. Според Красни вероятно ще се увеличи и делът на хипермаркетите, както се е случило в страните от Централна Европа. "България засега е изключение, тъй като тук делът на супермаркетите е по-голям, но мисля, че това ще се промени", каза Красни.
Разработването на нови формати, както и отделянето на повече внимание на собствените марки също са сред възможностите пред пазара. По-малките търговци ще се насочат към по-малки градове, както и към откриването на обекти в жилищните квартали, прогнозират експертите. "Трябва да се върви и към оптимизация на информационната и логистича база. Без собствена логистична база в момента трудно се работи", каза Чириков. Според него по-малките магазини ще се специализират в продажбите.
Анализаторите предупреждават и за промяна в поведението на потребителите. Според Томаш Красни в момента българските клиенти купуват от даден магазин не толкова заради цените, а защото са близо или са удобни. "В бъдеще пазарът ще се движи от потребителите, а не от предлагането, а цените ще стават все по-важни", прогнозира Красни.